اعلانیه
اعلانیه

خرید خودرو دست دوم، هیوندای آوانته یا سیتروئن زانتیا؟

خرید خودرو دست دوم این روزها به دلایل مختلف رواج یافته است و مردم گرایش بیشتری به خودروهای قدیمی تر پیدا کرده اند. در این بین هیوندای آوانته و سیتروئن زانتیا جز خودروهای پرطرفدار و رقیب هستند که می توان در مورد آن ها صحبت کرد. بررسی این دو خودرو می تواند برای مشتریان یاری گر باشد.

در شرایط کنونی که خودروسازان عرضه ی خودروهای نو و صفر کیلومتر را محدود کرده اند و تحویل خودروهای پیش فروش شده نیز به سال 98 تا 99 موکول شده، اگر نیاز به خرید خودرو دارید که سریع تر در اختیارتان گذاشته شود مجبورید از بازار آزاد خودرو خرید کنید. در بازار آزاد نیز قیمت ها به مقدار زیادی بالا رفته و برخی خودروهای داخلی آن قدر گران شده اند که توجیه خرید ندارند و اکثر افراد از آن ها استقبال نمی کنند.

اما راه دیگری نیز وجود دارد که می توان خرید خودرو دست دوم را نیز در نظر گرفت. خودروهای چینی و داخلی گران قیمت هنوز هم می توانند جای خود را به خودروهای دست دوم دیگری بدهند که انتخاب آن ها هنوز هم می تواند نظر بسیاری از خریداران خودرو را به خود جلب کند.

هنوز هم هیوندای آوانته و سیتروئن زانتیا که روزگاری برای خود حرفی برای گفتن داشتند در بازار خودرو دست دوم حضور دارند و گزینه هایی مقرون به صرفه و حتی هیجان انگیز هستند و آن ها را معرفی می کنیم.

خرید سیتروئن زانتیا دست دوم 

در زمانی که تنوع ماشین های خارجی در ایران به این اندازه نبود، زانتیا جز خودروهایی بود که لوکس سواران آن را جز انتخاب های خود قرار می دادند و این خودرو توانست چندین بار به عنوان خودروی برتر زمان خود شناخته شود. کابین زانتیا و طراحی آن مربوط به حدود دو دهه قبل است و این امر شاید برای افراد مد گرا چندان خوشایند نباشد. ولی با این حال متریال کابین نسبت به رقیب خود آوانته کیفیت بهتری دارد و به طور کلی از نظر کیفیت با رقیب هم سن خود مانند 323 هم رتبه است.

هر چند این روزها داشتن امکاناتی مانند تهویه نیمه اتوماتیک، برف پاک کن اتوماتیک و قابلیت تنظیم سیستم صوتی روی فرمان خودرو در انواع خودروها رایج شده ولی در زمان ساخت زانتیا این امکانات قابل توجه بودند.

زانتیا کابینی بزرگ و جادار دارد که راحت و بی صدا نیز هست. ایراداتی مانند فضای کم سر در ردیف عقب برای افراد بلند قد و موقعیت پایین صندلی راننده که تسلط بر جاده را کم می کند و دید عقب محدود نیز بر این خودرو وارد است.

مشخصات فنی سیتروئن زانتیا

سواری نرم و راحت و توان پیشرانه و چابکی و شتاب گیری زانتیا جز نقاط قوت آن است که باعث شده تا بین رقیبان هم قیمت و هم دوره ی خود بی رقیب باشد، پیشرانه این خودرو 2 لیتری 16 سوپاپ  است که می تواند 135 اسب بخار قدرت تولید کند ولی ضرایب نامناسب دنده و تعویض دنده با تأخیر یک به دو باعث تلف شدن اولیه قدرت پیشرانه می شود.

زانتیا می تواند با 3 چرخ نیز حرکت کند و دارای سیستم تعلیق هیدرونیوماتیکی است که مانند بیشتر خودروهای فرانسوی توان 30 سانتی متر تغییر ارتفاع را دارد.

ترمزهای پرقدرت و قابل اطمینان از دیگر نقاط قوت زانتیاست که در چرخ های عقب دیسکی و در چرخ‌های جلو دیسکی خنک شونده است ABS است. کمربند پیش کشنده و دو عدد ایربگ نیز برای ایمنی سرنشینان در آن تعبیه شده است.

البته در تست تصادف زانتیا جز نمرات پایین است و ضربه را به مقدار زیادی به کابین منتقل می کند و سقفی آسیب پذیر در تصادفات جلو و عقب دارد که بیش از حد معمول است.

نکاتی برای نگهداری از سیتروئن زانتیا

در بین خودروهای هم ردیف زانتیا لوازم یدکی آن گران قیمت است و حتی در برخی از موارد از 323 هم گران قیمت تر است. استهلاک بالای زانتیای درشت هیکل در ازای سواری نرم و موتور پرقدرت آن قرار دارد. زانتیا دارای سوخت زیادی است که 12 در 100 کیلومتر در بهترین حالت می باشد.

خرید هیوندای آوانته دست دوم 

هیوندای آوانته محصول خودروسازی راین است که رقیب جدی برای 323 و زانتیا در زمان ورود به بازار محسوب می شد و هنوز هم برای افرادی که به سمت خودرو دست دوم تمایل دارند یک خودروی جالب توجه و مناسب قلمداد می شود. طراحی ظاهری نه چندان زیبا و قیمت بالای آن در زمان عرضه چشم مشتریان خودرو را بر روی قابلیت های فنی چشم گیر هیوندای آوانته بست و مقبولیتی چندانی را در ایران برای خود نتوانست به همراه داشته باشد. از این رو خودرو دست دوم هیوندای آوانته به تعداد کمتری نسبت به رقیبانش در بازار وجود دارد.

هماهنگی چشم نواز اجزای سیتروئن زانتیا در بخش عقب طراحی زیبایی در این قسمت به خودرو داده است. ولی نمای جلوی آن طراحی قدیمی دارد و فرم چراغ های جلوی آن نشان دهنده ی ماشین های دو دهه قبل است و آن را قدیمی نشان می دهد.

آوانته دارای کابینی جادار مانند زانتیا و 323 است و برای خانواده های متوسط مناسب است. همچنین فرم و پوشش صندلی ها نیز مناسب است ولی کنسول جلو ناهماهنگ و قدیمی و مشابه کامیون های اسکانیا است! متریال کابین نیز در بعضی موارد مأیوس کننده است و در بخش های مختلف کابین پلاستیک خشک به کار رفته و رنگ بندی طوسی نه چندان زیبایی دارد.

قطعات با دقت بالایی مونتاژ شده اند و به خوبی می تواند بعد از سالها بدون صدای داخل کابین آرامش را به سرنشینان بدهد که آن را برای خرید خودرو دست دوم مناسب کرده است.

مشخصات فنی هیوندای آوانته

هیوندای آوانته دو مدل دنده اتوماتیک و دستی دارد که نوع دستی آن دارای کلاچی نرم است و جعبه دنده ی آن نیز عملکرد خوبی از خود نشان می دهد. گیرباکس اتوماتیک تاخیر در معکوس دادن همراه است و عملکرد خوب و هماهنگی با پیشرانه ندارد. این مدل نسل سوم آوانته بوده که دارای یک پیشرانه 2 لیتری و 16 سوپاپی است. قدرت آوانته 140 اسب بخار است و سرعت حداکثر آن نیز 210 کیلومتر بر ساعت می باشد.

سواری آوانته تقریباً خشک است و مانند زانتیا و مگان نیست. اما قابل مقایسه با مزدا 323 است. ولی هندلینگ و چسبندگی خوبی دارد. استهلاک و مصرف کم آن باعث شده تا خودروی اقتصادی باشد. اما لوازم یدکی آن نسبت به زانتیا و حتی ماکسیما قیمت بالایی دارد.

اگر بودجه ی شما برای خرید خودرو کمتر از صد میلیون است می توانید خودرو دست دوم هیوندای آوانته را یک انتخاب قدرت مند بدانید و آن را مورد توجه قرار دهید. جوان های تمایز طلب علاوه بر خانواده ها می توانند مشتری خوب این خودرو دست دوم باشند.

آوانته یا زانتیا؟

خودرو دست دوم هیوندای آوانته مدرن تر و ایمنی بیشتر نسبت به زانتیا دارد و از نظر توان پیشرانه می تواند هم ردیف زانتیا باشد. هیوندای آوانته چندان بازار داغ و پر رونقی نسبت به رقبای خود مانند مزدا 323 و زانتیا ندارد به همین علت دارای لوازم یدکی کمتری نسبت به زانتیا است.

اگر جز افرادی هستید که چندان علاقه به امکانات متنوع خودرو ندارید و تکنولوژی های روز را چندان مورد نیاز خود نمی بینید، خودرو دست دوم زانتیا می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. زانتیا نرمی سواری و توان پیشرانه خوبی دارد و جذابیت بیشتری را در بین مشتریان خود داشته است. با این حال باید بدانید که هزینه ی استهلاک زانتیا بالاست و ممکن است ایمنی آن چندان در مقابل رقیب خود یعنی هیوندای آوانته مناسب و استاندارد نباشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *