نحوه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک
همانطور که اطلاع دارید در گذشته تمامی، و حتی هم اکنون برخی معاملات و قراردادهای ملکی به صورت دست¬ نویس انجام می¬شود و به همین دلیل چون در این روش دولت قادر نیست اطلاعاتی در مورد قیمت و میزان این معاملات آمار دقیقی به دست بیاورد در سال 1387 بخشنامه¬ای صادر کرد که از این پس تمامی این معاملات باید در سامانه¬ی هوشمند معاملات مسکن ثبت شوند. به همین دلیل این افراد باید با داشتن مشخصات ملک و کلیه¬ی اطلاعات قرارداد که بعدا بدان اشاره می¬گردد به مشاورین املاک مراجعه و آن را بصورت اینترنتی در سامانه¬ی مذکور ثبت کنند. پس از پرینت، یک بارکد دو بعدی در سمت راست قرارداد، در سه نسخه، چاپ شده که شامل تمامی اطلاعات مربوطه می¬باشد. طبق ماده¬ی 27 قانون نظام امور صنفی، اگر بنگاهی قراردادی را بدون کد رهگیری صادر کرده باشد دچار تخلف شده و پلمپ می¬شود، زیرا طبق بخشنامه¬ی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دی ماه 97 نیز، اختصاص دادن کد رهگیری در معاملات املاک و مستغلات توسط مشاورین املاک امری ضروری و غیر اختیاری است.
مدارک مورد نیاز جهت دریافت کد رهگیری املاک
الف- اصل و کپی شناسنامه
ب- اصل و کپی کارت کلی هوشمند
پ – اصل و کپی پروانه¬ی کسب
ت- مهر مشاور املاک
باید توجه به این نکته داشته باشید که میزان اعتبار امضای دیجیتال یکسال بوده و پس از آن باید تمدید شود.
نکاتی در مورد کد رهگیری املاک
1- هزینه¬ی دریافت: هزینه¬ی دریافت این کد بسیار ناچیز و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور مشخص می-باشد لذا در صورت درخواست مبالغ هنگفت توسط مشاورین املاک، می¬توانید شکایت خود را ثبت کنید.
2- مکان قرارگیری کد رهگیری در سمت چپ پایین برگه¬ی چهارم مبایعه نامه بوده و 13 رقمی است و از طریق پیام کوتاه به خریدار و فروشنده ارسال می¬شود.
3- جهت اخذ کد رهگیری صحیح بودن کد پستی بسیار اهمیت دارد لذا حتما اقدام به دریافت تأییدیه¬¬ی کد پستی نمائید و به کد پستی درج شده در پشت کارت ملی افراد یا قبوض آنها اطمینان نکنید زیرا در صورت هر گونه مغایرت، کد رهگیری شما نیز فاقد اعتبار خواهد بود.
4- برای اطمینان از صحت کد رهگیری دریافت شده، وارد سامانه¬ی مذکور شده و با وارد کردن کد ملی و کد رهگیری، می¬توانید صحت قرارداد را جویا شوید.
در صورتی که تمایل داشته باشید کد رهگیری را از طریق پیام کوتاه دریافت کنید باید قبل از ثبت قرارداد عدد 1 را به سامانه¬¬ی 11020300 ارسال کنید. هنگام دریافت پیام کوتاه مبلغ 200 تومان از شارژ شما کسر خواهد شد، همچنین اگر مایل نیستید پیام کوتاه دریافت کنید می¬توانید عدد 2 را به همین سامانه ارسال کنید اما توجه داشته باشید که در صورت انصراف، دیگر به هیچ صورتی پیامک برای شما ارسال نمی¬گردد.
مزایای دریافت کد رهگیری املاک
۱- تضمین امنیت معامله
به دلیل اینکه مبایعه نامه، دارای کد رهگیری هست، فروشنده¬ی ملک نمی¬تواند آن را به چندین نفر بفروشد، چرا که کد رهگیری در سامانه ثبت شده و تمامی آژانس¬های متصل به این سامانه متوجه می¬شوند که قبلا به فروش رسیده است.
۲- پیگیری راحت
تمامی مبایعه نامه¬ها و اجاره نامه¬هایِ دارای کد رهگیری قابل ردیابی هستند. همچنین میتوان وضعیت ملک را در طرحهای شهرداری مورد بررسی قرار داد تا با اطمینان خاطر بیشتری معامله انجام گیرد.
۳- تخلیه¬ی به موقع ملک
اگر ملکی که شما اجاره داده¬اید دارای کد رهگیری هست، می¬توانید در زمان تأیین شده، خانه یا مغازه را از فردی که اجاره کرده تحویل بگیرید و فورا حکم تخلیه صادر می¬گردد.
4- به دلیل اینکه گاهی اوقات ممکن است فروشنده به دلیل افزایش قیمت ملک، تقاضای دریافت پول بیشتر را داشته باشد، با داشتن کد رهگیری، امکان فسخ قرارداد توسط فروشنده وجود ندارد.
۵- پیگیری عدم دریافت مبلغ معامله
اگر فروشنده¬ی ملک در زمانی که تعیین شده، مبلغ معامله را دریافت نکند، این امکان را دارد تا با داشتن کد رهگیری موضوع را پیگیری کند.
۶- اگر ساکن محدوده¬ای هستید که در طرح ترافیک هست می¬توانید با داشتن کد رهگیری جهت دریافت امتیازات مختص این املاک که برای صاحبان آنان در نظر گرفته شده است اقدام کنید.
7- مهم¬ترین مفاد هر قراردادی شامل بیع، اجاره، سرقفلی و.. در تمامی قراردادها یکسان بوده و از تنظیم قرادادهای دست نوشتی که در آنها امکان بروز خطا وجود دارد و حتی ممکن است پس از امضای آن، در آنها دست برده شود جلوگیری می¬شود.
8- شفافیت در معاملات مسکن
اکنون که نسبت به کد رهگیری آشنایی پیدا کرده و در مورد مزایای دریافت آن اشراف پیدا کردید، در معاملات خرید و فروش یا اجاره¬ی خود دقت بیشتری به خرج خواهید داد تا بتوانید از بروز مشکلات احتمالی بسیار زیاد در آینده ممانعت کنید.