اعلانیه

نحوه دریافت کد رهگیری املاک

فروش

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 9 بازدید
اعلانیه

نحوه دریافت کد رهگیری املاک

نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک

همانطور که اطلاع دارید در گذشته تمامی، و حتی هم اکنون برخی معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست¬ نویس انجام می¬شود و به همین دلیل چون در این روش دولت قادر نیست اطلاعاتی در مورد قیمت و میزان این معاملات آمار دقیقی به دست بیاورد در سال 1387 بخشنامه¬ای صادر کرد که از این پس تمامی این معاملات باید در سامانه¬ی هوشمند معاملات مسکن ثبت شوند. به همین دلیل این افراد باید با داشتن مشخصات ملک و کلیه¬ی اطلاعات قرارداد که بعدا بدان اشاره می¬گردد به مشاورین املاک مراجعه و آن را بصورت اینترنتی در سامانه¬ی مذکور ثبت کنند. پس از پرینت، یک بارکد دو بعدی در سمت راست قرارداد، در سه نسخه، چاپ شده که شامل تمامی اطلاعات مربوطه می¬باشد. طبق ماده¬ی 27 قانون نظام امور صنفی، اگر بنگاهی قراردادی را بدون کد رهگیری صادر کرده باشد دچار تخلف شده و پلمپ می¬شود، زیرا طبق بخشنامه¬ی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دی ماه 97 نیز، اختصاص دادن کد رهگیری در معاملات املاک و مستغلات توسط مشاورین املاک امری ضروری و غیر اختیاری است.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد رهگیری املاک

الف- اصل و کپی شناسنامه

ب- اصل و کپی کارت کلی هوشمند

پ – اصل و کپی پروانه¬ی کسب

ت- مهر مشاور املاک

باید توجه به این نکته داشته باشید که میزان اعتبار امضای دیجیتال یکسال بوده و پس از آن باید تمدید شود.

نکاتی در مورد کد رهگیری املاک

1- هزینه¬ی دریافت: هزینه¬ی دریافت این کد بسیار ناچیز و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور مشخص می-باشد لذا در صورت درخواست مبالغ هنگفت توسط مشاورین املاک، می¬توانید شکایت خود را ثبت کنید.

2- مکان قرارگیری کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه¬ی چهارم مبایعه نامه بوده و 13 رقمی است و از طریق پیام کوتاه به خریدار و فروشنده ارسال می¬شود.

3- جهت اخذ کد رهگیری صحیح بودن کد پستی بسیار اهمیت دارد لذا حتما اقدام به دریافت تأییدیه¬¬ی کد پستی نمائید و به کد پستی درج شده در پشت کارت ملی افراد یا قبوض آنها اطمینان نکنید زیرا در صورت هر گونه مغایرت، کد رهگیری شما نیز فاقد اعتبار خواهد بود.

4- برای اطمینان از صحت کد رهگیری دریافت شده، وارد سامانه¬ی مذکور شده و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری، می¬توانید صحت قرارداد را جویا شوید.

در صورتی که تمایل داشته باشید کد رهگیری را از طریق پیام کوتاه دریافت کنید باید قبل از ثبت قرارداد عدد 1 را به سامانه¬¬ی 11020300 ارسال کنید. هنگام دریافت پیام کوتاه مبلغ 200 تومان از شارژ شما کسر خواهد شد، همچنین اگر مایل نیستید پیام کوتاه دریافت کنید می¬توانید عدد 2 را به همین سامانه ارسال کنید اما توجه داشته باشید که در صورت انصراف، دیگر به هیچ صورتی پیامک برای شما ارسال نمی¬گردد.

مزایای دریافت کد رهگیری املاک

۱- تضمین امنیت معامله

به دلیل اینکه مبایعه نامه، دارای کد رهگیری هست، فروشنده¬ی ملک نمی¬تواند آن را به چندین نفر بفروشد، چرا که کد رهگیری در سامانه ثبت شده و تمامی آژانس¬های متصل به این سامانه متوجه می¬شوند که قبلا به فروش رسیده است.

۲- پیگیری راحت

تمامی مبایعه نامه¬ها و اجاره نامه¬هایِ دارای کد رهگیری قابل ردیابی هستند. همچنین می‌توان وضعیت ملک را در طرح‌های شهرداری مورد بررسی قرار داد تا با اطمینان خاطر بیشتری معامله‌ انجام گیرد.

۳-  تخلیه¬ی به موقع ملک

اگر ملکی که شما اجاره داده¬اید دارای کد رهگیری هست، می¬توانید در زمان تأیین شده، خانه یا مغازه را از فردی که اجاره کرده تحویل بگیرید و فورا حکم تخلیه صادر می¬گردد.

4- به دلیل اینکه گاهی اوقات ممکن است فروشنده به دلیل افزایش قیمت ملک، تقاضای دریافت پول بیشتر را داشته باشد، با داشتن کد رهگیری، امکان فسخ قرارداد توسط فروشنده وجود ندارد.

۵- پیگیری عدم دریافت مبلغ معامله

اگر فروشنده¬ی ملک در زمانی که تعیین شده، مبلغ معامله را دریافت نکند، این امکان را دارد تا با داشتن کد رهگیری موضوع را پیگیری کند.

۶-  اگر ساکن محدوده¬ای هستید که در طرح ترافیک هست می¬توانید با داشتن کد رهگیری جهت دریافت امتیازات مختص این املاک که برای صاحبان آنان در نظر گرفته شده است اقدام کنید.

7- مهم¬ترین مفاد هر قراردادی شامل بیع، اجاره، سرقفلی و.. در تمامی قراردادها یکسان بوده و از تنظیم قرادادهای دست نوشتی که در آنها امکان بروز خطا وجود دارد و حتی ممکن است پس از امضای آن، در آنها دست برده شود جلوگیری می¬شود.

8- شفافیت در معاملات مسکن

اکنون که نسبت به کد رهگیری آشنایی پیدا کرده و در مورد مزایای دریافت آن اشراف پیدا کردید، در معاملات خرید و فروش یا اجاره¬ی خود دقت بیشتری به خرج خواهید داد تا بتوانید از بروز مشکلات احتمالی بسیار زیاد در آینده ممانعت کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *