اعلانیه
اعلانیه

نحوه انتخاب چارچوب مناسب بازاریابی چابک

اغلب از من می پرسند که کدام چارچوب برای بازاریابی چابک بهتر است – اسکرام یا کانبان؟ حقیقت این است که هر شرکت و هر تیم یک ارگانیسم منحصر به فرد با نیازهای متفاوت است و هیچ رویکردی برای همه وجود ندارد.

با مربیگری تیم‌های زیادی در طول سال‌ها در زمینه بازاریابی، نرم‌افزار و هر چیز دیگری، چیزهای زیادی وجود دارد که می‌توانید در مورد آنها فکر کنید تا به شما در انتخاب چارچوب مناسب برای برآوردن نیازهایتان کمک کنند.

بسیاری از بازاریابان بازاریابی چابک را بدون هیچ چارچوبی شروع کرده اند. در حالی که این ممکن است در یک سازمان واقعاً کوچک و ناب که به خوبی با اصول و ارزش‌های بازاریابی چابک همسو است، کار کند، اکثر بازاریابان در حال گذار از فرهنگ سنتی هستند و بنابراین از یک روش ثابت شده برای اجرای بازاریابی چابک سود می‌برند.

منشا چارچوب های کانبان و اسکرام

قبل از اینکه بتوانید چارچوبی را انتخاب کنید، به درک عمیق هر یک از آنها کمک می‌کند و من شما را تشویق می‌کنم بیشتر بیاموزید، اما در اینجا یک مرور کلی در سطح بالا وجود دارد:

Kanban از تولید سرچشمه گرفت و توسط تویوتا به عنوان یک سیستم کششی برای بهینه‌سازی گردش کار و کارایی رایج شد. امروزه به طور گسترده در تیم های چابک استفاده می شود. کانبان نقش خاصی ندارد و اعتقاد بر این است که شما از جایی که امروز هستید شروع می‌کنید و به مردم در همه سطوح قدرت می‌دهید تا در پیگیری تغییرات تکاملی رهبر باشند. تیم به گردش کار خود نگاه می کند و همه این اختیار را دارند که فرآیند را برای به حداکثر رساندن کارایی ساده کنند.

Scrum چند دهه پیش از جامعه توسعه نرم‌افزار ایجاد شد، اما امروزه به طور گسترده در بسیاری از بخش‌های شرکتی و همچنین در مدارس، خانه‌ها، خانه‌ها، برنامه‌ریزی عروسی و موارد دیگر استفاده می‌شود. اسکرام شامل سه نقش است: یک اسکرام مستر، مالک محصول و تیم توسعه. این یک چرخه پیوسته از رویدادهای جعبه زمانی است که به منظور اطمینان از همکاری و شفافیت است. این تیم در دوی سرعت کار می‌کند که می‌تواند از یک تا چهار هفته طول بکشد، با این هدف که در پایان کار بالقوه قابل حمل یا «انجام شده» باشد.

اکنون که کمی زمینه دارید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید هنگام انتخاب بهترین چارچوب برای تیم خود در نظر بگیرید.

اندازه و فرهنگ شرکت

به طور کلی، شرکت‌های بزرگی که از یک فرهنگ سنتی به وجود می‌آیند، اغلب اسکرام را ترجیح می‌دهند، زیرا به روشی که قبلاً به کار کردن عادت کرده‌اند نزدیک‌تر است. اگر شرکت شما به تشریفات و فرآیندهای زیادی عادت کرده است، حرکت به کانبان احساس می‌کند که بدون شبکه ایمنی به وسط اقیانوس پرتاب می‌شوید.

من اخیراً در حال آموزش یک شرکت مراقبت های بهداشتی در زمینه بازاریابی چابک بودم و پس از یادگیری عمیق هر دو چارچوب، آنها به اتفاق آرا موافقت کردند که اسکرام با فرهنگ آنها سازگاری بیشتری دارد. کانبان در مقایسه با روشی که در حال حاضر کار می‌کند بسیار بی‌ساختار بود.

از طرف دیگر، استارت‌آپ‌ها یا آژانس‌های بازاریابی معمولاً از نظر اندازه کوچک‌تر هستند و اغلب به طور طبیعی در ابتدا «چابک‌تر» هستند. این فرهنگ متضاد ممکن است اسکرام را برای روش سست کار خود بسیار ساختارمند و سفت بداند و برای Kanban مناسب تر باشد.

البته اینها کلیات هستند. من دیده‌ام که تیم‌هایی در شرکت‌های بزرگ با استفاده از Kanban پیشرفت می‌کنند و شرکت‌های کوچک رویکرد بسیار سبکی به Scrum دارند.

اما اگر به دنبال نقطه شروع هستید، ممکن است اسکرام برای یک سازمان بزرگتر و سنتی تر و Kanban برای یک سازمان کوچکتر و ناب تر مناسب تر باشد.

اندازه تیم

اگر به من بگویید سه نفر در تیم خود دارید، Scrum برای شما مناسب نیست. یک تیم کوچک به Scrum Master و مالک محصول خود نیاز ندارد، بنابراین اگر فقط چند نفر دارید، به Kanban پایبند باشید.

تیم پیشنهادی Scrum یک تیم دو پیتزا است. دیگر، خیلی بزرگ است. کوچکتر از آن و شما فقط یک تیم دارید. اندازه خوب پنج تا هفت عضو به اضافه یک اسکرام مستر و مالک محصول است.

کانبان توصیه خاصی در مورد اندازه تیم ارائه نمی دهد. من متوجه شده ام که برای یک نفر که یک کسب و کار انفرادی تا اندازه تیمی تقریباً ده نفر را اداره می کند، عالی عمل می کند.

قابلیت برنامه ریزی

اگر کار شما هر چند روز یا چند ساعت یکبار تغییر می‌کند، پیاده‌سازی اسکرام به دلیل جعبه‌های زمانی اسپرینت آن دشوار خواهد بود. Kanban برای تیم‌هایی که درخواست‌های زیادی دریافت می‌کنند که نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد، عالی عمل می‌کند. من مشاهده کرده ام که Kanban به طور موثر برای تیم های رسانه های اجتماعی که چندین بار در روز ارائه می دهند، یا تیم هایی که تبلیغات آنلاین را اجرا می کنند که باید با نظم زیادی تغییر کنند، اجرا می شود.

اگر بتوانید 80 درصد یا بیشتر از کار خود را برنامه ریزی کنید و حداقل یک هفته، احتمالاً دو هفته، به آن برنامه پایبند باشید، اسکرام عالی است. اگر در حال حاضر ارائه یک کمپین معمولی هفته ها یا ماه ها طول می کشد، Scrum ممکن است بهترین گزینه شما باشد. با این حال، شما همچنان می‌توانید در هر زمان در Scrum کار را تحویل دهید، نه فقط در پایان یک اسپرینت.

نوع تیم

دو نوع اصلی از تیم‌ها را در بازاریابی چابک می‌بینم – تیم‌های پشتیبانی و تیم‌های چندکاره.

تیم‌های پشتیبانی گروه‌هایی از افراد در یک رشته هستند که از چندین حوزه در سازمان یا با مشتریان خارجی پشتیبانی می‌کنند. بازاریابان محتوا اغلب یک تیم پشتیبانی برای بقیه بخش بازاریابی هستند. این نوع تیم‌ها با استفاده از Kanban بهتر کار می‌کنند زیرا درخواست‌ها به سرعت وارد می‌شوند و کار معمولاً به ترتیب درخواستی انجام می‌شود.

تیم های چند منظوره برای اسکرام ایده آل هستند زیرا می توانند یک کمپین را از انتها به انتها ارائه دهند. یک تیم بازاریابی متقابل ممکن است یک استراتژیست، بازاریاب محتوا، طراح گرافیک، توسعه‌دهنده وب، ویرایشگر، متخصص سئو و هرکس دیگری را که نیاز به ارائه مستقیم به مشتری بدون نیاز به رفتن به تیم دیگری داشته باشد، داشته باشد.

Scrum واقعاً بر اساس ایده تیم متقابل و تحویل کار به پایان رسیده است، اگرچه این امر می تواند با تیم Kanban نیز اتفاق بیفتد.

آزمایش و یادگیری

بازاریابی چابک تماماً در مورد آزمایش و یادگیری است و بهترین تیم هایی که من دیده ام، تیم هایی هستند که در آن رهبران به هر تیم در سازمان اجازه می دهند چارچوبی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با آنها طنین انداز شود، مدتی آن را امتحان کرده و در صورت نیاز اصلاح کنند.

بسیاری از تیم های بازاریابی چابک در نهایت از یک رویکرد ترکیبی برای این دو چارچوب استفاده می کنند که معمولاً Scrumban نامیده می شود.

هدف یک چارچوب کامل کردن یک فرآیند نیست، بلکه داشتن یک راه ثابت و شناخته شده برای یک سازمان بازاریابی چابک است.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شده‌اند.


درباره نویسنده

استیسی می داند که بازاریاب بودن چگونه است، بالاخره او یکی از معدود مربیان و مربیان چابکی است که او را از آنجا شروع کرد. پس از فارغ التحصیلی از دانشکده روزنامه نگاری، او به عنوان نویسنده محتوا، استراتژیست، کارگردان و استاد بازاریابی کمکی مشغول به کار شد. او در سال 2012 هنگامی که آن را برای یک مشتری آژانس تبلیغاتی آزمایش کرد، به چابکی به عنوان راهی بهتر برای کار علاقه مند شد. از آن زمان او یک استاد اسکرام، مربی چابک بوده و در تغییرات چابک متعددی با تیم های سراسر جهان کمک کرده است. استیسی در چندین کنفرانس چابک صحبت می‌کند، گواهینامه‌های بیشتری از آن چیزی که به یاد می‌آورد دارد و دوست دارد در خانه با خانواده‌اش چابکی تمرین کند. به عنوان یک زندگی مادام‌العمر مینه‌سوتان، او اخیراً به کارولینای شمالی نقل مکان کرده است، جایی که مشغول یادگیری طرز پخت بلغور و گفتن «Y’all» است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *