اعلانیه
اعلانیه

گزارش سالانه تبلیغات آنلاین یکتانت منتشر شد + اینفوگرافیک

یکتانت شامل چه زیرمجموعه‌هایی است؟

یکتانت در طول سال‌های فعالیت خود کوشیده بستری یکپارچه برای رفع نیازهای دیجیتال مارکتینگ کسب‌وکارها فراهم کند. این مجموعه می‌کوشد نیازهای این حوزه را شناسایی کرده و پاسخ‌های مناسبی برایشان بیابد و بر این اساس زیرمجموعه‌های مختلفی را هم شامل می‌شود. این زیرمجموعه‌ها به قرار زیر است:

  • نجوا (سرویس بازاریابی برگشتی)
  • تریبون (پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی)
  • جریان (پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی)
  • هارمونی (آژانس دیجیتال مارکتینگ)
  • ادیوری (پلتفرم تبلیغات درون اپلیکیشن)
  • چاوش (شبکه همکاری در فروش)
  • یک‌لینک (ابزار تجمیع لینک‌ها)
  • فرست‌ادز (سرویس تبلیغات در گوگل)

زیرمجموعه‌های یکتانت

تیم یکتانت که تا پایان سال گذشته 236 نفره شده است، می‌کوشد با ارائه راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و دیتا در بازار دیجیتال مارکتینگ ایران تحول ایجاد کرده و امکاناتی را برای کسب‌وکارها فراهم کند تا بتوانند با هزینه کمتر، تبلیغات اثربخش‌تری داشته باشند.

همچنین درآمدزایی منصفانه برای وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغات و کمک به تولید محتوای غنی‌تر در وب‌سایت‌های فارسی به عنوان دیگر اهداف این مجموعه عنوان شده است.

فعالیت‌های سال 99، از سرویس تبلیغات موضوعی تا ریتارگتینگ ویدیویی

سال 99، سال فعالیت‌های متعدد یکتانت در فضای تبلیغات مبتنی بر وب کشور بوده است و این شرکت خدمات جدیدی را عرضه کرد.

اولین این اقدامات «تبلیغات موضوعی» بود که در 27 فروردین 99 معرفی شد. «سرویس پیشنهاد مطلب» (Recommender) در نیمه‌های خرداد با هدف افزایش بازدید مطالب وب‌سایت‌ها معرفی شد و «تبلیغات کلیدواژه‌ای» به عنوان دومین عضو از خانواده تبلیغات هدفمند یکتانت در 16 تیر ماه به بازار آمد. همچنین در 30 مهر ماه امکان پرداخت هزینه «پوش نوتیفیکیشن» به صورت کلیکی فراهم شد.

معرفی سرویس «تبلیغات ویدیویی» و «تبلیغات رفتارمحور» در دی ماه، امکان ارسال پوش نوتیفیکشن بر اساس رفتار کاربران در ماه بهمن و امکان «ریتارگتینگ ویدیویی» که برای اولین بار در ایران در اختیار دیجیتال‌مارکترها قرار گرفت، از دیگر اقدامات سال 99 این شرکت بود.

یکتانت و رشد ظرفیت‌های نمایش تبلیغات

یکتانت در گزارش سال 99 خود به رشد ظرفیت نمایش تبلیغات در این مجموعه هم اشاره و اعلام کرده است که در سال گذشته ظرفیت نمایش ماهانه تبلیغات آن نسبت به سال قبل بیش از 2 برابر شده است؛ به این صورت که ظرفیت ماهانه نمایش تبلیغات یکتانت در پایان سال 98 بیش از 13 میلیارد بود، اما در پایان سال 99 به بیش از 28 میلیارد رسید.

بنا به اعلام این شرکت، یکتانت تا پایان سال 99 با بیش از 1100 وب‌سایت نمایش‌دهنده فعال همکاری داشته، یعنی تبلیغات همسان یکتانت در 1100 وب‌سایت نمایش داده می‌شد. همچنین تعداد وب‌سایت‌هایی که تبلیغات بنری یکتانت را نمایش دادند هم عدد 441 وب‌سایت بوده است.

