اعلانیه
اعلانیه

در حالی که سوال “چرا شغل فعلی خود را ترک می‌کنید” در مصاحبه شغلی دشواری نیست، اما در مورد پاسخ دادن، بایدها و نبایدهای ضروری وجود دارد.

همه ما می‌‎دانیم که مصاحبه‌ها می‌تواند دلهره آور باشد و نیاز به کارهای مقدماتی و همچنین تسلط بر برخی تکنیک های مصاحبه دارد . برخی از سوالات مصاحبه پیچیده هستند، برخی دیگر احساس مشکل نمی‌کنند، و در واقع ممکن است مانند سوالات بیهوده به نظر برسند، اما در واقع مصاحبه کننده به دنبال نوع بسیار خاصی از پاسخ است و نحوه پاسخگویی شما می تواند تاثیر زیادی بر نحوه نگاه شما داشته باشد. سوال “چرا شغل فعلی خود را ترک می‌کنید” در دسته دوم قرار می گیرد. بدون هیچ مقدمه‌ای، در اینجا دلیل این سوال برای استخدام کنندگان و نحوه پاسخ دادن است!

چرا مدیران استخدام این سوال را می‌پرسند؟

دلایل مختلفی وجود دارد که کارفرمایان این سوال را می‌پرسند. جدای از کنجکاوی، این سوال بسیار ساده می‌تواند جزئیات زیادی در مورد شما به عنوان یک فرد، اهداف و میزان حرفه ای بودن شما به مصاحبه کننده بدهد.

هدف نهایی این سوال این است که بفهمیم آیا شما برای سازمانی که برای آن مصاحبه می‌کنید مناسب هستید یا خیر. کارفرمایان به دنبال فردی هستند که با فرهنگ شرکت آنها سازگار باشد، مثبت و حرفه‌ای باشد و اهدافش با سازمان هماهنگ باشد. اینکه چگونه به این سوال پاسخ می‌دهید، در مورد شما به عنوان یک فرد و رفتار حرفه‌ای شما صحبت می‌کند.

مراحل ایجاد یک پاسخ

احتمال زیادی وجود دارد که این سوال از شما پرسیده شود، بنابراین قبل از رفتن به مصاحبه پاسخ خود را آماده کنید. این اطمینان حاصل می‌کند که شما پاسخی دارید که همه چیز را به روش صحیح پوشش می‌دهد. در مورد شرکتی که برای آن مصاحبه می‌کنید تحقیق کنید تا بدانید که آنها در یک کارمند به دنبال چه چیزی هستند و برای چه چیزی ارزش قائل هستند، سپس از نکات قابل اجرا زیر برای ایجاد پاسخ خود استفاده کنید.

مرحله ۱: نسبت به آنچه تجربه قبلی به شما داده مثبت باشید

دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که چرا شغل فعلی خود را ترک می‌کنید، اما مهم است که به عنوان فردی مثبت و با انگیزه برخورد کنید، بنابراین اطمینان حاصل کنید که روی چیزهایی که در تجربه قبلی خود دوست ندارید تمرکز نکنید. کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که مشکلات را حل می‌کنند ، خود انگیزه دارند و می‌توانند سازگار باشند. آنچه را که در نقش فعلی خود دوست داشتید ذکر کنید و همچنین توضیح دهید که امیدوارید با این حرکت به چه چیزی برسید. حتی اگر واقعاً از نقش فعلی‌تان لذت نمی‌برید و به همین دلیل است که می‌روید، می‌توانید حداقل نکات مثبتی برای ذکر آن پیدا کنید.

مرحله ۲: هر نکته منفی را در صورتی که ذکر آنها ضروری است، دوباره قاب بندی کنید

اگر احساس می‌کنید دلیل رفتنتان به دلیل چیزی منفی است و فکر می‌کنید ذکر آن مهم است، آن را به مثبت تبدیل کنید. برای مثال، اگر هیچ فرصتی برای پیشرفت شغلی وجود نداشت و به اندازه کافی دستمزد دریافت نمی‌کردید، می‌توانید این را با گفتن اینکه آماده‌اید به موقعیت چالش‌برانگیزتری بروید که در آن توسعه حرفه‌ای مستمر تشویق می‌شود، مجدداً این را بیان کنید.

مرحله ۳: به آنچه امیدوارید از موقعیت جدید به دست آورید نگاه کنید

به جای تمرکز بر آنچه که پشت سر می‌گذارید، به جلو نگاه کنید و پاسخی بدهید که نشان دهد به دنبال پیشرفت هستید و آنچه را که امیدوارید یاد بگیرید یا در موقعیت جدید کمک کنید را ذکر کنید. می‌توانید روی عناصری مانند اینکه نقش جدید فرصت‌های توسعه را ارائه می‌دهد، حوزه جدیدی که می‌خواهید روی آن تمرکز کنید، یا اینکه به دنبال شرکتی هستید که با ارزش‌های شما همسو باشد، تمرکز کنید.

مرحله ۴: مطمئن شوید که هیچ چیز منفی در مورد شرکت قبلی خود نمی‌گویید

مطابق با نکته بالا در مورد چارچوب بندی مجدد، بسیار مراقب باشید که در مورد کارفرمای فعلی خود چیزی منفی نگویید. این یکی بزرگ است. اگر شروع به بدگویی از کارفرمای فعلی خود کنید و به عنوان غیرحرفه‌ای شناخته شوید، یک پرچم قرمز ایجاد خواهید کرد. کارفرمایان می‌خواهند افرادی را استخدام کنند که مثبت، حرفه ای و انعطاف پذیر باشند. آنها به دنبال شخصی هستند که با تیم آنها سازگار باشد و از چیزی که آشکارا از کارفرمای قبلی شکایت می کند خسته خواهند شد.

مرحله ۵: سعی کنید در مورد چیزی خارج از کار پاسخ ندهید

ممکن است شغل فعلی خود را ترک کنید زیرا رفت و آمد بسیار طولانی است، یا به اندازه کافی به مهد کودک شما نزدیک نیست، یا چیزی شخصی در این راستا است، اما بهتر است به این موارد اشاره نکنید. یک کارفرما می‌خواهد بداند که شما آنها را به دلیل خوبی انتخاب کرده‌اید که شما را با شرکت آنها هماهنگ می‌کند. اگرچه این چیزها ممکن است برای شما مهم باشند، اما لزوما برای کارفرمای جدید بالقوه شما مهم نیستند. بنابراین، آن را مرتبط با کار نگه دارید.

مرحله ۶: آن را مختصر نگه دارید

یک پاسخ به این سوال کافی است، حتی اگر دلایل متعددی وجود داشته باشد که شما آخرین شغل خود را ترک کرده‌اید. آن را مختصر و دقیق نگه دارید، روی آنچه امیدوارید به دست آورید تمرکز کنید و در عین حال آنچه را که از شغل قبلی خود آموخته‌اید و می‌توانید با خود بیاورید برجسته کنید.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *