اعلانیه
اعلانیه

شرایط استخدام خیاط + مهارت‌های مورد نیاز

اگر شما هم به شغل خیاط علاقه‌مند هستید یا دوست دارید از طریق یکی از مهارت‌‎ها و شغل‌های مرتبط با خیاطی، درآمد داشته باشید، خواندن این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. ما در این مقاله به مهم‌ترین و اصلی‌ترین شغل‌ها و مهارت‌هایی که مربوط به خیاطی است، اشاره کرده‌ایم.

شغل‌های مرتبط با خیاطی چه چیزهایی هستند؟ شاید در نگاه اول به نظر برسد که خیاطی فقط یک شیوه دارد و همین مهارت دوخت لباس است. اما خیاطی فقط دوخت لباس نیست و انواع مختلفی دارد. ما در این مقاله به شغل‌ها و مهارت‌های مرتبط با خیاطی اشاره کرده‌ایم که در یک کارگاه خیاطی وجود دارد و عموما آگهی‌های استخدام آن‌ها در سایت نیازمندی‌های همشهری منتشر می‌شود.

با توجه به تخصصی‌ شدن مهارت‌ها، شما می‌توانید توانایی خود را در یکی از این مهارت‌ها بالا ببرید و به عنوان فرد متخصص در این شغل شناخته شوید. در ادامه به انواع شغل‌ها و مهارت‌های مرتبط با خیاطی پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

استخدام برشکار

برشکار کسی است که برش پارچه‌ها را بر اساس الگویی که طراح الگو در اختیارش می‌گذارد انجام می‌دهد. دقت در این کار بسیار ضروری است، زیرا پارچه باید به صورت صحیح برش داده شود تا دوخت آن نیز راحت و بی‌دردسر و بدون اشتباهی انجام شود. دقت زیاد و حواس‌جمعی یکی از ویژگی‌های ضروری برای یک برشکار است، زیرا یک برشکار نباید در شناخت پشت و روی پارچه دچار اشتباه شود.

استخدام نازک‌ دوزی

داشتن مهارت نازک‌دوزی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پیش‌زمینه‌های ورود به دنیای خیاطی است. اگر فرد در همان مراحل ابتدایی نتواند به طور صحیح و اصولی نازک دوزی را بیاموزد، در مراحل بعدی خیاطی نظیر دوخت لباس، ضخیم دوزی و دوخت‌های مهارتی موفق نخواهد شد، زیرا اساس دوره های پیشرفته خیاطی داشتن مهارت‌های مربوط به نازک دوزی است.

کسی که مهارت نازک دوزی را داشته باشد، در واقع کار با لوازمی نظیر کاربن، اشل، بشکاف، زانفیکس، بشکاف، انگشتدانه و… را بلد است. شخصی که نازک دوزی را بلد باشد با مراحل دوخت انواع زیپ، دوخت دکمه، دوخت‌های دست دوز آشنایی دارد و در کار با چرخ خیاطی نیز دارای مهارت است. اگر قرار باشد کسی دوره نازک دوزی را بیاموزد، باید بداند که در دوره نازک دوزی، چگونگی رسم الگو و رفع نواقص آن را آموزش می‌بیند. همچنین در پایان دوره نازک دوزی هنرجو قادر است، اساس تمام لباس‌ها را بدوزد و اساس الگوهایی مانند لگو دامن، الگوی شلوار، الگوی بالاتنه، مانتوی ساده و پیراهن ساده را هم اجرا کند و انواع پارچه را به‌ خوبی می‌شناسد.

استخدام راسته دوزی

راسته دوزی نیز یکی دیگر از مشاغل مربوط به حوزه خیاطی است. راسته دوزی همون‌طور که از نام آن مشخص است به دوختِ صاف و ساده روی پارچه گفته می‌شود که همه‌ی ماشین‌آلات و چرخ‌های خیاطی قادر به آنجام هستند. در یک کارگاه خیاطی یا یک تولیدی لباس که همیشه تعداد زیادی سفارش برای دوخت و آماده‌سازی وجود دارد، لازم است کسی با داشتن مهارت راسته دوزی در آنجا وجود داشته باشد تا بخشی از کار را با سرعت و دقت بیشتری برای مراحل بعدی آماده کند. لازم است به این نکته نیز اشاره شود که فقط تعداد خاصی از چرخ‌ها برای راسته‌دوزی مناسب هستند که به آن‌ها راسته دوزهای خانگی و صنعتی گفته می‌شود. البته راسته دوزهای صنعتی که برای تولید و راسته دوزی عمده استفاده می‌شوند، سراعت بیشتریس نسبت به چرخ‌های خانگی دارند و از مقاومت بالایی نسبت به انواع مختلف پارچه برخوردار هستند. در ادامه به معدفی سه نوع از چرخ‌های راسته دوزی پرداخته‌ایم که آشنایی با آن‌ها برای هر فردی که قرار است کار راسته دوزی را شروع کند، ضروری است.

انواع دستگاه راسته دوز

  • دستگاه راسته دوز معمولی: از این دستگاه‌ها برای برای دوخت معمولی راسته‌دوزی در تعداد بالا و در ساعت‌های طولانی ساخته و طراحی شده‌اند که عموما در کارگاه‌های تولیدی و خیاطی وجود دارند.
  • دستگاه راسته دوز دوپایه: از این دستگاه راسته دوز برای راسته دوزی مواد و پارچه‌های فوق ضخیم نظیر برزنت‌های چندلایه، انواع کیف و ابزار چرمی و موارد این‌چنینی استفاده می‌شوند. این چرخ‌های دوپایه نیز انواع مختلفی نظیر راسته دوز معمولی، موتورسرخود و تماما اتومات دارند.
  • دستگاه راسته دوز تیغ دار: این دستگاه، دستگاهی است که علاوه بر راسته دوزی، لبه‌ی پارچه را نیز می‌بُرَد، اما کوک نمی‌زند. دستگاه راسته دوز تیغ دار معمولا برای دوخت یقه‌ پیراهن و موارد مشابه کاربرد دارد.
  • دستگاه راسته دوز دوسوزن دوماکو: دوخت به وسیله دستگاه دوسوزن ماکو از روی پارچه به‌ صورت دو ردیف راسته دوزی موازی انجام می‌شود. معمولا از این راسته دوز در صنایع مبلمان استفاده می‌شود. این مدل از راسته‌دوزها بر اساس فاصله‌ دو سوزن از یکدیگر، ضخامت پارچه مورد به سه دسته انواع معمولی، موتورسرخود و تمام اتومات دسته‌بندی می‌شوند.
  • دستگاه راسته دوز دوسوزن-دوقلاب: این دستگاه دوخت را به صورتی انجام می‌دهد که از روی پارچه به‌‌صورت دو یا سه ردیف راسته‌دوزی موازی انجام می‌شود و از زیر پارچه نیز به‌صورت دو یا سه ردیفِ زنجیره‌دوزی شده و موازی است. این دستگاه راسته دوز نیز بر اساس فاصله‌ دو سوزن از یکدیگر، ضخامت پارچه به سه دسته انواع معمولی، موتورسرخود و تمام اتوماتیک دسته‌بندی می‌شوند.

استخدام اتوکار

اتوکاری یکی از آخرین مراحل تولید و دوخت لباس است. اتوکار وظیفه دارد که بعد از دوخت کامل لباس آن‌ها را اتو بزند تا برای ارسال به مشتری آماده شود. اتوکاری چون آخرین مرحله است و در واقع نتیجه کار دوخت به نظر می‌رسد، باید در نهایت دقت و ظرافت انجام شود. تصور کنید اگر اتوکاری لباس‌هایی که اقدام به خرید آن‌ها می‌کنید، زیاد مناسب و جالب نباشد، شما قطعا از خرید آن لباس پشیمان می‌شوید.

سخن پایانی

احتمالا فهرست شغل‌های مرتبط با خیاطی بیشتر از این مواردی باشد که ما به ان اشاره کردیم. اگر شما هم در یکی از این شغل‌ها مشغول به کار هستید یا یکی از این مهارت‌ها را دارید، درباره آن برای ما بنویسید.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *