اعلانیه
اعلانیه

یاهو با میلیاردها Alibaba خود چه خواهد خرید؟

yahoo-y-logo-2013زمانی که نیروگاه تجارت الکترونیک چینی علی بابا عمومی شود یاهو در چیزی که احتمالاً به بزرگترین IPO اینترنتی تاریخ تبدیل خواهد شد، درآمد نقدی هنگفتی به دست خواهد آورد. شرکت موظف است نیمی از تقریباً 23 درصد باقیمانده علی‌بابا را بفروشد.

یاهو در سال 2005 40 درصد از سهام علی بابا را خریداری کرد. ارزش این شرکت در آن زمان 2.5 میلیارد دلار بود. امروز ارزش آن بیش از 200 میلیارد دلار است (اما این در نهایت به IPO بستگی دارد). بنابراین، وقتی سهام علی‌بابا به صورت عمومی (قبل از کسر مالیات) شروع به معامله کند، یاهو می‌تواند تا ۱۲ میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

وقتی یاهو اولین دسته از سهام علی‌بابا را فروخت، یعنی تقریباً نیمی از سود خود، تقریباً 7 میلیارد دلار (4.3 میلیارد دلار پس از کسر مالیات) درآمد داشت – که اکثریت آن به سهامداران بازگردانده شد. فشار قابل توجهی از سوی سرمایه گذاران نهادی برای انجام کاری مشابه این بار وجود خواهد داشت.

بسیاری از مردم استدلال می‌کنند که ارزش بازار یاهو امروز و رشد قیمت سهام آن اساساً مربوط به دارایی‌های آسیایی آن از جمله علی‌بابا است و نه به کسب‌وکار اصلی که ثابت بوده است. پس از عرضه اولیه عمومی، فشار فزاینده ای بر ماریسا مایر، مدیر عامل یاهو وارد می شود تا تجارت تبلیغاتی این شرکت را توسعه دهد.

درآمد یاهو درآمد سه ماهه اول کمی بیشتر از انتظارات تحلیلگران است. اما بسیاری از تحلیلگران مالی، عرضه اولیه سهام علی بابا را به عنوان پایان «دوره ماه عسل» مایر می دانند.

با آمدن سرمایه‌های بادآورده عظیم، چند سوال فوری برای یاهو وجود دارد: چقدر به سرمایه‌گذاران باز خواهد گشت و با بقیه چه خواهد کرد؟ بیایید فرض کنیم که مایر می تواند حداقل دو میلیارد برای سرمایه گذاری و خرید نگه دارد.

یاهو چه چیزی یا چه کسی خواهد خرید؟ من مدتها پیش حدس زده بودم که یاهو فورسکوئر را بخرد و باید با این حال این اتفاق نیفتاد. Yelp خیلی گران است.

شرکت نیاز به خرید درآمد دارد، کاربران یا هر دو – احتمالاً با تأکید بر تلفن همراه. فراتر از جذب استعدادهای آینده، من به راحتی می توانستم تصور کنم که شرکتی یک شبکه تلفن همراه یا مبادله تبلیغاتی بخرد. به نظر من احتمال این زیاد است.

به‌ویژه پلت‌فرم‌های ویدیویی و تلفن همراه، حوزه دیگری است که یاهو احتمالاً به دنبال استفاده و درآمد است. همچنین شاهد خریدهای کوچکتری در زمینه فناوری تبلیغات خواهیم بود.

Yahoo می‌تواند خریدهای «استراتژیک» یا پرشور مصرف‌کننده داشته باشد. در آن دسته، Pinterest یک کاندیدای فوری و منطقی خواهد بود. با این حال، ارزش این شرکت نزدیک به 4 میلیارد دلار است و بدون شک خود را به سمت عرضه عمومی می بیند.

Snapchat یک امکان دیگر است. با این حال، این شرکت همچنین ارزش چند میلیارد دلاری دارد و گزارش شده است که چندین ماه پیش پیشنهادهای خرید چشمگیر فیس بوک و گوگل را رد کرده است. علاوه بر این، آینده بلند مدت اسنپ چت بسیار ناپایدار و نامشخص است.

من به Foursquare برگشتم، که ممکن است یک میلیارد (یا بیشتر) هزینه داشته باشد. علاوه بر میلیون‌ها کاربر و محتوای تلفن همراه محلی – که در حال حاضر یک حفره مهم برای یاهو است – این شرکت فناوری و تخصص جستجو را به دست خواهد آورد، چیزی که مایر در داخل آن را توسعه داده است. با این حال، بر اساس این تصور که رشد آن به اوج خود رسیده است، استدلال هایی نیز علیه خرید Foursquare وجود دارد.

یک امکان جذاب اما نسبتاً بعید، جستجوی محلی و ناشر فهرست راهنما YP است که تجارت تبلیغات موبایلی قابل توجهی را توسعه داده است. با این حال، فرهنگ بسیار متفاوت و تعداد زیادی از افراد با آن همراه است. از طرف دیگر، یاهو نیروی فروش مستقیم محلی چند هزار نفری را به دست خواهد آورد. هنوز به نظر من کاملاً بعید است.

می توانم به حدس و گمان ادامه دهم. اما نظر خود را در مورد اینکه یاهو باید یا احتمالاً میلیاردها دلار Alibaba خود را کجا خرج کند، به ما بگویید.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شده‌اند.


درباره نویسنده

گرگ استرلینگ یک ویرایشگر مشارکت کننده در Search Engine Land، عضو تیم برنامه نویسی رویدادهای SMX و معاون بازار بینش در Uberall است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *