اعلانیه

مسجد جامع فهرج کجاست؟

فروش

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 6 بازدید
اعلانیه

مسجد جامع فهرج کجاست؟

چه از نظر مذهبی و چه از نظر فرهنگی، مساجد علاوه بر اینکه از عمارت های مقدس و با ارزش هستند، شناسه ی تاریخی و فرهنگی هم هستند و در نتیجه در هر دوره ای که ساخته شده اند، معماران این مساجد حداکثر سعی خود را کرده اند تا بنایی بسازند که در شان آن ها باشد. در این جا از مسجدی به نام مسجد جامع فهرج می خوانیم که کهن ترین مسجد ایران است.

مسجد جامع فهرج، که بعضی از باستان شناسان، قدمت آن را ۱۴۰۰ سال پیش می دانند، یکی از بناهای تاریخی ایران و در واقع قدیمی ترین مسجد ایران است که هنوز هم حیات در آن جریان دارد. این مسجد در یزد قرار دارد و بعد از فتح یزد توسط سپاهیان اسلام بنا شد. جالب است بدانید که فهرج تنها مسجدی در جهان است که هیچ وقت تا حالا تغییری در آن داده نشده است.

مسجد جامع فهرج در سال ۱۳۴۹ به ثبت ملی رسید. در اولین نگاه شاید فهرج خیلی شبیه مساجد دیگر نباشد چون در آن نه خبری از گنبد است و نه محراب و کاشیکاری های معمول در مساجد دیگر، بنایی بسیار ساده و بی آلایش که به سبک معماری دوران ساسانیان ساخته شده است.

این مسجد در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی استان یزد و در مسیر شهر بافق قرار دارد و یکی از ارزشمدترین آثار مذهبی و تاریخی کشورمان محسوب می شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *