در پسزمینه رسوایی جاسوسی NSA و اختلافات حریم خصوصی فراآتلانتیک در پسزمینه، Google به دلیل نقض قوانین حریم خصوصی فرانسه با حداکثر جریمه، 150,000 یورو (تقریباً 203,000 دلار) خط مشی رازداری “یکپارچه”.
مرجع حریم خصوصی فرانسه، کمیسیون ملی محاسبات و آزادیهای مدنی (CNIL)، قبلاً به Google سه ماه مهلت داده بود تا خطمشی رازداری خود را تغییر داده و «اصلاح» کند یا با جریمه مواجه شود. Google معتقد بود که با استانداردهای حریم خصوصی اروپا مطابقت دارد و از ایجاد هرگونه تغییری خودداری کرد.
همانطور که انتظار می رفت شرکت جریمه شد. جریمه مالی هیچ تاثیری بر گوگل نخواهد داشت. با این حال CNIL همچنین موظف کرد که Google بیانیهای را در صفحه اصلی خود در فرانسه ارسال کند مبنی بر اینکه سیاست حفظ حریم خصوصی آن با قوانین فرانسه مطابقت ندارد. به نظر میرسد که بیانیه فقط باید برای 48 ساعت فعال باشد.
در statement که CNIL جریمه را اعلام میکند، مواردی را که در خطمشی رازداری Google اشتباه میداند مشخص میکند. این زبان کلمه به کلمه است:
- این شرکت به اندازه کافی به کاربران خود از شرایط پردازش داده های شخصی آنها و همچنین اهداف این پردازش اطلاع نمی دهد. بنابراین، آنها ممکن است اهدافی را که برای آنها داده هایشان جمع آوری می شود، که طبق قانون مشخص نیست، یا دامنه داده های جمع آوری شده از طریق خدمات مختلف مربوطه را درک کنند. در نتیجه، آنها نمی توانند از حقوق خود، به ویژه حق دسترسی، اعتراض یا حذف خود استفاده کنند.
- شرکت به تعهدات خود برای کسب رضایت کاربر قبل از ذخیره کوکی ها در پایانه های خود عمل نمی کند.
- نمیتواند دورههای نگهداری مربوط به دادههایی را که پردازش میکند تعریف کند.
- در نهایت، به خود اجازه میدهد تمام دادههایی را که در مورد کاربرانش جمعآوری میکند در همه سرویسهایش بدون هیچ مبنای قانونی ترکیب کند.
Google بیانیهای عمومی صادر کرد و گفت که در حال بررسی تصمیم برای «تعیین مراحل بعدی» است.
این جریمه بالاترین میزانی است که میتواند توسط CNIL اعمال شود و در حال حاضر راهی برای وضع جریمههای سراسری اروپا وجود ندارد، و بعید است که Google با مجازاتهای مالی جزئی بر اساس کشور به کشور روبرو شود. CNIL اشاره کرد که نتیجهگیریهایش «شبیه نتایجی است که توسط مقامات حفاظت از دادههای هلند و اسپانیا در نوامبر و دسامبر 2013 بر اساس قوانین ملی مربوطه ارائه شدهاند».
Google تقریباً 92 درصد سهم بازار جستجو در فرانسه را دارد. مشخص نیست که پست صفحه اصلی و تبلیغات مربوط به جریمه های CNIL بر افکار عمومی فرانسه در مورد این شرکت تأثیری خواهد داشت یا خیر.
از مطالبی که دیدهام مشخص نیست اگر Google از تغییر افشای حریم خصوصی یا خطمشی خود در پی جریمه امتناع کند، CNIL میتواند کار بیشتری انجام دهد یا خیر. اگر «این است»، Google ممکن است به سادگی جریمه را بپردازد و به مسیر فعلی خود ادامه دهد.
بعید است که این جریمهها پایان داستان حریم خصوصی اتحادیه اروپا در مقابل شرکتهای فناوری ایالات متحده باشد.
در خصوص حریم خصوصی دیجیتال و شخصی، شکاف فرهنگی و فلسفی قابل توجهی بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا وجود دارد. همانطور که وال استریت ژورنال ممکن است مرکز تجارت خصوصی ایالات متحده باشد، ممکن است مرکز تجارت خصوصی باشد؟ ، همانطور که قانونگذاران ایالات متحده سعی می کنند قوانین حریم خصوصی را برای شرکای تجاری تحمیل کنند در حالی که اروپایی ها سعی می کنند شرکت های آمریکایی را مجبور کنند از دیدگاه سختگیرانه تر خود در مورد حفاظت از داده های شخصی پیروی کنند.
تلاش برای تحریم شرکتهای آمریکایی و به دست آوردن انطباق با حریم خصوصی در اروپا نیز انجام میشود. اکنون با خشم اروپا در مورد جاسوسی دولت ایالات متحده از طریق شرکت های فناوری ایالات متحده تقویت شده است.
پستاسکریپت: مشاور حریم خصوصی جهانی Google پیتر فلیشر گفته است که تلاش اروپایی فعلی برای ایجاد استاندارد حفاظت از داده در سراسر اتحادیه اروپا «مرده است». او در وبلاگ شخصی خود نوشت:
پیشنهاد بسیار پرمعنا و ناقص اروپا برای بازنویسی قوانین حفظ حریم خصوصی خود برای بیست سال آینده با شکست مواجه شد. پیش نویس قدیمی مرده است و سرانجام چیز دیگری به جای آن زنده خواهد شد. ما باید تا سال 2014 یا شاید بعداً صبر کنیم تا بفهمیم چه چیزی جایگزین آن خواهد شد. هر آنچه در آینده بیاید، مهمترین قانون حفظ حریم خصوصی در جهان خواهد بود که استانداردهای جهانی را تعیین می کند. من امیدوارم که این مکث به قانونگذاران زمان بدهد تا قانون بهتر، مدرنتر و متعادلتری بنویسند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.