بنا به آمارهای این شرکت، تعداد دستگاه‌هایی که تبلیغات یکتانت در آن‌ها نمایش داده شده هم نسبت به سال قبل 10 میلیون رشد کرده است.

همچنین در سالی که گذشت 18 هزار تبلیغ‌کننده جدید همکاری‌شان را با یکتانت شروع کردند.

 

افزایش وب‌گردی با موبایل، تغییر در رفتار کاربران وب

یکتانت در بخش دیگری از گزارش سالانه خود، به تغییر در رفتار کاربران وب اشاره کرده و با ذکر این نکته که در سال 99 حدود 83 درصد از کاربران از موبایل برای وب‌گردی‌هایشان استفاده کرده‌اند، به مرور و بررسی آماری رفتار کاربران پرداخته است.

در حال حاضر ساعات اوج حضور کاربران دسکتاپ در وب، بین ساعات 8 صبح تا 2 بعدازظهر، یعنی همزمان با ساعات کار ادارات است.

همچنین ساعات اوج ترافیک موبایل بین 8 تا 12 شب و ساعات 4 تا 6 صبح هم خلوت‌ترین زمان ترافیک هم برای موبایل و هم دسکتاپ است.

بیشترین ترافیک وب‌سایت‌های فارسی در روزهای وسط هفته رقم می‌خورد و کمترین میزان ترافیک هم مربوط به آخر هفته، یعنی روزهای پنجشنبه و جمعه است.

نسبت استفاده خانم‌ها و آقایان از ترافیک اینترنت

تفکیک جنسیتی ترافیک وب‌سایت‌های نمایش‌دهنده تبلیغات یکتانت، آمار جالب توجهی را به نمایش می‌گذارد.

طبق این آمار، 52 درصد کاربران موبایل را آقایان و 48 درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. در ساعات 10 و 11 صبح خانم‌ها (و احتمالاً قشر زنان خانه‌دار) پررنگ‌ترین حضور را با وب یا دستگاه موبایلشان دارند و پررنگ‌ترین ساعات حضور آقایان هم 6 تا 7 صبح (یعنی احتمالاً قبل یا حین رفتن به سر کار) است.

این نسبت ساعات استفاده مختلف جنسیت‌ها، به تفکیک در نمودار زیر مشخص شده است:

ساعت اوج حضور خانم‌ها در وب‌سایت‌ها ساعت 24 و ساعت اوج حضور آقایان در وب‌سایت‌ها ساعات 19 و 20 (احتمالاً در حین یا بعد از برگشتن به خانه) است.

ژبه گفته یکتانت سرگرمی، سینما و اخبار بازیگران و کودکان و نوزدان موضوعاتی هستند که بیشترین حجم ترافیک بانوان را نسبت به سایر موضوعات دارند. در مقابل آقایان هم بیشترین حجم ترافیک مصرفی‌شان حول موضوعات ورزشی، اقتصاد و مسکت و اخبار سیاسی و اجتماعی است.

نسبت موضوعات موردعلاقه توسط دو جنس هم در نمودار زیر مشخص شده است:

همچنین این موضوعات به تفکیک دو دسته‌بندی دسکتاپ و موبایل هم از هم جدا شده‌اند:

این نمودار نشان می‌دهد که کاربران وب موضوعات ورزشی، اقتصادی و مسکن و اخبار سیاسی را بیشتر از طریق دسکتاپ (وب) دنبال می‌کنند.

کاربران موبایل هم محتواهای ورزشی، اخبار سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و مسکن را در صدر موضوعاتی که دنبال می‌کنند دارند.

نسبت استفاده از موبایل و دسکتاپ در استان‌های کشور چگونه است؟

یکتانت نسبت استفاده از موبایل و دسکتاپ را هم در استان‌های مختلف کشور مورد بررسی قرار داده و با تحلیل این آمار به نمودار توزیع ترافیک در موبایل و دسکتاپ، به تفکیک استان‌های مختلف رسیده است:

بر این اساس استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی و خراسان جنوبی به نسبت دیگر استان‌ها بیشترین استفاده از دسکتاپ را نسبت به ترافیک کل دارند. در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و کرمان هم استفاده از موبایل بیشترین سهم را از ترافیک کل به خود اختصاص داده است.

رفتار کاربران در روزهای تعطیل و عادی چگونه است؟

در روزهای تعطیل، ساعت 20 زمان اوج بازدید کاربران از صفحات اخبار است.

در روزهای کاری، ساعت 6 تا 8 صبح زمان اوج بازدید کاربران از صفحات اخبار است.

همچنین کاربران در روزهای کاری هفته بین ساعات 5 تا 10 بیشترین مراجعه را به صفحات مربوط به موسیقی و کنسرت دارند. در روزهای تعطیل، ترافیک صفحات موسیقی بیشتر از صفحات اخبار است و در روزهای کاری، ترافیک صفحات اخبار در ساعات کاری ادارات بیشتر از ترافیک صفحات دانلود فیلم است که این نسبت در روزهای تعطیل برعکس می‌شود.

بررسی کمپین‌های تبلیغاتی

یکتانت در ادامه گزارش تبلیغات آنلاین سالانه خود به بررسی کمپین‌های تبلیغاتی سال 99 پرداخته است.

در سال 99 بیش از 57 هزار کمپین تبلیغاتی در بستر یکتانت اجرا شد که به طور میانگین در هر روز 156 کمپین جدید ساخته شده است. این عدد (بیش از 57 هزار) در سال 98 بیش از 24 هزار کمپین بوده است.

تعداد کمپین‌های ساخته شده این شرکت به تفکیک ماه‌های مختلف سال در نمودار زیر مشخص شده که نشان‌دهنده افزایش کمپین‌ها در نیمه دوم سال است.

یکتانت در سال 99 با هدف پاسخ‌گویی به نیاز تبلیغ‌کنندگان سرویس‌های تبلیغات موضوعی، کلیدواژه‌ای و رفتارمحور را توسعه داد تا در کنار سرویس ریتارگتینگ به هدفمندی بیشتر تبلیغات کمک کنند.

خانواده و خانه‌داری، در صدر موضوعات پرتکرار تبلیغاتی

آن‌طور که این گزارش نشان می‌دهد، موضوعات خانواده و خانه‌داری، تکنولوژی و نرم‌افزار و اقتصادی و مسکن در صدر موضوعات پرتکرار کمپین‌های تبلیغاتی در سال 99 قرار دارند. نکته قابل توجه اینجاست که موضوعات فرهنگی چون کتاب و ادبیات، سینما و فیلم و سریال و حتی گردشگری سهم بسیار کمی از تبلیغات داشته‌اند.

بنا به توضیح یکتانت، در سرویس کلیدواژه‌ای، تبلیغات تنها در صفحاتی به نمایش درمی‌آیند که کلیدواژه‌های انتخابی افراد را در تیتر یا متادیسکریپشن خود داشته باشند. در همین رابطه این شرکت ابر کلماتی را که بیشترین تکرار را در کمپین‌های کلیدواژه‌ای داشته‌اند، منتشر کرده است. این ابر نشان می‌دهد که بیت‌کوین پرتکرارترین واژه در این کمپین‌ها بوده است.

میزان جذابیت تبلیغات برای مخاطبان چگونه است؟

میزان جذابیت تبلیغات برای مخاطبان (که با نام CTR نشان داده می‌شود) به تفکیک موبایل و دسکتاپ مشخص شده است.

میانگین CTR سرویس‌های یکتانت برای تبلیغات همسان و بنری در موبایل حدود ۰.۱ و در دسکتاپ حدود ۰.۰۵ درصد است. اما در تبلیغات پوش نوتیفیکشن این رقم قابل توجه‌تر بوده و برای موبایل ۰.۱۵ و دسکتاپ ۰.۱۷ درصد است.

بررسی میانگین CTR سرویس‌های ریتارگتینگ به تفکیک موبایل و دسکتاپ هم حاکی از آن است که تبلیغات ریتارگتینگ محصول در این دو دستگاه بسیار بیشتر از تبلیغات بنری و همسان ریتارگتینگ است.

میانگین قیمت کلیک سرویس‌ها به تفکیک موبایل و دسکتاپ چقدر است؟

به گفته یکتانت حداقل قیمت کلیک در تبلیغات همسان 50 تومان و در تبلیغات بنری 300 تومان است.

این شرکت در سال 99 امکان پرداخت هزینه به ازای کلیک را برای تبلیغات پوش نوتیفیکیشن هم فراهم کرده است که تا پیش از این سرویس به صورت پرداخت هزینه به ازای هر 1000 ارسال (CPM) صورت می‌گرفت.

حالا میانگین قیمت کلیک پوش نوتیفیکیشن در موبایل 310 تومان و در دسکتاپ 590 تومان است.

ترین‌های یکتانت، 14 میلیارد بار نمایش تبلیغات

بر اساس گزارش سالانه این شرکت، تبلیغ‌کننده‌های یکتانت به طور میانگین در اولین شارژ پنل خود را مبلغ ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان شارژ می‌کنند.

بیشترین حجم نمایش تبلیغات برای یک تبلیغ‌کننده، عدد قابل توجه 14 میلیارد بار نمایش تبلیغات و بیشترین میزان کلیک روی تبلیغ یک تبلیغ‌کننده هم 1 میلیون و 500 هزار کلیک بوده است. این رکورد در زمینه بیشترین ارسال پوش نوتیفیکیشن توسط یک تبلیغ‌کننده به عدد 1 میلیارد و 600 میلیون پوش نوتیفیکیشن می‌رسد.

یکتانت برای جلوگیری از تقلب چه راهکارهایی دارد؟

این شرکت طبق اعلام خود در سال 99 از 38 میلیارد تومان بودجه تبلیغ‌کنندگان محافظت کرده است. سیستم یکتانت به طور میانگین در هر ساعت 12500 کلیک مشکوک را شناسایی می‌کند و مانع از کسر هزینه این کلیک‌ها از پنل تبلیغ‌کننده‌ها می‌شود.

ترندهای وب فارسی در سال 99 چه بود؟

بخش آخر گزارش سالانه یکتانت به ترندهای وب فارسی در سال 99 اشاره دارد.

بر اساس این گزارش ترافیک وب‌سایت‌های فارسی در 14 آبان یعنی روز انتخابات آمریکا، 37 درصد بیشتر از میانگین ترافیک سال 99 بوده است.

ترافیک وب‌سایت‌های فارسی در روز 9 آذر یعنی فردای ترور شهید فخری‌زاده 31 درصد بیش از میانگین و در روز 17 آبان یعنی پیشی گرفتن بایدن در انتخابات آمریکا به 25 درصد بیش از میانگین رسید.

یکتانت به ترافیک مربوط به صفحات رمزارزها هم پرداخته که در نوع خود قابل توجه است و نشان می‌دهد که موضوع رمزارزها به ویژه در 4 ماه پایانی سال 99 برای کاربران اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

متخصصان دیجیتال مارکتینگ یکتانت در سال گذشته بیش از ۷۵۰۰ ساعت مشاوره به کسب‌وکارها ارائه داده‌اند. همچنین تیم پشتیبانی یکتانت در سال گذشته به بیش از ۱۷ هزار تیکت و سؤال کسب‌وکارها پاسخ داده‌اند.

طبق نظرسنجی‌ها میزان رضایت مشتریان از پاسخ‌دهی به تیکت‌ها حدود ۸۵ درصد است. تنها ۹ درصد نیز از کیفیت و سرعت پاسخ‌دهی به سؤالات این مجموعه ناراضی بوده‌اند.

فایل کامل گزارش تبلیغات آنلاین سالانه یکتانت از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *