در اواخر سال 2010 Google حداقل 5 میلیارد دلار برای خرید Groupon خصوصی پیشنهاد داد. در آن زمان معاملات روزانه یک بخش بازار فوق العاده داغ بود و Groupon رهبر بازار بود. تجارت و دسترسی جهانی آن در حال افزایش بود.
در آن زمان این گرانترین خرید تا به حال برای Google بود. اما معامله انجام شد و گروپون عمومی شد. من از آنجا استدلال کردم که برای Google دیوانه کننده بود این نوع پول را برای Groupon بپردازید.
از زمانی که تقریباً یک سال پس از تلاش ناموفق برای خرید گوگل (نوامبر 2011) وارد بازار عمومی شد، گروپون شاهد ناپدید شدن تقریباً 90 درصد ارزش بازار خود در میان درآمدهای ناامیدکننده، بازار ضعیف معاملات روزانه و شک و تردید فزاینده سرمایه گذاران بوده است.
این شرکت به دنبال تنوع بخشیدن به تجارت کوپن خود و تبدیل شدن به “سیستم عامل تجارت محلی” برای مشاغل کوچک است. با این حال، این انتقال، که شامل پرداختهای تلفن همراه، رزرو رستوران و سیستم پایانه POS میشود، برای سرمایهگذاران به اندازه کافی سریع اتفاق نمیافتد.
در اواخر هفته گذشته شایعات در مورد علاقه مجدد گوگل به این شرکت؛ گروپون اکنون کمی بیش از 3 میلیارد دلار ارزش دارد. با این حال، این شایعات احتمالاً نادرست هستند.
کسب و کار «پیشنهادات» خود Google نسبتاً خوب عمل میکند و به جمعآوری و سندیکای معاملات شخص ثالث تبدیل شده است. ضعف در بازار معاملات، خریدن Groupon توسط Google را در این مرحله بسیار بعید میسازد (مگر اینکه شاید “فروش آتش” باشد).
یکی از داراییهای جذابی که گوگل در اواخر سال 2010 میخرید، نیروی فروش محلی Groupon است که در آن زمان حدود 50 درصد از تعداد کارکنان شرکت را تشکیل میداد. با این حال، این دارایی دیگر مانند گذشته جذاب نیست، با مشکلات گزارش شده از جابجایی و دیسک کارمندان. /p>
فراتر از نام تجاری Groupon، مسلماً جالبترین داراییهای این شرکت در حال حاضر، خطوط تجاری جدیدتر آن هستند (مانند POS، پرداختهای تلفن همراه)، که نابالغ هستند. ارزش آنها بسیار کمتر از ارزش بازار شرکت خواهد بود و گوگل می تواند همین دارایی ها را بسازد یا بخرد، تا جایی که در حال حاضر آنها را ندارد (همانطور که در مورد پرداخت های موبایلی دارد)، با قیمت قابل توجهی کمتر از 3 میلیارد دلار.
پس منطق نشان میدهد که به این زودی شاهد خرید Google Groupon نخواهیم بود.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.