اعلانیه
اعلانیه

رکورد عجیب امتیاز برای پیام‌رسانی که نصبش اجباری است | انتقام دانشجویان دانشگاه آزاد از «آی‌گپ»

پیام‌رسان اجباری، اعتراض گروهی

مدتی است که نصب پیام‌رسان ایرانی آی‌گپ برای دانشجویان دانشگاه آزاد الزامی و اجباری شده است و این دانشجویان باید برای ورود به سایت و انجام امور مختلفشان مثل انتخاب و حذف واحد، پرداخت شهریه و دیگر موارد، ابتدا وارد پیام‌رسان آی‌گپ شده و از این طریق کد ورود دریافت کنند. این اقدام دانشگاه آزاد مدت‌هاست که اعتراض دانشجویان را در پی داشته است و پس از امضای کارزارهای مختلف برای لغو این قانون، حالا دانشجویان با دادن امتیاز منفی به این اپلیکیشن در گوگل‌پلی، اعتراضشان را به شکلی تازه اعلام کرده‌اند.

پس از ورود به سامانه آموزشیار دانشگاه آزاد اسلامی، پیغام زیر را می‌بینیم:

نصب اجباری آی گپ

بر این اساس اپلیکیشن آی‌گپ که طبق اعلام گوگل‌پلی تاکنون بیش از یک میلیون بار نصب شده است، امتیاز 1.4 را از کاربران دریافت کرده که یکی از پایین‌ترین امتیازها برای اپلیکیشنی با این تعداد نصب است.

نصب اجباری آی گپ
امتیاز اپلیکیشن آی‌گپ در گوگل‌پلی

همچنین قسمت نظرات گوگل‌پلی هم پر از اعتراض این دانشجویان است. به گفته آن‌ها در حالی که نصب آی‌گپ برای دریافت پیامک و کد ورود به سایت دانشگاه الزامی شده، این اپلیکیشن در بیشتر موارد کارکرد ندارد و پیامک را ارسال نمی‌کند.

یکی از دانشجویان نوشته است: «خیلی مزخرفه که زوری میخواید یه برنامه رو تحمیل کنید به خاطر یه کد که تازه اونم یک هفته است نتونستم این برنامه رو اجرا کنم، همش می‌نویسه در حال اتصال به سرور. الان چه‌جوری برنامه امتحانیمو ببینم؟»

کاربر دیگری نوشته: «نمی‌دونم چرا ما رو مجبور به نصب برنامه هنگی می‌کنین؟ اگه به فکر امنیت هستین می‌تونستین از پیام عادی استفاده کنین نه اینکه پشت پرده با دانشگاه آزاد تصمیم به اجبار نصب برنامه بشیم.»

نظر یک کاربر دیگر نیز چنین است: «چرا باید مجبور به نصب این باشیم؟ خوب باشه خودش جذب می‌کنه نصب می‌کنیم. از وقتی نصب کردم اصلاً یه بارم استفاده نکردم. کد هم اصلاً ارسال نمیشه. خیلی بده. یه ستاره هم کمه. اگه اجباری نبود الان حذفش می‌کردم.»

پای قانون جدید مجلس در میان است؟

طبق طرح جدید و پرحاشیه‌ای که مجلس شورای اسلامی با عنوان «طرح صیانت از حقوق کاربران فضای و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» تدوین کرده، استفاده دستگاه‌های دولتی از پیام‌رسان‌های خارجی چون تلگرام و واتس‌اپ ممنوع شده است. طبق این قانون جدید، این نهادها فقط ملزم به حضور در پیام‌رسان‌های داخلی هستند و حتی در نسخه جدید این طرح، مجازات و جریمه‌ای هم برای مسئولان دولتی عضو در شبکه‌های اجتماعی خارجی در نظر گرفته شده است.

بر این اساس دانشگاه آزاد هم فعالیت خود را در آی‌گپ مطابق همین طرح و نیز مصوبه شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده است.

با این حال نکته‌ای که برای بسیاری از دانشجویان مورد سؤال است، این است که چرا این دانشگاه نصب آی‌گپ را اجباری اعلام کرده است. به عقیده دانشجویان این دانشگاه می‌توانست مثل بسیاری از سایت‌های دولتی دیگر، کد امنیتی مورد نیاز برای ورود را از طریق پیامک به دانشجویان ارسال کند، اما این کار را نکرده است تا میزان نصب و استقبال از آی‌گپ را به صورت عددی بالا ببرد.

آی‌گپ در حال بررسی برای ادامه همکاری است

حالا پس از اعتراض‌های مختلف دانشجویان و به راه انداختن کارزارهای مختلفی چون #نه_به_نصب_اجباری_آی_گپ در فضای مجازی، این نرم‌افزار پیام‌رسان اعلام کرده که در حال بررسی برای ادامه همکاری با دانشگاه آزاد و سیستم آموزشیار است.

علی‌محمد کردنایج، مدیر ارتباطات پیام‌رسان آی‌گپ امروز در قالب توییتی نوشت:

«با توجه به عدم سرویس‌دهی مناسب سامانه آموزشیار و سکوت دانشگاه آزاد برای اعتراض کاربران، آی‌‌گپ در حال بررسی برای ادامه همکاری با آموزشیار است.»

نصب اجباری آی گپ

این نخستین بار نیست که اجباری کردن نصب اپلیکیشن‌ها و پیام‌رسان‌های ایرانی، انتقاد کاربران را در پی داشته است. گرچه نهادهای مختلف رسمی و دولتی ملزم به تشویق مردم برای حمایت و استفاده از اپلیکیشن‌های بومی و ایرانی هستند، با این حال انتخاب روش اشتباه در تبلیغ این اپلیکیشن‌ها نتیجه عکس را به همراه دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *