اعلانیه
اعلانیه
مدل کسب و کار KFC

تحلیل استراتژی و مدل کسب و کار KFC

برای اکثر مردم دشوار است باور کنند که در ۶۵ سالگی و بدون هیچ پولی، هنوز می‌توانند در زندگی موفق شوند. آن‌ها احتمالا خود را به دست سرنوشت می‌سپارند و امیدوارند که دولت، خانواده یا دوستان به آن‌ها در ادامه زندگی کمک کنند.

اما این در مورد سرهنگ هارلند سندرز صدق نمی‌کرد؛ کسی که در شصت و پنج سالگی بدون کار و منبع درآمد، کسب و کار فست فود مرغ کنتاکی را ایجاد کرد که امروزه با نام شرکت KFC شناخته می‌شود. KFC بزرگ‌ترین رستوران مرغ زنجیره‌ای است که در ۱۰۹ کشور جهان فعالیت می‌کند.

تاریخچه شرکت KFC | مدل کسب و کار KFC

سندرز کاملاً خود را وقف کسب و کارش کرد و موفق شد در طی ده سال بیش از ۶۰۰ حق امتیاز رستوران در ایالات‌متحده و کانادا راه‌اندازی کند.

در سال ۱۹۶۴، KFC (که در آن زمان Kentucky Fried Chicken نام داشت) خیلی بزرگ‌تر از حد توان سندرز بود. سندرز پس از توافق با تیمی از سرمایه‌گذاران به سرپرستی جان یون براون، جونیور و جان (جک) مسی، Kentucky Fried Chicken را به قیمت ۲ میلیون دلار فروخت. در نهایت او قرار بود برای شرکت در مراسم‌های عمومی سالانه ۴۰ هزار دلار حقوق دریافت کند که بعداً به ۲۰۰ هزار دلار افزایش یافت.

طی سه سال، Kentucky Fried Chicken از کسب و کاری یک نفره به یک شرکت بالغ و با مدیریت مدرن تبدیل شده بود. این شرکت علاوه بر گسترش به پورتوریکو، مکزیک، ژاپن، جامائیکا و باهاما، فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود را به تمام ۵۰ ایالت گسترش داده بود.

مسی و براون مفهوم شام مرغ سوخاری کنتاکی  سندرز را به یک فروشگاه بیرون‌بر با تمرکز بر ارائه خدمات سریع با هزینه‌های کم تغییر دادند. این کار باعث موفقیت بیشتر  Kentucky Fried Chicken شد، به طوری که ۱۳۰ مورد از شعبه‌های آن صرفاً از طریق فروش مرغ‌های معروف سندرز میلیونر شدند.

در پاسخ به نگرانی‌های روزافزون مصرف‌کنندگان در مورد به خطر افتادن سلامتی در اثر خوردن غذاهای سرخ شده در اوایل دهه ۱۹۹۰، Kentucky Fried Chicken نام خود را به KFC تغییر داد. این شرکت با هدف تنظیم دقیق عملیات فروشگاه‌ها و نوسازی، عرضه محصولات جدید را به حالت تعلیق درآورد. یک سیستم رایانه‌ای ۲۰ میلیون دلاری برای کنترل زمان سرخ‌کن نصب شده بود و همچنین پیشخوان‌های جلو را به آشپزخانه، پنجره بیرون‌بر، دفتر مدیر و دفتر مرکزی شرکت متصل می‌کرد.

کسب و کار بین‌المللی KFC حتی بیش از آنکه در ایالات‌متحده رشد کند رونق گرفت. سود پیش از مالیات شرکت در سال ۱۹۹۲ از فعالیت‌های بین‌المللی خود ۹۲ میلیون دلار بود، در حالی که ۸۶ میلیون دلار توسط واحدهای ایالات متحده ثبت شده بود. برای استفاده بهتر از فرصت‌های موجود در بازار خارجی، KFC دست به اقدامی تهاجمی برای افزایش واحدهای بین‌المللی خود زد.

تا سال ۲۰۰۶، کی‌اف‌سی سالانه در بیش از ۸۰ کشور و سرتاسر کره خاکی بیش از یک میلیارد مرغ سرو می‌کرد. در سال ۲۰۰۹، KFC مرغ کبابی کنتاکی را معرفی کرد، که گزینه‌ای بهتر برای مصرف‌کنندگان نگران درباره سلامتی است که عاشق طعم KFC نیز هستند. دستورالعمل اصلی KFC، کالای جدید با کالری، چربی و سدیم کمتر بدون از بین بردن طعم عالی آن بود.

استراتژی بازاریابی شرکت KFC | مدل کسب و کار KFC

کی‌اف‌سی بیش از ۷۵۰،۰۰۰ کارگر دارد که مرغ سوخاری خوشمزه و لذیذ را در بیش از ۱۸۰۰۰ رستوران در سراسر جهان به مشتریان ارائه می‌دهند. طبق آخرین گزارش‌ها، این شرکت دارای شبکه عظیمی از شعبه‌ها در بیش از ۱۲۰ کشور است. این ویژگی باعث می‌شود KFC برای افرادی که دوست دارند مرغ‌های سرخ شده تند، گرم و خوشمزه میل کنند، یک رستوران فست فود برجسته و مشهور باشد. راهکارهای تجاری و رویکردهای این رستوران به استراتژی بازاریابی آن وابسته هستند. مطالعه استراتژی‌های بازاریابی کی‌اف‌سی برای کارآفرینان و بازرگانانی که به دنبال داشتن جایگاهی موفق در صنایع غذایی هستند مهم است.

تقسیم‌بندی، هدف‌گذاری و موقعیت | مدل کسب و کار KFC

KFC مخفف Kentucky Fried Chicken از تقسیم‌بندی جمعیتی برای خدمت به دوستداران غذا در بازار استفاده می‌کند. این شرکت برای سلیقه و ترجیحات غذایی مشتری اهمیت ویژه‌ای قائل است. مشتریان KFC کودکان، بزرگسالان و همچنین افراد مسن هستند.

KFC از یک استراتژی هدف‌گذاری تمایزنیافته استفاده می‌کند زیرا منوی غذایی مشابه سایر رستوران‌های مواد غذایی در جهان دارد. با گذشت زمان، KFC پس از رقابت با مک دونالد، شروع به ایجاد انواع مختلفی از منوها کرده است. اکنون آن‌ها با توجه به ترجیحات مشتریان و مقبولیت بازار، منوها را بومی‌سازی کرده‌اند. پیش از این در این رستوران از استراتژی موقعیت محصول پایه استفاده می‌شد. این شرکت همچنین استراتژی موقعیت‌یابی را متحول می‌کند. KFC اکنون به سمت استراتژی موقعیت‌یابی مبتنی بر ارزش در حال حرکت است.

تعداد کمی از فروشگاه‌های KFC غذاهای گیاهخواری ارائه می‌دهند. اما وقتی صحبت از مبحث غیرگیاهخواری می‌شود، رقیبی ندارد. شرکت KFC فرصتی عالی برای امتحان طیف وسیعی از غذاهای بر پایه مرغ است. این دلیل بزرگی است که چرا بیشتر افراد غیرگیاهخوار دوست دارند از این مکان برای صرف مرغ سوخاری عالی بازدید کنند.

مأموریت شرکت KFC: ” ارائه غذاهای مرغوب و سالم با کیفیت بالا به مصرف‌کنندگان. کی‌اف‌سی مصمم است مرغ‌ها را در یک محیط سالم و عاری از همه میکروب‌ها تولید کند. KFC فاکتورهای ایمنی، بهداشتی و با کیفیت بالا هنگام تولید غذاهای مرغ سوخاری را تضمین می‌کند. ”

مزایای رقابتی استراتژی بازاریابی KFC | مدل کسب و کار KFC

مطالعه استراتژی بازاریابی KFC همچنین از مزایای آن می‌گوید. این رستوران مرغ سوخاری در ۷۵ سال گذشته غذاهای خوشمزه و با کیفیت تولید کرده است. KFC طیف گسترده ای از انتخاب‌های غذایی را در منو دارد. چه گیاه‌خوار باشید و چه غیر گیاهخوار، در این رستوران غذاهای عالی پیدا خواهید کرد. این موارد به KFC کمک می‌کند تا کسب و کار خود را در سراسر جهان گسترش دهد. KFC در کشورهای توسعه‌یافته و همچنین در حال توسعه وجود دارد. این مورد یک امتیاز مثبت برای رستوران است تا با فروش بالا شهرت و محبوبیت بیشتری کسب کند. آن‌ها برنامه‌ها و استراتژی‌های بازاریابی را با توجه به محل کار ایجاد می‌کنند و در صنایع غذایی تمام کشورها از وضعیت منحصر به فردی برخوردار هستند.

استراتژی توزیع در استراتژی بازاریابی KFC| مدل کسب و کار KFC

همانطور که در بالا ذکر شد، کی‌اف‌سی دارای بیش از ۱۸۰۰۰ رستوران است که غذاهای با کیفیت را در سراسر جهان ارائه می‌دهند. آن‌ها برای تأمین رضایت مشتری، خدمات توزیع را برای اطمینان از در دسترس بودن محصولات غذایی مطابق با تقاضا ارائه می‌دهند. آن‌ها دارای مشارکت استراتژیک و روابط قوی با خدمات محلی زنجیره تأمین هستند. آن‌ها از شرکای مختلف زنجیره تأمین استفاده می‌کنند تا به روشی کامل به مشتریان خدمات دهند.

KFC عادت دارد در مناطق بالای شهر شعبه افتتاح کند. آن‌ها ترجیح می‌دهند خیابان‌های شلوغ، مراکز خرید، مناطق تفریحی و حتی بیمارستان‌ها را برای افتتاح شعبه انتخاب کنند. این مراکز همچنین غذای مشتریانی که بصورت آنلاین سفارش می‌دهند را درب منزل به آن‌ها تحویل می‌دهد. KFC یکی از برترین خدماتی است که با تحویل آنلاین و همچنین آفلاین سروکار دارد.

ارزش ویژه برند استراتژی بازاریابی KFC | مدل کسب و کار KFC

KFC از رتبه بالایی در رتبه‌بندی جهانی برند برخوردار است. این رتبه ۱۴۷ است. این موقعیت‌ به دلیل موفقیت در بازاریابی شرکت، پایدار می‌ماند. استراتژی بومی‌سازی و افزودن سبزیجات به منو برخی از مراحل موثر برای حفظ ارزش ویژه برند است. این مراحل برای ساخت برند در هر کشوری بسیار مفید هستند.

KFC همچنین ارزش ویژه برند را در استراتژی برنامه برند حفظ می‌کند. این استراتژی شگفت‌انگیز وقتی با استراتژی‌های فوق‌الذکر متحد شود، تأثیر زیادی در ارزش ویژه برند دارد. کی‌اف‌سی به طور مداوم محصولات جدیدی را ارائه می‌دهد. در بعضی موارد، دستورالعمل غذایی جدیدی ارائه نمی‌شود اما چیز جالبی را با آن ترکیب می‌کند. به عنوان مثال، یک وعده غذایی با پنیر یا سس مایونز برای خریداران جذاب خواهد بود. نمونه‌های مشابه بسیاری در استراتژی ارزش ویژه برند این رستوران وجود دارد.

تحلیل رقابتی استراتژی بازاریابی KFC | مدل کسب و کار KFC

KFC یک برند برتر است اما رقبای بسیار قدرتمندی دارد. رقبای برتر این سرویس غذایی کوکووریکو، مک دونالد، کیوچان و بسیاری دیگر هستند. شرکت‌ها و خدمات محلی غذا نیز تنش‌هایی را برای کی‌اف‌سی ایجاد می‌کنند. این سناریو در کشورهای پیشرفته متفاوت است زیرا رقبای مختلفی در کسب و کار مواد غذایی با گرفتن سهم بازار وجود دارد.

Subway و McDonalds برجسته‌ترین رقبای KFC هستند. هر دو طیف گسترده‌ای از همبرگر، ساندویچ، مرغ سوخاری و سایر محصولات را ارائه می‌دهند. ساب‌وی در رقابت کمی ضعیف است اما مک دونالد دارای ویژگی‌ها و آماری مشابه KFC در جهان می‌باشد.

تحلیل بازار استراتژی بازاریابی KFC | مدل کسب و کار KFC

استراتژی بازاریابی KFC بسیار به تحلیل بازار بستگی دارد. از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. این رستوران در کشورهای پیشرفته شهرت بیشتری دارد. به همین دلیل این رستوران بیش از ۵۰٪ درآمد خود را از این کشورها به دست می‌آورد. کشورهای در حال توسعه مانند هند، پاکستان و چین بازارهای جذابی برای KFC هستند زیرا پتانسیل رشد زیادی در آنجا وجود دارد.

بدون شک استقبال کمی از شرکت‌ها و خدمات فست فود در بازارهای پیشرفته وجود دارد اما کی‌اف‌سی هنوز در حال رشد است. آگاهی از سلامت عامل بزرگی در کشورهای پیشرفته است. به همین دلیل روند فروش و رشد در این کشورها ناپایدار است. KFC علاقه زیادی به استانداردها دارد. این شرکت یکی از معدود شرکت‌های خدمات غذایی است که شهرت منفی کمی دارد.

تحلیل مشتری از استراتژی بازاریابی KFC | مدل کسب و کار KFC

KFC مکانی جذاب برای همه است. KFC رستورانی است که افراد از هر گروه سنی می‌خواهند به آنجا بروند. چه کودک باشید، چه یک جوان و چه پیرمرد، چیز جذابی را در منو پیدا خواهید کرد. KFC البته برای بچه‌ها خوشایندتر است. رستوران‌های زیادی در بازارهای توسعه‌یافته و در حال توسعه برای بچه‌ها محل بازی تعیین می‌کنند. این کار یک فرصت خوب به والدین می‌دهد تا بچه‌های خود را به یک محیط سالم که در آن بازی می‌کنند و غذا می‌خورند وارد کنند. برای جوانان نیز KFC یک نعمت است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، کی‌اف‌سی سیاست سختگیرانه‌ای در ایجاد محل فروش خود در مناطق بالای شهرها دارد. زوج‌های جوان که مایل به گذراندن زمان در یک محیط مناسب هستند، همیشه این رستوران را ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر، افراد بالغ که مکان‌های پر سر و صدا را دوست ندارند نیز ترجیح می‌دهند KFC را انتخاب کنند. آن‌ها می‌توانند مرغ سوخاری عالی مانند بال تند، هات شات، تکه‌های مرغ و موارد دیگر را سفارش دهند و وعده غذایی خود را با لیوانی بزرگ از نوشیدنی سرد میل کنند.

برای همه این گروه‌های سنی، KFC مکانی مقرون‌به‌صرفه است. آن‌ها می‌توانند با بودجه کم غذاهای تند و سالم سفارش دهند. بزرگ‌ترین مزیت بازدید از این رستوران در دسترس بودن پکیج‌های جذاب است. KFC پکیج‌های جالب و ارزشمند زیادی را برای مشتریان خود ارائه می‌دهد. هر پکیج‌ شامل ترکیبی از ترجیحات برگزیده است. به عنوان مثال، اگر دوست دارید بال گرم با یک لیوان نوشابه تازه داشته باشید، در این صورت پکیج‌ای برای آن ارائه خواهد شد. پکیج‌های باعث می‌شوند خریداران صرفه‌جویی کنند. مشتریانی که برای لذت بردن از یک وعده غذایی خانوادگی از KFC (Kentucky Fried Chicken) دیدن می‌کنند می‌توانند با توجه به سلیقه و انتخاب فردی پکیج‌‌ای را انتخاب کنند. از طرف دیگر، خانواده‌ها می‌توانند یک وعده غذایی بزرگ شامل چندین همبرگر، ده‌ها بال داغ، تکه‌های مرغ و نوشیدنی انتخاب کنند. پایان مقاله مدل کسب و کار KFC از اعلانیه.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *