اعلانیه

بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن

کسب و کار

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 22 بازدید
اعلانیه

بیمه بیکاری و شرایط دریافت آن

بیمه بیکاری برای حمایت از افراد و شاغلانی به وجود آمد که به‌صورت موقت و غیرارادی (بدون خواست خودشان) شغل خود را از دست داده‌اند.

این روزها کسب و کارها و شرکت‌های مختلف به دلایل مختلفی از جمله رکود اقتصادی حال و روز خوبی ندارند. این امر شرایط را برای بیکاری بسیاری از افراد شاغل فراهم می‌کند. از این رو اوضاع اشتغال در کشور به گونه‌ای است که افراد بیکار نمی‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن شغل جدیدی پیدا کنند. در شهرهای بزرگ، بیکاری یکی از پدیده‌هایی است که ممکن است تاثیرات مخربی بر زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد بگذارد. یکی از وظایف مهم دولت برای مدیریت چنین وضعیتی ایجاد رفاه نسبی از طریق بیمه بیکاری برای افراد بیکار و خانواده آنها است.

با رشد فزاینده پدیده بیکاری در کشور ناشی از تعطیلی واحدها، مشکلات اقتصادی، رکود سرمایه‌گذاری در بخش خصوصی و حتی دولتی و به منظور حمایت از بیکاران مشمول قانون تأمین اجتماعی، قانون بیمه بیکاری در سال ۱۳۶۶ به مدت ۳ سال به‌طور آزمایشی به تصویب رسید. در سال ۱۳۶۹ لاحیه فوق با اصلاحاتی به تصویب رسید و به‌طور دائم تا به امروز به اجرا گذاشته شد. اگر قصد آگاهی کامل از شرایط بیمه بیکاری و چگونگی دریافت آن را دارید، این مقاله مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به شما کمک زیادی خواهد کرد.

بیمه بیکاری به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

کلیه مشمولان قانون تامین اجتماعی که تابع قانون کار هستند، مشمول قانون بیمه بیکاری هستند. در این بین بیمه‌شده‌ای که بدون میل و اراده خود بیکار شده و یا از طریق ترک کار یا استعفا، شغل خود را از دست داده است، مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود.

چه کسی می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کند؟

افراد بیمه شده‌ای که به دلایل مختلف شغل خود را از دست داده‌اند، در صورت داشتن شرایط زیر می‌توانند به صورت ماهانه، مستمری بیمه بیکاری دریافت کنند:

  • به ‌صورت غیر ارادی بیکار شده باشند.
  • بازنشسته یا مستمری بگیر و یا ازکارافتاده کلی نباشند.
  • پیش از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
  • حداقل یکسال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
  • تبعه کشورهای دیگر نباشند.
  • به دلیل حوادثی از جمله سیل، زلزله و آتش‌سوزی بیکار شدند. (این دسته از افراد نیاز به داشتن حداقل سابقه بیمه ندارند.)
  • کارگران فصلی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری خواهند بود. (در صورتی کارگران فصلی می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند ‌که صرفا در اثنای فصل کار اخراج شده و بیکاری آنها غیرارادی تشخیص داده شود.)
  • افراد شاغل در کارهایی که ماهیت آن جنبه دائمی دارد و براساس قرارداد کار در مدت معینی مشغول کار بوده‌اند.
  • چنان‌چه بیمه‌شده‌ای حداکثر ظرف مدت ۲ ماه پس از طی دوران سربازی به محل کار خود بازگردد اما کارفرما از به‌کارگیری مجدد او خودداری کند، با احراز سایر شرایط می‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.

افرادی که حق بیمه اختیاری پرداخت می‌کنند، می‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند؟

خیر – افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری قرار می‌گیرند مشمول بیمه بیکاری نیستند.

تا چه زمانی می‌توان از بیمه بیکاری استفاده کرد؟

مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری به سابقه پرداخت حق بیمه بستگی دارد. مدت پرداخت مقرری بیمه بیکاری بر اساس شرایط زیر است:

  • سابقه پرداخت حق بیمه از ۶ تا ۲۴ ماه کامل:

مدت پرداخت مقرری بیمه متاهلین و یا متکلفین: ۱۲ ماه

مدت پرداخت مقرری بیمه افراد مجرد: ۶ ماه

  • سابقه پرداخت حق بیمه از ۲۵ تا ۱۲۰ ماه کامل:

مدت پرداخت مقرری بیمه متاهلین و یا متکلفین: ۱۸ ماه

مدت پرداخت مقرری بیمه افراد مجرد: ۱۲ ماه

  • سابقه پرداخت حق بیمه از ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه کامل:

مدت پرداخت مقرری بیمه متاهلین و یا متکلفین: ۲۶ ماه

مدت پرداخت مقرری بیمه افراد مجرد: ۱۸ ماه

  • سابقه پرداخت حق بیمه از ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه کامل:

مدت پرداخت مقرری بیمه متاهلین و یا متکلفین: ۳۶ ماه

مدت پرداخت مقرری بیمه افراد مجرد: ۲۶ ماه

  • سابقه پرداخت حق بیمه از ۲۴۱ ماه به بالا:

مدت پرداخت مقرری بیمه متاهلین و یا متکلفین: ۵۰ ماه

مدت پرداخت مقرری بیمه افراد مجرد: ۳۶ ماه

نحوه محاسبه مبلغ بیمه بیکاری

میزان پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط حقوق و دستمزد بیمه‌شده است. این مبلغ بر اساس تعداد افراد تحت تکفل تا ۴ نفر و هر نفر ١٠ درصد قابل افزایش است مشروط بر آن‌که از حداقل دستمزد همان سال که توسط شورای عالی کار تعیین می‌شود، کمتر و از ٨٠ درصد حقوق بیمه‌شده بیشتر نباشد.

مزایای دریافت بیمه بیکاری

  • شرکت در کلاس‌های کارآموزی و آموزشی سازمان تامین اجتماعی برای کسب مهارت و معرفی به کار
  • ایام استفاده از بیمه‎ بیکاری جزء سوابق خدمتی حساب می‌شود و به آن از کارافتادگی و بازنشستگی تعلق می‌گیرد.
  • تمدید دفترچه بیمه تامین اجتماعی هر ماه انجام می‌شود.
  • مقرری دوره بیکاری از پرداخت مالیات معاف است.
  • در صورت جذب نیروی کار، فرد در الویت معرفی برای اشتغال به کار جدید است.
  • ایام استفاده از مقرری دوره بیکاری، به عنوان سابقه سنوات بیمه محسوب می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت بیمه

  • اصل و کپی یک سال آخر قرارداد کار یا رأی صادرشده
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا مدرک فنی و گواهی کار از محل کار
  • عکس ۴*۳ جدید (۴ قطعه)
  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت (مربوط برای آقایان)
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه

مراحل دریافت بیمه بیکاری

  1. تهیه مدارک مورد نیاز جهت دریافت حقوق بیکاری
  2. مراجعه به اداره کار در اولین فرصت بعد از اخراج
  3. دریافت فرم درخواست بیمه بیکاری و پر کردن اطلاعات لازم
  4. تنظیم دادخواست برای دریافت بیمه بیکاریپ
  5. تنظیم فرم دادخواست و انجام مراحل اداری و دبیرخانه‌ای
  6. دریافت نامه بیکاری از اداره کار برای مراجعه به اداره تامین اجتماعی
  7. مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و دریافت امضاء‌های لازم
  8. دریافت جوابیه تامین اجتماعی که چند روز ممکن است طول بکشد.
  9. تحویل جوابیه سازمان تامین اجتماعی به شما و مراجعه به اداره کار برای اطلاع از تاریخ دادگاه سه نفره (شما، نماینده محل کار شما و بازرس اداره کار)
  10. دریافت نامه‌ای از رئیس جلسه در صورت ادعای مبالغ سنوات، حق بیمه و غیره و مراجعه به دادگستری برای تنظیم شکایت حقوقی
  11. ارسال جوابیه دادگستری به سازمان تامین اجتماعی و اداره کار که حداکثر ۱۰ روز طول می‌کشد.
  12. افتتاح حساب در بانک رفاه برای دریافت بیمه بیکاری
  13. تکمیل برگه‌ای که از اداره کار دریافت کردید توسط بانک که باید به اداره کار تحویل دهید.
  14. بعد از ثبت یک سری امضاء توسط کارکنان و مسئولین اداره کار و سپس در سازمان تامین اجتماعی شما می‌توانید بیمه بیکاری دریافت کنید.

برای بیمه بیکاری به کجا مراجعه کنیم؟

نخستین محلی که باید جهت ارائه درخواست مقرری بیکاری در مهلت ۳۰ روزه از تاریخ اخراج به آن مراجعه کرد، اداره کار و تشکیل پرونده است. سازمان تامین اجتماعی دومین جایی است که برای ادامه مراحل دریافت بیمه بیکاری باید به آن مراجعه کرد. همچنین برای افتتاح حساب جهت دریافت مقرری بیمه بیکاری مراجعه به بانک رفاه برای افتتاح حساب است. افرادی که خواهان تشکیل پرونده برای دریافت بیمه بیکاری هستند، می‌توانند به صورت غیر حضوری با مراجعه به سایت prkar.mcls.gov.ir ثبت نام کنند. لازم به ذکر است مراحل نهایی پیگیری بیمه بیکاری نیازمند مراجعه حضوری است. برای این کار پس از ورود کد ملی، شماره بیمه و شماره بیمه کارگاه دکمه ادامه را بزنید تا درخواست شما ثبت شود. منظور از شماره بیمه مربوط که منحصربه‌فرد و متعلق به شماست و شماره کارگاه، محلی‌ است که تا ۳۰ روز گذشته در آن مشغول به کار بوده‌اید. در صورت اطلاع نداشتن از این شماره‌ها به پورتال تامین اجتماعی مراجعه کرده و آنها را دریافت کنید.

محدودیت‌های استفاده از پوشش بیمه بیکاری

محدودیتی برای تعداد دفعات استفاده از بیمه‌بیکاری وجود ندارد، اما حداکثر مدت استفاده از مقرری بیمه‌ بیکاری با احتساب دوره‌های قبلی برای افراد مجرد، ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکفلین، جمعا به مدت ۵۰ ماه است.

در چه صورتی دریافت مقرری بیمه شده لغو می‌شود؟

  • از قبول شغل پیشنهاد شده خودداری کند.
  • در صورتی که بیمه شده دوباره مشغول به کار شود.
  • بیمه شده فوت کند.
  • مدت زمانی که بیمه‌بیکاری به او تعلق میگیرد، تمام شود.
  • مستمری بازنشستگی دریافت کند یا دچار از کارافتادگی کلی شود.
  • بدون دلیل موجه از شرکت در دوره‌های کارآموزی خودداری کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *