اعلانیه
اعلانیه

چه یک نیروی کار با تجربه باشید و چه به تازگی در کار خود شروع کرده‌اید، داشتن یک برنامه شغلی برای رسیدن به اهداف امری ضروری است.

یک طرح همچنین نه تنها شما را بر روی اهداف شغلی متمرکز نگه می‌دارد بلکه به شما کمک می‌کند تا تصمیمات شغلی موثری بگیرید و به فرصت‌های جدید پاسخ دهید. در حالی که برنامه شغلی هر فردی منحصر به فرد است، برخی از عناصر و استراتژی‌های رایج می‌توانند منجر به برنامه ریزی شغلی مؤثر شوند. برای شروع در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری، ما راهنمایی گردآوری کرده‌ایم که مهم‌ترین استراتژی‌های کوتاه‌مدت برنامه‌ریزی شغلی را تشریح می‌کند. این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند پایه‌ای را که برای ساختن برنامه‌تان نیاز دارید، تنظیم کنید.

خودآگاهی خود را توسعه دهید

خودآگاهی برای رضایت شغلی ضروری است. این شامل نگاهی خوب به خودتان است – شخصیت، ارزش‌ها، مهارت‌ها، انگیزه‌ها و علایق‌تان – به طوری که بتوانید بفهمید چه چیزی باعث می‌شود شما تیک بزنید. این می‌تواند به شما کمک کند شغل ایده آل خود را شناسایی کنید یا راه‌هایی برای بهبود شغل فعلی خود بیابید. ممکن است فکر کنید خودتان را به خوبی می‌شناسید، اما اکثر ما نقاط کور داریم، بنابراین این یک استراتژی برنامه ریزی شغلی حیاتی است.

چندین راه برای توسعه خودآگاهی وجود دارد. شرکت در آزمون شغلی  مکانی عالی برای شروع است. انواع مختلفی از آزمون‌های شغلی در بازار وجود دارد که طیفی از عوامل مانند شخصیت، علایق یا استعدادها را ارزیابی می‌کند. اگر امتحان دادن برای شما جذاب نیست، راه‌های دیگری برای افزایش خودآگاهی شما وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توانید یادداشت برداری را امتحان کنید. در مورد مشاغل قبلی که داشته‌اید فکر کنید – چه جنبه‌هایی از آنها لذت می‌بردید و چه چیزهایی را دوست نداشتید؟ از چه مهارت‌هایی لذت می‌برید؟ ده مورد علاقه برتر شما در خارج از کار چیست؟ استفاده از این اعلان‌ها برای یادداشت افکارتان و خواندن آن‌ها، خودآگاهی شما را در مورد سبک کاری ترجیحی شما افزایش می‌دهد.

به دنبال بازخورد باشید

جستجوی بازخورد راه دیگری برای به دست آوردن خودآگاهی است، اما به جای انعکاس درونی، از دیگران می‌خواهیم که به ما بازخورد بدهند. این می‌تواند شامل پرسیدن نظر رئیس‌تان در مورد نقاط قوت و زمینه‌هایی باشد که نیاز به توسعه دارند -اگر  هدف شما ارتقاء است، مهم است. شما می‌توانید در بررسی عملکرد بعدی خود بازخورد بخواهید یا جلسه‌ای با سرپرست خود ترتیب دهید تا در مورد برنامه شغلی خود صحبت کنید. این واقعیت که شما اقداماتی را انجام می‌دهید که به شما امکان رشد حرفه‌ای را می‌دهد، فقط می‌تواند توسط آنها به خوبی دیده شود – فقط به آنها نگویید که آیا به دنبال شغل جدیدی هستید!

همچنین می‌توانید از همکاران و دوستان خود و همچنین سایرین در شبکه خود بازخورد دریافت کنید. از آنها بخواهید که به شما یک بررسی صادقانه از نقاط قوت و ویژگی‌های کلیدی شما بدهند. اگر به  تغییر شغل فکر می‌کنید، می‌توانید از آنها بپرسید که در چه نقش یا صنعتی می‌توانند شما را ببینند. پاسخ‌ها می‌تواند بسیار آشکار کننده باشد. به یاد داشته باشید، شما به هیچ یک از بازخوردهایی که دریافت می‌کنید ملزم نیستید، اما باید آن را در هنگام تدوین برنامه شغلی خود در نظر بگیرید.

بازار کار را درک کنید

هنگامی که درک بهتری از خود پیدا کردید، قدم بعدی این است که در مورد بازار کار بیشتر بدانید. برای ایجاد یک برنامه شغلی موثر، باید بدانید که کدام مهارت‌های استخدامی مورد تقاضا هستند. دنیای کار با سرعتی سریع در حال تغییر است و برای مرتبط ماندن، ممکن است نیاز به کسب مهارت های جدید داشته باشید. مجمع جهانی اقتصاد، کارفرمایان را در مورد مهارت‌هایی که در سال ۲۰۲۲ به آنها بیشتر نیاز دارند، مورد بررسی قرار داد – مهارت‌های مورد نیاز شامل طراحی و برنامه‌ریزی فناوری، رهبری و نفوذ اجتماعی، و هوش هیجانی.

تحقیق در مورد حرفه شما همچنین می‌تواند به شما در شناسایی مهارت‌هایی که در صنعت شما حیاتی هستند کمک کند. یک استراتژی خوب در اینجا این است که به آگهی‌های شغلی نگاه کنید تا ببینید کارفرمایان به طور خاص چه مهارت هایی را می‌خواهند. حتی اگر از شغلی که می‌خواهید دنبال کنید مطمئن نیستید، باز هم بسیار مهم است که از مهارت‌های حرفه‌ای مورد تقاضا آگاه باشید که قابل انتقال نیز هستند. هنگامی که تحقیقات بازار کار خود را کامل کردید، برنامه شغلی شما باید مهارت‌هایی را که برای توسعه بیشتر نیاز دارید و همچنین مهارت‌هایی که شما را قابل استخدام‌تر می‌کند در نظر بگیرد.

یک چشم انداز ایجاد کنید

قبل از تعیین اهداف استراتژیک، از تخیل خود استفاده کنید تا تصویر واضحی از زندگی و حرفه خود ایجاد کنید. این به شما کمک می‌کند تا اهداف بلند پروازانه اما قابل دستیابی را تعیین کنید و در حین تلاش برای رسیدن به آنها انگیزه شما را حفظ می‌کند. یک فضای راحت پیدا کنید که در آن مزاحم نشوید، یک قلم و کاغذ بردارید و تصور کنید که دوست دارید زندگی‌تان در ۱۰ سال آینده چگونه باشد. خودتان را سانسور نکنید، و زیاد درگیر این مسائل نشوید. به افکار خود آزادی عمل بدهید.

اهداف SMART را تعیین کنید

هنگامی که آماده تعیین اهداف شغلی خود هستید ، اطلاعاتی را که از طریق استراتژی‌های قبلی به دست آورده اید، بردارید و برخی از اهداف SMART را یادداشت کنید.

  • Specific (خاص): اهداف شما به خوبی تعریف شده و متمرکز هستند.
  • Measurable (قابل اندازه گیری): برای ردیابی اهداف خود و اطلاع از موفقیت شما وجود دارد.
  • Attainable (دست یافتنی): هداف شما واقع بینانه هستند و می توانید ابزار یا منابعی را برای دستیابی به آنها به دست آورید.
  • Relevant (مرتبط): اهداف شما با برنامه‌های شغلی شما هماهنگ است.
  • Timed (زمان بندی شده): مهلتی وجود دارد.

ممکن است بخواهید اهداف خود را به دو دسته تقسیم کنید: کوتاه مدت و بلند مدت. برای مثال، اگر در حال تغییر شغل خود هستید، هدف بلندمدت شما ممکن است راه اندازی کسب و کار خودتان باشد. با این حال، در کوتاه مدت، هدف شما ممکن است پیدا کردن یک شغل پاره وقت در حالی که در تجارت خود کار می‌کنید باشد.

مهم است که اهداف زیادی برای خود تعیین نکنید زیرا ممکن است خود را خیلی لاغر کنید. اولویت‌های خود را مشخص کنید و ابتدا روی  دستیابی به آن اهداف تمرکز  کنید. همیشه می‌توانید اهداف خود را بعداً مرور کنید زیرا ممکن است همه چیز تغییر کند، اما مهم است که در مورد آنچه می‌توانید به دست آورید واقع بین باشید.

همچنین مهم است که اهداف خود را در یک مجله یا مکانی بنویسید که به راحتی در دسترس شما باشد. مطالعات نشان داده‌اند که اگر چیزی را یادداشت کنیم و به آن متعهد شویم، بسیار بیشتر است. شما می‌توانید با نگاهی منظم به اهداف مکتوب خود، این یک قدم جلوتر بروید. مثلاً می‌توانید آنها را روی میز کار یا یخچال خانه بچسبانید.

اقدامات خود را مشخص کنید

اهداف بدون عمل فقط رویا هستند. هنگامی که اهداف خود را نوشتید، باید مراحل مشخصی را شناسایی کنید که به شما امکان می‌دهد به آنها دست یابید. باز هم، این اقدامات باید در کنار هر هدف نوشته شود تا به آنها متعهد بمانید. البته هر عمل بسته به هدف متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، اگر دانشگاه را ترک می‌کنید و قصد دارید یک موقعیت فارغ التحصیلی کسب کنید، اقدامات شما ممکن است شامل شرکت در یک نمایشگاه شغلی، آماده شدن برای مراکز ارزیابی یا تمرین مهارت‌های مصاحبه باشد. اقدامات، درست مانند اهداف، باید واقع بینانه و اولویت بندی شوند. هنگام تنظیم اقدامات، باید منابع مورد نیاز یا زمان لازم برای انجام آنها را نیز در نظر بگیرید.

به دنبال راهنمایی باشید

آخرین استراتژی کوتاه مدت برنامه‌ریزی شغلی که باید در نظر بگیرید، جلب حمایت یک مشاور یا مربی شغلی است. بسته به اینکه چقدر اعتماد به نفس دارید، این می‌تواند اولین قدم شما در برنامه ریزی شغلی باشد. یک مشاور شغلی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین برنامه شغلی را توسعه دهید و شما را در این فرآیند راهنمایی کند، به شما بینش داده و شما را مسئول نگه دارد. آنها همچنین ممکن است در سایر مراحل شغلی، مانند تنظیم رزومه یا نمایه لینکدین شما کمک کنند.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *