اعلانیه
اعلانیه

شرکت مشاوره IT IDC اخیراً آخرین پیش‌بینی سخت‌افزار خود را منتشر کرد. به گفته این شرکت، سال 2011 شاهد “محموله” نزدیک به 1 میلیارد “دستگاه متصل هوشمند” بود. تا سال 2016 این تعداد به کمتر از 2 میلیارد خواهد رسید.

IDC از اصطلاح «دستگاه‌های متصل هوشمند» بسیار ضعیف استفاده می‌کند. این شامل همه چیز است: رایانه های شخصی، تلفن های هوشمند و تبلت ها. معمولاً اصطلاح «دستگاه‌های متصل» به تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های دارای قابلیت اینترنت اشاره دارد که رایانه شخصی یا تلفن هوشمند نیستند.

منبع: IDC

ناراحتی دیگر: صنعت باید «محموله‌ها» را به عنوان معیاری حذف کند. محموله ها با فروش به مصرف کنندگان و شرکت ها برابری نمی کند. فقط فروش مهمه محموله ها اغلب در قفسه های خرده فروشی قرار می گیرند. این موضوع در مورد RIM Playbook و برای اکثر تب‌های گلکسی سامسونگ به غیر از انواع 7 اینچی صادق بود.

به نظر می‌رسد IDC این باور را حفظ می‌کند که موفقیت iPad یک تازگی است و مصرف‌کنندگان در آینده نزدیک به خرید رایانه‌های شخصی برمی‌گردند. بر اساس نظرسنجی‌های مصرف‌کنندگان، این شرکت ادعا می‌کند که پس از عرضه ویندوز 8 در اواخر سال جاری، فروش رایانه‌های شخصی فوراً افزایش می‌یابد. به این سادگی نیست.

منبع: IDC

با وجود بازگشت مورد انتظار در فروش رایانه های شخصی مصرف کننده، این شرکت معتقد است که بیشتر رشد رایانه های شخصی در آینده در بازارهای در حال ظهور اتفاق خواهد افتاد. طبق پیش‌بینی، بازارهای بالغی مانند ایالات متحده نسبتاً ثابت خواهند بود.

اما آنچه ما اکنون داریم بازاری از چندین دستگاه است که رایانه شخصی تنها یکی از چندین موردی است که مردم برای دسترسی به اینترنت از آن استفاده می کنند. پیش از این رایانه شخصی تنها راه آنلاین شدن بود. اکنون مردم می توانند از گوشی های هوشمند یا تبلت ها استفاده کنند و بسیاری آن دستگاه ها را به رایانه شخصی ترجیح می دهند. در واقع، برای بسیاری از افراد، دستگاه‌های غیر PC به عنوان راهی برای دسترسی به اینترنت، «اصلی» و رایانه‌های شخصی «ثانویه» می‌شوند.

سال گذشته پروژه اینترنتی Pew اطلاعات نظرسنجی را منتشر کرد که نشان می‌دهد ۲۵ درصد از دارندگان گوشی‌های هوشمند عمدتاً با گوشی‌های خود آنلاین شده‌اند. تعداد امروز می تواند بزرگتر باشد. اما اگر فرض کنیم ثابت بماند، به این معنی است که شاید 33 میلیون نفر در ایالات متحده امروز عمدتاً از طریق تلفن های هوشمند خود آنلاین می شوند.

همچنین ارزش نمایش مجدد این اسلاید را دارد: در سه ماهه چهارم بیشتر از هر برند دیگری از رایانه‌های شخصی، iPad فروخته شد.

فروش رایانه های شخصی سازمانی همچنان سالم خواهد بود. هیچ جایگزین کاملی برای رایانه شخصی در شرکت وجود ندارد.

با این حال انتشار ویندوز 8 لزوماً باعث ایجاد تقاضای گسترده مصرف کنندگان برای رایانه های شخصی نمی شود. رابط کاربری کاملاً متفاوت است. این می‌تواند موفقیت بزرگی باشد یا ممکن است با مصرف‌کنندگانی که دیگر نیازی به ارتقاء فوری رایانه شخصی ندارند، بیفتد – به‌ویژه با توجه به راه‌های جایگزین متعدد برای آنلاین شدن. افراد ممکن است کاملاً راضی باشند که اجازه دهند دستگاه های ویندوزی موجود قبل از تعویض آنها خراب شود.

قبل از اینکه شرکت‌های تحقیقاتی سازمانی مانند IDC تبلت‌ها («دستگاه‌های متصل») را به‌عنوان تهدیدی برای تسلط رایانه شخصی جدی بگیرند، باید چندین دستگاه موفق در بازار وجود داشته باشد. Kindle Fire اولین آی‌پد غیرآی‌پد است که فروش بالایی را ثبت کرده است. تبلت 7 اینچی آینده گوگل که انتظار می رود قیمت 199 دلاری Kindle Fire را برآورده کند یا از آن عبور کند، احتمالاً بسیار موفق خواهد بود و از نظر محبوبیت می تواند از Kindle Fire پیشی بگیرد زیرا عملکرد کامل تری دارد.

ترکیب تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های چندگانه فرم فاکتور قطعاً تقاضای رایانه‌های شخصی را کاهش می‌دهد، همانطور که قبلاً در بین مصرف‌کنندگان وجود داشته است. همانطور که رسانه‌های سنتی با ظهور اینترنت، مخاطبان خود را تکه‌تکه می‌کردند، مخاطبان اینترنتی نیز در چندین صفحه پراکنده می‌شوند – و بازاریابان باید از آن پیروی کنند. همانطور که استیو جابز به درستی اظهار داشت، ما در دوران «پس از رایانه شخصی» هستیم. وقت آن است که به آن عادت کنیم.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شده‌اند.


درباره نویسنده

گرگ استرلینگ یک ویرایشگر مشارکت کننده در Search Engine Land، عضو تیم برنامه نویسی رویدادهای SMX و معاون بازار بینش در Uberall است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *