اعلانیه
اعلانیه

کاوشگر اروپا کلیپر ناسا سوار بر راکت اسپیس ایکس به فضا می‌رود

مأموریت کاوشگر اروپا کلیپر سال 2024 آغاز می‌شود

راکت «فالکون هوی» شرکت اسپیس ایکس کمتر از چهار سال دیگر کاوشگر «اروپا کلیپر» را با خود به فضا می‌برد. کاوشگر ناسا وظیفه دارد قمر یخی مشتری یعنی «اروپا» را برای وجود شرایط حیات انسانی مورد بررسی قرار دهد. این مأموریت در واقع بخشی از یک برنامه بزرگ‌تر بوده که ناسا حدود 178 میلیون دلار برای آن هزینه کرده است.

به گزارش Ars Technica، ناسا ابتدا قرار بود فضاپیمای خود را با پرتابگر SLS (سامانه پرتاب فضایی آمریکا) به فضا بفرستد. اما از آنجایی که هزینه استفاده از این سامانه 2 میلیارد دلار است، سازمان تصمیم گرفت انجام این کار را به شرکت اسپیس ایکس و راکت فالکون هوی واگذار کند. جالب آنکه تجهیزات ایستگاه «دروازه ماه» ناسا نیز قرار است سوار بر همین راکت به فضا ارسال شوند. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اروپا کلیپر اکتبر 2024 از مرکز فضایی کندی فلوریدا به فضا پرتاب شده و سال 2030 در مدار مشتری استقرار می‌یابد.

مدارگرد ناسا طی مأموریت چهارساله خود 50 مرتبه به قمر مشتری نزدیک شده و نشانه‌هایی از فعالیت‌های اخیر یا مداوم زمین‌شناسی را در آن بررسی می‌کند. همچنین ضخامت پوسته قمر را نیز اندازه می‌گیرد و ضمن تلاش برای یافتن دریاچه‌های زیرزمینی، عمق و میزان شوری اقیانوس اروپا را نیز تخمین می‌زند.

پژوهشگران ناسا امید دارند مدارگرد اروپا کلیپر تصاویر باکیفیتی را از سطح قمر به ثبت رسانده و آن‌ها را در انجام تحقیقاتشان یاری کند. باید دید سرنوشت این مأموریت در نهایت چه می‌شود. آیا قمر یخی مشتری مقصد بعدی ما انسان‌ها برای زندگی خواهد بود؟ شما در این باره چه فکر می‌کنید؟

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *