اعلانیه
اعلانیه

شارژ خودروهای برقی در حال حرکت به کمک جاده‌های مغناطیسی!

شارژ خودروهای برقی را به جاده بسپارید!

ساخت جاده‌هایی که بتوانند خودروهای برقی را حتی هنگام حرکت نیز شارژ کند مسئله جدیدی نیست. اما فناوری‌هایی که در گذشته برای انجام این کار ارائه شده یا بسیار گران‌قیمت بودند و یا کارایی لازم را نداشته‌اند. اداره حمل و نقل ایندیانا (INDOT) به تازگی اعلام کرده در حال آزمایش نوعی سیمان است که می‌تواند به لطف ذرات مغناطیسی شده، امکان شارژ سریع خودروهای الکتریکی را فراهم آورد.

بنیاد ملی علوم (NFS) سرمایه اولیه برای انجام تحقیقات را بر عهده گرفته است. دانشگاه پردو و شرکت مگمنت آلمان نیز قرار است INDOT را در این پروژه همراهی کنند. ظاهرا تحقیقات در سه مرحله انجام می‌شود که نخستین آن‌ها، آزمایش سیمان مغناطیسی شده (یا به اصطلاح مگمنت) در آزمایشگاه و سپس روی 400 متر از سطح جاده است.

طبق ادعای شرکت آلمانی، مگمنت دارای بهره‌وری انتقال بی‌سیم 95 درصدی است و ضمن مقاومت بسیار بالا، هزینه نسبتا پایینی دارد. همچنین می‌توان اسلب های بتنی آغشته به ذرات فریت را دور از کارخانه و آزمایشگاه، و در مجاورت جاده‌ها تولید و نصب کرد.

اما اجرای فاز سوم برای INDOT قدری جاه طلبانه به نظر می‌رسد. آن‌ها می‌گویند قصد دارند خاصیت شارژی بتن را تا حدی بالا ببرند که از پس تأمین انرژی وسایل نقلیه سنگین مثل کامیون برقی نیز برآید. در صورت موفقیت آزمایش روی سطح 400 متری، اداره حمل و نقل ایندیانا این فناوری را روی برخی از جاده‌های فرسوده شهر به کار می‌برد.

تأمین شارژ وسایل نقلیه سنگین، آن هم بدون آلودگی و صرف هزینه بالا، بدون شک یک موفقیت زیست محیطی بزرگ به شمار می‌آید. کشورهایی همچون انگلستان و سوئد نیز سعی دارند با انجام روش‌های مشابه، فرایند شارژ را برای خودروهای برقی ساده‌تر کنند اما پروژه INDOT و ساخت سیمان مغناطیسی شده از همه کارآمدتر و عملی‌تر است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *