اعلانیه
اعلانیه

شرایط استخدام راننده با درآمد بالا

افرادی که از قدرت صبر در رانندگی برخوردار هستند، با برخورداری از یکسری مهارت‌ها، می‌توانند از طریق این شغل به درآمد خوبی دست پیدا کنند.

راننده به عنوان یکی از مشاغل خدماتی از سالیان گذشته مورد استقبال بسیاری از افراد قرار دارد. بسیاری از شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت‌شان، رانندگان مختلفی را با توجه به وظایف و مسئولیت‌های تعریف شده، استخدام می‌کنند. این شغل در دسته بندی‌های مختلفی از جمله راننده موتور سیکلت، تاکسی، ون، راننده مینی بوس، اتوبوس، لیفتراک، کامیون، جرثقیل، تریلی و … قرار می‌گیرد. افراد بسته به نوع مهارتی که در رانندگی دارند می‌توانند در یکی از دسته بندی‌های نام برده مشغول به فعالیت شده و کسب درآمد کنند. در صورتی که قصد دارید شغل راننده را انتخاب کنید، این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را تا پایان دنبال کنید تا با اطلاعات بیشتری دست به انتخاب چنین شغلی بزنید.

معرفی و آشنایی با شغل راننده

بسته به نوع فعالیت، رانندگان ممکن است مسافت‌های مختلفی را طی کنند. برخی از آنها مانند راننده‌های اتوبوس در مسیرهای داخل شهری سفر می‌کنند و برخی نیز برای امرار معاش دائما در حال سفر به بیرون از شهر و یا کشورهای همسایه هستند. شغل رانندگی از آن دسته از مشاغلی است که نمی‌توان ساعت کاری مشخصی برای آنها تعریف کرد. حتی اگر به عنوان راننده در سازمان‌های دولتی نیز استخدام شدید، ممکن است به دلایل مختلف در ساعات کاری مختلف شبانه روز فعالیت کنید.

تمامی رانندگان ضمن برخورداری از گواهینامه مربوط به وسیله نقلیه مورد نظر، باید نسبت قوانین و مقررات مربوط به رانندگی، آشنایی کامل داشته داشته باشند. معمولا در بسیاری شرکت‌ها برخورداری از سلامت کامل راننده‌ها جزو شرایط اصلی استخدام این دسته از افراد است. بنابراین پیش از انتخاب این شغل نسبت به وضعیت سلامتی خود آگاهی کامل داشته باشید. به عنوان مثال برخی از افراد، شرایط مناسب برای رانندگی در مسافت‌های طولانی را ندارند و ممکن است دائما با مشکلات خستگی چشم و اعضای بدن مواجه باشند. بنابراین لازم است افرادی که قصد دارند این شغل را انتخاب کنند، باید متناسب با وضعیت بدنی و شرایط روحی خود دست به انتخاب بزنند تا با مشکلات احتمالی روبه رو نشوند.

وظایف و مسئولیت‌های راننده

طی بررسی‌های صورت گرفته در سایت workable.com  به طور کلی رانندگان باید پیش از انتخاب این شغل با وظایف و مسئولیت‌های آن آگاهی داشته باشند تا بتوانند عملکرد قابل قبولی داشته باشند. از جمله این وظایف به شرح زیر است:

  • توانایی رانندگی در مسیرهای طولانی و در شرایط جوی ناپایدار
  • اطلاع کامل با قوانین و مقررات رانندگی
  • توانایی برقراری روابط مناسب با مسافرین
  • تمیز نگه داشتن خودرو بصورت مداوم
  • سرویس به موقع خودرو
  • برنامه ریزی و هماهنگی برای حرکت در مسیرهای مختلف
  • اطلاع از مسائل ایمنی راه‌ها
  • مدیریت بحران‌ها و مشکلات احتمالی مانند تعمییرات اولیه و تعویض لاستیک در کوتاه‌ترین زمان

مهارت و دانش مورد نیاز استخدام راننده

رانندگی همانند دیگر مشاغل نیازمند مهارت‌هایی است که در زیر به برخی از  آنها اشاره می‌کنیم:

  • مدیریت زمان
  • آرامش در هنگام رانندگی
  • برخورداری از روحیه مسئولیت پذیری
  • آگاهی کامل با مسائل بهداشتی
  • برخورداری از اطلاعات فنی خودرو
  • تکنیک‌های رانندگی
  • ارتباط موثر با دیگران

فرصت شغلی و بازار کار استخدام راننده

علاقمندان به شغل رانندگی می‌توانند متناسب با سرمایه، وسیله حمل و نقل مود نظر خود را خریداری کرده و از طریق آن کسب درآمد کنند. طی چند سال اخیر فعالیت تاکسی‌های اینترنتی با رونق بسیاری همواره بوده است و افراد مختلف برای کسب درآمد به این شغل روی آورده‌اند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های مختلف، برای جذب راننده در سایت‌های مختلف اقدام به انتشار آگهی استخدام می‌کنند. در صورتی که قصد دارید به تازگی وارد این شغل شوید و یا محل کار خود را تغییر دهید، با مراجعه به بخش استخدام سایت نیازمندی‌های همشهری، می‌توانید به آگهی‌های معتبر استخدام راننده دسترسی پیدا کنید.

وضعیت درآمد راننده

افرادی که به عنوان راننده در شرکت‌های خصوصی و یا دولتی استخدام می‌شوند، متناسب با نوع قرارداد و میزان ساعات کاری، حقوق دریافت می‌کنند. در این بین رانندگانی که بصورت آزادانه در این شغل فعالیت می‌کنند، درآمد ثابتی ندارند. این افراد بسته به نوع ساعت کاری و فعالیت، درآمدهای مختلفی دارند. طبق آماری که سال گذشته شرکت‌های حوزه تاکسی‌های اینترنتی ارائه کرده‌اند، یک فرد در صورت فعالیت مداوم در یک ماه می‌تواند به طور میانگین بین ۶ الی ۸ میلیون در ماه درآمد کسب کند. پیش از شیوع ویروس کرونا، رانندگان سرویس نیز می‌توانستند به ازای هر جابه جایی، درآمد قابل قبولی کسب کنند، اما طی ۲ سال اخیر این دسته از رانندها برای کسب درآمد یا به تاکسی‌های اینترنتی روی آورده‌اند و یا در آژانس‌های خودرو در حال فعالیت هستند.

شخصیت‌های مناسب شغل راننده

معمولا تیپ‌های شخصیتی مختلفی برای کسب درآمد، شغل رانندگی را انتخاب می‌کنند. طبق آمار، افرادی که طی سال‌ها در این شغل فعالیت داشته‌اند، می‌توان گفت که این دسته از اشخاص عاشق رانندگی هستند. ترافیک‌های سنگین و مداوم بسیاری از رانندگان را کلافه کند. بنابراین افرادی که از قدرت صبر و حوصله برخوردار هستند، می‌توانند این شغل را دنبال کرده و برای کسب درآمد اقدام کنند.

خصوصیات یک راننده خوب

به عقیده سایت indeed.com  راننده خوب کسی است که قوانین راهنمایی و رانندگی را درک کرده و همیشه عادت‌های ایمنی در رانندگی را رعایت کند. رانندگان باید بدانند که چگونه در شرایط آب و هوایی نامناسب مانند باران یا برف رانندگی کنند تا امنیت خود و سایر رانندگان را حفظ کنند. آنها همچنین باید مهارت‌های سازمانی زیادی داشته باشند تا بتوانند مسافر و یا بار را مطابق با برنامه مسیر، سازماندهی کنند کنند. همچنین یک راننده خوب باید اطراف مسیر رانندگی خود را نیز بشناسد.

دسته بندی شغل راننده

با توجه به نوع وسیله نقلیه، شغل راننده را به دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌کنند.

راننده موتورسیکلت

هر کسب و کاری که قصد ارسال به موقع بسته، کالا یا سفارش به مشتریان را داشته باشد به استخدام راننده موتور سیکلت (پیک موتوری) نیاز خواهد داشت. پیک موتوری با وجود پرطرفدار بودن آن در میان جویندگان کار، یکی از خطرناک ترین مشاغل نیز محسوب می‌شود. این شغل نیاز چندانی به تحصیلات در رشته خاصی ندارد. حتی داشتن مدرک دیپلم هم تاثیر چندانی در انجام وظایف شغلی ندارند و تنها سواد خواندن و نوشتن و داشتن گواهینامه موتورسیکلت برای انجام این کار کافی هستند.

راننده آژانس

راننده آژانس فردی است که با استخدام در یک آژانس خدمات، رفت‌وآمد بین شهری یا برون شهری افراد یک منطقه را فراهم می‌کند. در این شغل رانندگان هم می‌توانند به صورت تمام وقت در آژانس‌ها فعالیت داشته باشند و هم به عنوان بصورت پاره این شغل را دنبال کنند. کسی که تصمیم دارد شغل راننده آژانس را انتخاب کند، باید توانایی‌‌ها و اخلاقیاتی در خود داشته باشد. در صورتی که شرایط زیر را داشته باشید می‌توانید در یکی از آژانس ها شروع به فعالیت کنید:

  1. باید کارت پایان خدمت یا معافیت داشته باشید.
  2. گواهینامه پایه دو باشید.
  3. خودروتان باید بیمه و معاینه فنی داشته باشد.
  4. سن تان باید بالای ۲۳ سال باشد.
  5. باید متاهل باشید.
  6. شرایط لازم برای ارائه گواهی عدم سوء پیشینه را داشته باشید.

راننده تاکسی

افرادی که به عنوان راننده تاکسی فعالیت می‌کنند می‌توانند زیر نظر سازمان تاکسی رانی بیمه شده و از خدمات درمانی و بازنشستگی بهره مند شوند. رانندگان تاکسی به منظور کسب درآمد علاوه بر فعالیت در ایستگاه‌های تعیین شده می‌توانند هم به عنوان سرویس مدارس و شرکت‌ها مشغول به کار شوند و هم به عنوان راننده تاکسی اینترنتی به کسب درآمد بپردازند.

راننده تاکسی اینترنتی

طی چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی برای جابه جایی راحت تر مردم به نقاط مختلف کشور و کاهش هزینه‌های حمل و نقل، تاکسی‌های اینترنتی فعالیت خود را آغاز کردند. گسترش تاکسی‌های اینترنتی در شهرهای مختلف کشور شرایطی را برای جویندگان کار فراهم کرد تا با فعالیت توسط خودروی شخصی خود به عنوان راننده، بتوانند کسب درآمد کنند. در صورتی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، زمان بیشتری را برای جابجایی مسافران صرف کنند می‌توانند درآمد قابل توجهی کسب کنند. لازمه فعالیت در این دسته از مشاغل، داشتن یک خودروی سالم و گواهینامه رانندگی است.

راننده اتوبوس

علاقه مندان به شغل راننده اتوبوس باید ابتدا به صورت شاگرد مدتی در کنار یک راننده اتوبوس حرفه‌ای آموزش ببینند تا بتوانند پیش از شروع جدی رانندگی با این وسیله، با تمام مسائل و مشکلات آن آشنا شوند. راننده اتوبوس می‌تواند در شرکت‌های مسافربری مختلف برای انتقال مسافران و نیز در سازمان‌ها، شرکت اتوبوسرانی شهری، شرکت‌ها و مدارس جهت انتقال کارکنان، دانش آموزان و …مشغول به کار شود.

راننده لیفتراک

لیفتراک به ماشین‌هایی گفته می‌شود که برای جا‌به‌جا کردن پالت‌ها در کارخانه، انبارها و تولیدی‌ها استفاده می‌شود. این شغل بسیار حساس بوده و شما باید گواهینامه مخصوص را داشته باشید. رعایت موارد ایمنی در این شغل از موارد بسیار ضروری است. وظیفه اصلی راننده لیفتراک جابجایی مواد در انبارها، مکان‌های ذخیره‌سازی، کارخانه‌ها، سایت‌های ساخت و ساز و … است. کار کردن در سر و صدا، دماهای بسیار بالا و پایین، دود و خطر مواد شیمیایی همگی باعث شده است این شغل سخت و حساس، جزو مهارت‌های با ارزش به‌حساب آید.

راننده کامیون و تریلی

رانندگان کامیون و تریلی یکی از ارزشمندترین مشاغلی است که برای اقتصاد کشور بسیار مهم تلقی می‌شوند. چرا که این دسته از رانندگان مواد اولیه را از مراکز تولیدی به کارخانجات حمل کرده و سپس محصولات تولیدی کارخانجات را به بازار مصرف و یا عمده فروشی‌ها حمل می‌کند. در صورتی که در این امور تاخیری ایجاد شود، ممکن است بسیاری از کسب و کارهای بزرگ با ضررهای هنگفتی مواجه شوند. در صورتی که قصد دارید این شغل را برای کسب درآمد انتخاب کنید، می‌توانید در انواع شرکت‌های حمل و نقل، ساختمانی، کارخانجات و … مشغول به کار شوید. همچنین به طور مستقل رانندگی کرده و به صورت قراردادی در مسیرها و با شرکت‌های مختلف کار کنید.

راننده جرثقیل

یکی از حساس‌ترین مشاغل این دسته، رانندگی با وسیله جرثقیل است. این دسته از رانندگان باید علاوه بر دریافت گواهینامه، آموزش‌های لازم را دیده باشند تا بتوانند یک قطعه بسیار بزرگ و با وزن بالا را بدون هیچ مشکل از یک جا به جای دیگر منتقل کنند. حساسیت این شغل به گونه‌ای است که اگر کوچکترین خطایی در عملکرد آنها رخ دهد، ممکن است حوادث جبران ناپذیری برای سایر افراد ایجاد شود.

چالش‌ها و سختی‌های شغل راننده

  • رو به رو شدن با انواع خطرات در رانندگی جز جدایی ناپذیر این شغل است. حتی با وجود رعایت قوانین رانندگی، رفتار دیگر رانندگان در جاده، شرایط نامساعد جوی و وضعیت ترافیکی، همیشه باعث می‌‌‌شود رانندگان با خطرات تصادف رو به رو باشند.
  • قبل از رانندگی در شب باید از درست کار کردن چراغ مه شکن و چراغ ماشین اطمینان پیدا کرد. یکی از شروط رانندگی در شب داشتن تمرکز زیاد و عدم خواب آلودگی است.
  • برخی از رانندگان باید ساعات زیادی را مشغول رانندگی باشند. برای این منظور باید توانایی بدنی بالا مثل توانایی بیدار ماندن در اکثر اوقات شبانه روز و توانایی برنامه ریزی برای رسیدن به موقع به مقصد را داشته باشند.
  • برخی از رانندگان در سفرها با مسیرهای جدید رو برو می‌‌‌شوند یا به دلیل مشکلات جوی یا دیگر مسائل راه‌‌‌های قبلی قابل تردد نیست. رانندگان باید توانایی پیدا کردن مسیر مناسب را داشته باشند.
  • یکی از چالش‌‌‌های ماهیت شغل رانندگی دوری از خانه است که روابط خانوادگی بسیاری از رانندگان را ناپایدار و بی ثبات می‌‌‌کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *