اعلانیه
اعلانیه

چگونه تصمیمات شغلی بهتری بگیریم؟

ما تقریبا یک سوم از روز خود را صرف کار می‌کنیم. این بدان معناست که تعداد تصمیماتی که در مورد کارمان می‌گیریم زیاد است. اما مشکلات زمانی به وجود می‌آیند که تصمیمات شغلی شامل انتخاب‌های سختی می‌شود که بر آینده ما (و احتمالاً آینده افراد دیگر نیز) تأثیر می‌گذارد.

یافتن کمک و اطلاعات ارزشمند در مورد چگونگی تصمیم گیری شغلی بهتر کار سختی است و باعث می‌شود شما احساس گمراهی و سردرگمی کنید. این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به‌عنوان یک راهنمای ۱۰ مرحله‌ای عمل می‌کند که باید زمانی که با یک تصمیم شغلی مواجه می‌شوید، دنبال کنید. چه در حال ارزیابی یک پیشنهاد شغلی باشید یا به طور کامل در مسیر شغلی خود قرار بگیرید، گذراندن این مراحل به شما کمک می‌کند در موقعیت کاری قرار بگیرید که باعث می‌شود نسبت به انتخاب خود احساس مثبت و اطمینان داشته باشید.

۱- برای حرکت به جلو یک قدم به عقب بردارید

هنگامی که با چالش‌هایی در ارتباط با حرفه خود مواجه می‌شوید، یکی از دو واکنش معمولی است. مجبور هستید بدون فکر کردن کامل تصمیمی سریع بگیرید، یا در انتخاب سختی که پیش روی خود دارید احساس فلج می‌کنید و در نتیجه دچار بلاتکلیفی می‌شوید. هر دو سناریو را با کشیدن یک نفس عمیق (و یک قدم به عقب) دور بزنید تا تصمیم نهایی شما بخشی از یک پاسخ خوب باشد. قبل از هر گونه انتخاب عجولانه، زمانی را برای فکر کردن در مورد وضعیت در نظر بگیرید. این بخش مهمی از پیشرفت شغلی و مسیر رشد حرفه ای شما است. خودتان را قضاوت نکنید، اجازه دهید این مرحله هم به عنوان درمانی و هم به عنوان تاکتیکی عمل کند تا بتوانید در فرآیند تصمیم گیری ادامه دهید.

۲- شرایط شخصی خود را در نظر بگیرید

از آنجایی که با تصمیمات سخت شغلی روبرو هستید، بسیار مهم است که با خودتان صادق باشید. برای اینکه شغلتان در این مرحله از زندگی برای شما کار کند به چه چیزهایی نیاز دارید؟ با پیشرفت در فصول مختلف، اولویت های ما تغییر می‌کند. آنچه ده سال پیش می خواستید – یا چیزی که برای شما کار می‌کرد – ممکن است دیگر مثل قبل نباشد. اگر والدین هستید یا از یکی از عزیزانتان مراقبت می‌کنید، ممکن است انعطاف پذیری برای کار از خانه ضروری باشد.

گرفتن شغلی با حقوق کمتر از آنچه در حال حاضر دارید می تواند یک معامله شکن باشد. چند سوال کلیدی از خود بپرسید تا بهتر بفهمید که چگونه حرفه شما می‌تواند به نفع شما باشد و نه علیه شما. آیا برای انجام ساعات کاری خود به انعطاف پذیری نیاز دارید؟ آیا سفر برای کار برای شما مهم است؟ پاسخ دادن به این نوع سوالات انتخاب‌ها را آسان‌تر می‌کند زیرا در مورد آنچه در حرفه خود نیاز دارید – تغییر یا ماندن – اطمینان خواهید داشت.

۳- در مورد آنچه می‌خواهید وضوح پیدا کنید

پس از ارزیابی نیازهای شغلی خود بر اساس شرایط شخصی، وقت آن است که بر آنچه می‌خواهید تمرکز کنید. به بزرگترین نقاط قوت (و مورد علاقه) خود و آنچه در شغل خود دوست دارید فکر کنید. اگر می‌خواهید بفهمید که آیا ترفیع بگیرید، از خود بپرسید که آیا نقش جدید به شما امکان می‌دهد از آن نقاط قوت استفاده کنید و روی پروژه‌هایی کار کنید که شما را هیجان زده می‌کند یا خیر. برای پیشرفت به چه چیزی در یک رئیس نیاز دارید؟ آیا عضویت در یک تیم مهم است؟ می‌خواهید در چه شرکتی با اندازه شرکت باشید؟ آیا می خواهید یک مدیر مردمی یا مشارکت کننده فردی باشید؟ با طرح سؤالات ساده برای خود و پاسخ صادقانه به آنها، بینش و وضوح باورنکردنی در تصمیم گیری‌های سخت شغلی به دست خواهید آورد.

۴- سناریوی رویای خود را بنویسید

بخش مهمی از فرآیند تصمیم‌گیری، صرف زمان برای ایجاد موقعیت کاری ایده آل شماست. در حین انجام این تمرین، آن را روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید. هنگامی که شروع به شک در خود یا تصمیم خود می‌کنید اغلب به آن مراجعه کنید. با این سوال شروع کنید: موقعیت کاری ایده آل من چگونه است؟ وانمود کنید که یک سال بعد است و فقط نامه‌ای برای خود نوشته‌اید و در مورد سال قبل فکر می‌کنید. اگر می‌توانستید کاری انجام دهید، چه کاری انجام می‌دادید؟ آن را با جزئیات توصیف کنید و حتی آن را به عنوان نامه‌ای برای خودتان فرموله کنید. این فعالیت در نشان دادن حقیقت در مورد آنچه در محل کار می‌خواهید به شما معجزه می‌کند. شما می‌خواهید مطمئن شوید که تصمیماتی که می‌گیرید شما را به سناریوی رویایی خود می‌رساند.

۵- مسیر را بررسی کنید

هر تصمیمی که می‌گیرید شما را در مسیر متفاوتی هدایت می‌کند. این می‌تواند یک مسیر آشنا یا جاده‌ای باشد که هرگز سفر نکرده‌اید. درک کنید که چگونه مسیر مسیر شغلی (و زندگی) شما را بر اساس تصمیم A یا B تغییر می‌دهد. مسیر هر تصمیم را ترسیم کنید و به آن متمایل شوید که فرد احساس بهتری دارد. یک مسیر ممکن است در کوتاه مدت سخت‌تر باشد، اما در چند سال پاداش های باورنکردنی به دست آورید. دیگری می‌تواند اکنون استرس کمتری را در شما ایجاد کند اما در آینده به کار سخت‌تری نیاز دارید. فقط شما می‌توانید بر اساس چهار مرحله قبلی تصمیم بگیرید که کدام تصمیم برای شما مناسب است.

۶- یک طرح ایجاد کنید

شما اکنون در نقطه‌ای هستید که تصمیم نزدیک است. شما تاملی در خود گذرانده اید و زمان خود را صرف تعیین آنچه می‌خواهید و نیاز دارید را از حرفه خود صرف کرده‌اید. برای اینکه نسبت به تصمیم شغلی خود احساس خوبی داشته باشید، برنامه‌ای برای اتفاقات بعدی ایجاد کنید. می‌تواند به همان اندازه که می‌خواهید جزئیات باشد، اما باید بیان کند که نتیجه انتخاب شغل شما چه خواهد بود. سپس، نسبت به آن نتیجه کار کنید تا یک فرآیند گام به گام را برای رسیدن به آنجا ارائه دهید (مانند کاری که در این راهنما انجام داده‌ایم).

۷- با اطمینان تصمیم خود را بگیرید

اکنون که بررسی‌های لازم را انجام داده اید، زمان تصمیم گیری فرا رسیده است. آنچه قبلاً یک انتخاب غیرممکن به نظر می‌رسید، اکنون باید انجام پذیر به نظر برسد. و اگر نشد، به مرحله یک برگردید و این فرآیند را دوباره شروع کنید. در مسیر خود مطمئن باشید و در عین حال برنامه ریزی کنید و به سمت احتمالات و فرصت‌ها نگاه کنید. تمرکز بر ترس و تلاش برای پیش بینی آینده هیچ سودی برای شما نخواهد داشت. شجاعت به شما کمک می‌کند تا تصمیمات سخت را – هم در شغل و هم در زندگی – آسان‌تر کنید و همینطور در ادامه مسیر.

۸- بر اساس برنامه خود عمل کنید و تصمیم را از قبل ببینید

به یاد دارید زمانی که آن طرح را در مرحله ۶ ایجاد کردید؟ وقت آن است که آن را به مرحله اجرا در آورید. وقتی سعی می‌کنید بفهمید که چگونه تصمیم‌های شغلی بهتری بگیرید، کار پس از انتخاب متوقف نمی‌شود. پیگیری تصمیم شما حیاتی است و مطمئن می شود که تصمیم درست بوده است. شما باید هر مرحله، کار یا اقدامی را که نیاز دارید برایتان ترسیم کرده باشید. حالا وظیفه شما این است که به آن عمل کنید.

۹- صبر را تمرین کنید و برای موانع جاده آماده شوید

چه مثبت و چه منفی، هر تصمیمی عواقبی دارد. شاید انتخاب شغل شما را به سمت فرصت‌های مداوم هدایت کند. یا یک تصمیم ممکن است احساس چالش بیشتری را در شما ایجاد کند. عواقب تصمیم گیری شغلی ممکن است در ابتدا سخت باشد، اما صبور باشید و بدانید که فرآیند درستی را برای رسیدن به آن طی کرده‌اید. و هنگامی که موانع جاده ای – و تصمیمات بیشتر – در مورد برنامه با دقت طراحی شده شما به وجود می‌آیند، اکنون ابزارهایی برای عبور از آنها دارید.

۱۰- موفقیت خود را جشن بگیرید

وقتی تصمیم گرفتید و شروع به دیدن نتایج آن کردید، زمانی را برای جشن گرفتن اختصاص دهید. شما گام‌های مناسبی را برای فعال کردن تفکر انتقادی و تصمیم‌گیری هوشمندانه در یک زمان چالش برانگیز برداشتید. این چیزی نیست که بتوان آن را ساده انگاشت. و اکنون فرمولی دارید که دفعه بعد که با انتخاب سختی روبرو شدید باید از آن پیروی کنید. این چیزی برای جشن گرفتن خود است!

افکار نهایی

به عنوان بخشی از نیروی کار، تصمیمات شغلی بزرگ و کوچک اجتناب ناپذیر است. نحوه برخورد با آنها مسیر شغلی شما را تعیین می‌کند. پیروی از این راهنمای گام به گام و پاسخ دادن به برخی از سوالات مهم رشد حرفه‌ای شما را به سمت تصمیم گیری‌های شغلی بهتر هدایت می‌کند، در حالی که در این فرآیند احساس اطمینان می‌کنید.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *