اعلانیه
اعلانیه

ذخایر این ۳ ماده معدنی تا ۱۵ سال دیگر تمام می‌شود!

به پایان رسیدن ذخایر سنگ‌آهن، بوکسیت و مس تا ۱۵ سال اینده

رضا جدیدی با اشاره به محدود بودن ذخایر معدنی کشور در تامین مواد اولیه معدنی مورد نیاز صنایع تاکید کرد: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در این زمینه از سال ۹۷ هشدار جدی داد که ذخایر معدنی مانند سنگ‌آهن، مس، بوکسیت، سرب و روی و طلا با روند اکتشاف موجود رو به اتمام بوده و نیاز به انجام اکتشافات جدید و عمقی در کشور بیش از پیش احساس می‌شود.

جدیدی اضافه کرد: با توجه به پیش‌بینی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی، ذخایر سنگ‌آهن کشور با همین روند اکتشاف و برنامه‌ریزی و منابع مالی که هزینه می‌شود، ۱۰ تا ۱۲ سال آینده، ذخایر معدنی بوکسیت (ماده اولیه آلومینیوم) ۸ تا ۱۰ سال آینده و مس ۱۲ تا ۱۵ سال آینده تمام می‌شود.

درباره سرب و روی نیز اگر طرح معدن مهدی‌آباد (در یزد) به نتیجه برسد، ذخیره مناسبی در این زمینه پیدا می‌کنیم و می‌توانیم سال‌های بیشتر دوام بیاوریم، اما اگر این اتفاق نیفتد ذخایر سرب و روی ۱۰ تا ۱۲ سال آینده رو به اتمام است.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای طرح اکتشاف ذخایر معدنی با استفاده از فناوری‌های جدید و مشارکت بخش خصوصی افزود: طرح‌هایی در این زمینه در دست پیگیری و اجراست و به‌تازگی در تفاهم‌نامه‌ای با مجموعه‌های فولادی مقرر شد طرح ژئوفیزیک هوابرد در پهنه یکصدهزار کیلومتر مربعی از مساحت کشور با هدف اکتشافات جدید ذخایر معدنی به ویژه سنگ‌آهن و مشارکت این بخش انجام شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با تاکید بر اینکه فرصتی برای آزمون و خطا نداریم، زیرا ممکن است این مسائل به مرحله بحران برسد، گفت: محدود بودن ذخایر معدنی، مباحثی مانند اقتصاد، اشتغال و بحران‌های ناشی از کمبود مواد اولیه را دربر می‌گیرد.

جدیدی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی به عنوان دیده‌بان آینده با شناخت از سرزمین و تغییر اقلیم مسائلی را پیش‌بینی می‌کند و نسبت به بروز بحران‌ها هشدار می‌دهد، گفت: فرونشست زمین یکی از مهم‌ترین بحران‌ها است و موجب پایین رفتن تدریجی سطح زمین به دلیل برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و مرگ آبخوان‌ها می‌شود.

به گفته این کارشناس، فرونشست زمین جزو بخش‌هایی بود که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از ابتدای دهه ۸۰ به طور رسمی و با مستنداتی کامل درباره آن به نظام برنامه‌ریزی کشور و مسوولان آن زمان هشدار داد که متاسفانه توجه جدی جهت انجام مطالعات و پایش‌ها در آن زمان به این مقوله نشد و سازمان نیز امکان ورود گسترده به این موضوع را به دلیل ضعف در ساختار منابع مالی خود نداشت.

وی با اشاره به اینکه امروز سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور محور مطالعات فرونشست قرار گرفته و این موضوع در هیات وزیران هم با توجه به مساله خاص اصفهان مطرح شده، گفت: ما با توجه به پایش مخاطرات طبیعی و زمین‌شناسی در دو بخش به نظام برنامه‌ریزی کشور هشدار جدی دادیم که شامل «فرونشست زمین، تغییر اقلیم و گرد و غبار» و «رو به اتمام بودن ذخایر معدنی به ویژه سنگ‌آهن با روند اکتشاف فعلی» است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در بخش منشایابی و پایش مخاطرات طبیعی فعالیت می‌کند، تصریح کرد: کار ما مهار و کنترل پدیده‌ها نیست، بلکه نسبت به بروز آنها هشدار می‌دهیم، به پایش و منشایابی می‌پردازیم و نسخه‌هایی برای مهار آنها ارائه می‌کنیم.

جدیدی با اشاره به اینکه طرح پایش فرونشست از سه سال گذشته به طور جدی در استان اصفهان انجام و به تولید اطلاعات پایه، نقشه محیط‌های مختلف تراکنش فرونشست در شهرها و دشت‌ها منجر شده است، اظهار کرد: این مطالعات باید به طور مستمر و با دقت بیشتر انجام شود، از طرفی برنامه‌های مهار این پدیده نیز به استان اصفهان پیشنهاد شده که برخی از آنها در حال اجرا و تعدادی نیز مسکوت مانده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات و بودجه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه از ۳۱ استان کشور، ۳۰ استان در معرض مخاطره فرونشست زمین قرار دارد، گفت: تنها استانی که هنوز به طور جدی با این پدیده مواجه نشده، گیلان است؛ هرچند این خطه نیز معضلات زیست‌محیطی خاص خود را دارد.

به نقل از روابط‌ عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، جدیدی افزود: پس از پایش فرونشست زمین در اصفهان به این نتیجه رسیدیم که طرح مذکور را به صورت جدی وارد مرحله ملی کنیم و تصمیم بر این شد که طرح ملی پایش فرونشست با همکاری دستگاه‌های مربوطه اجرا شود، ولی اجرای چنین طرح‌هایی در زمان حاضر دیر شده و برخی مناطق به مراحل فوق بحرانی رسیده‌اند.

این موضوع کُندی نظام برنامه‌ریزی کشور را در این زمینه نشان می‌دهد که ۲۰ سال پس از اعلام موضع جدی سازمان زمین‌شناسی این کارها انجام می‌شود.

جالب است بخوانید: استفاده از داده‌های فضایی برای توسعه معادن کشور

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *