اعلانیه
اعلانیه

نقشه راه محصول (Product Roadmap) چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟

نقشه راه محصول (Product Roadmap)، یک خلاصه بصری سطح بالا است که بینش و جهت ارائه محصول شما در طول زمان را ترسیم می‌کند. نقشه راه محصول دلیل و آنچه را که در پشت محصول شما قرار دارد بیان می‌کند. نقشه راه یک سند استراتژیک راهنما و همچنین برنامه‌ای برای اجرای استراتژی محصول است.

نقشه راه محصول چندین هدف نهایی دارد:

  • چشم‌انداز و استراتژی را شرح دهد.
  • یک سند راهنما برای اجرای استراتژی ارائه دهد.
  • ذی‌نفعان داخلی را در یک راستا قرار دهد.
  • بحث در مورد گزینه‌ها و برنامه‌ریزی سناریو را تسهیل کند.
  • به ارتباط با ذی‌نفعان خارجی، از جمله مشتریان کمک کند.

در حالت ایده‌آل، نقشه راه محصول باید جهت استراتژیک محصول شما را بیان کند و همچنین باید به استراتژی شرکت بازگردد. در این چارچوب، ترتیب کلی آنچه خواهید ساخت قرار دارد.

بیان واضح چشم‌انداز و استراتژی محصول می‌تواند سهولت خرید اجرایی را آسان کند. همچنین این اطمینان را می‌دهد که همه برای رسیدن به یک هدف مشترک تلاش می‌کنند.

توجه داشته باشید که نقشه‌های راه فقط به محصولات محدود نمی‌شوند. این اهداف برای انواع دیگر نقشه راه‌ها مانند نقشه راه بازاریابی و نقشه راه فناوری اطلاعات مشابه است.

ساخت اولین نقشه راه محصول | نقشه راه محصول

به روزرسانی نقشه راه‌های موجود چالش‌های خاص خود را دارد، اما ایجاد یک نقشه از ابتدا برای هر مدیر محصول بسیار دشوار است. آنقدر موارد زیادی برای گنجاندن در نقشه راه محصول وجود دارد که سخت است بدانید از کجا باید شروع کنید.

ابتدا بر دلیل موجودیت محصول تمرکز کنید:

  • چرا ما در حال ساخت این محصول هستیم؟
  • ما امیدواریم که به چه چیزهایی برسیم؟
  • این محصول چگونه به کاربران کمک خواهد کرد؟

با پاسخ دادن به این سوالات تمرکز را روی مهم‌ترین موارد قرار می‌دهید. همیشه کارهای بیشتری وجود دارد که محصولات می‌توانند انجام دهند و روش‌های بهتری برای انجام آن‌ها وجود دارد. اما برای شروع تحقق انتظارات تعیین شده با سوالات بالا، یک مجموعه عملکرد اساسی باید وجود داشته باشد.

برنامه‌ریزی از بالا به پایین انجام دهید |نقشه راه محصول

یک روش برای تمرکز بر استراتژی اصلی به جای گم شدن در دریایی از ویژگی‌ها و جزئیات پیاده‌سازی، اتخاذ رویکرد برنامه‌ریزی محصول از بالا به پایین است. این فرآیند با درک کاملاً واضحی از چشم‌انداز محصول آغاز می‌شود. اگر نقشه راه ایجاد می‌کنید، خوب است که بدانید به کجا می‌خواهید برسید.

از اینجا، در مورد اهداف خاص لازم برای تحقق بخشیدن به این چشم‌انداز به توافق برسید؛ سپس نقشه راه نحوه تحقق این اهداف را نشان خواهد داد. با اولویت‌بندی موارد خاص نسبت به موارد دیگر، نقشه راه کارهایی را که محصول را به آن اهداف می‌رساند اولویت‌بندی می‌کند.

یک مزیت اضافی استفاده از استراتژی از بالا به پایین، به غیر از ارائه وضوح و جهت‌دهی به تیم محصول که نقشه راه را طراحی می‌کند، کمک به ذی‌نفعان در اجرای طرح است. به نظر نمی‌رسد که محتوای نقشه راه به طور خودسرانه قرار گرفته باشد یا نتیجه یک تمرین اولویت‌بندی بدون زمینه باشد.

در عوض، آن‌ها با چشم‌انداز و اهدافی که شرکت قبلاً برای این محصول تعیین کرده است هم‌سو می‌شوند. هنوز هم ممکن است اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد اما همه این‌ها در راه پیشرفت محصول به سمت دستیابی به اهداف و تحقق چشم‌انداز کم‌رنگ می‌شوند.

 

تم (Theme)، ساختار را فراهم می‌کند |نقشه راه محصول

ایجاد یک تم کلی، نقشه راه محصول را از نظر بصری و روایت ساختار می‌بخشد. تم باید با اهداف اصلی مانند افزایش استفاده یا مشخص کردن الزامات اساسی (مانند مقیاس‌پذیری و امنیت) مطابقت داشته باشد.

چگونه نقشه راه با بالغ شدن محصول تکامل می‌یابد؟ | نقشه راه محصول

با تکامل محصولات، آن‌ها به ناچار پیچیده‌تر می‌شوند. انتظار می‌رود که آن‌ها برای خدمت به گروه‌های دیگر یا ادغام با محصولات و خدمات دیگر، کارهای بیشتری انجام دهند.

نقشه راه محصول نیز تکامل خود را طی می‌کند. نقشه راه برای یک MVP (حداقل محصول قابل ارائه) تازه ایجادشده برای یک محصول بالغ در بسیاری از زمینه‌ها به طور قابل توجهی متفاوت است:

  • پیش‌بینی نیازها و فرصت‌های آینده محصولات برای استارتاپ‌ها بسیار دشوارتر است. بنابراین نقشه‌های آن‌ها احتمالاً شامل آینده خیلی دور نخواهند شد. محصولات تولیدشده می‌توانند برنامه‌های بلندمدت‌تری داشته باشند. آن‌ها درک بهتری از مشتریان و بازار دارند.
  • محصولات بالغ‌تر می‌توانند با اضطرار کمتری نسبت به انتشار محصولات خود اقدام کنند.
  • اهداف یک شرکت تازه تاسیس با محصول سازمانی بسیار متفاوت است. در اولین مورد فقط تلاش برای اثبات زنده ماندن آن، جلب توجه و رشد است. دومین مورد، اهداف استراتژیک و متنوع‌تری خواهد داشت.

اولویت‌بندی را در اولویت قرار دهید | نقشه راه محصول

نقشه راه نتیجه تجزیه و تحلیل و بررسی طولانی است. هنگامی که استراتژی‌ها و اهداف را تعیین می‌کنید، اولویت‌بندی ویژگی‌ها و پیشرفت‌ها بر اساس معیارهای مختلف به دست می‌آید.

روش‌های زیادی برای اولویت‌بندی موارد بالقوه نقشه راه محصول وجود دارد. ده‌ها چارچوب برای انتخاب وجود دارد، از استفاده از OKRها و MoSCow تا مدل امتیازدهی RICE. فارغ از اینکه کدام روش در نهایت انتخاب شده باشد، اولویت‌بندی مناسب نیاز دارد که تیم‌های تولیدی تکالیف خود را انجام دهند. هر یک از اقلام مورد بررسی را از نظر ارزش، سطح تلاش و هزینه فرصت ارزیابی کنید.

تیم‌ها همچنین باید مزایای برد کوتاه‌مدت را در مقابل پیشرفت در رسیدن به اهداف بلندمدت بسنجند. هر نقشه راه خوب شامل ترکیبی از هر دو مورد خواهد بود. این نقشه اطمینان می‌دهد که به طور منظم بدون فشار و کار سخت مورد نیاز برای پیشبرد استراتژی کلی محصول، سودهای افزایشی دیده می‌شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *