اعلانیه
اعلانیه

قوانین آپارتمان نشینی که باید بدانید

قوانین آپارتمان نشینی سبب می شود تا در ساختمان های چند طبقه و چند واحدی افراد بتوانند با آرامش بیشتری در کنار هم زندگی کنند و باعث ایجاد مزاحمت برای همدیگر نشوند. به علت رشد روز افزون آپارتمان نشینی اطلاع از این قوانین می تواند کمک زیادی به آرامش افراد کند.

با بیشتر شدن جمعیت شهرها و مهاجرت تعداد زیادی از مردم روستا به شهر، خانه های آپارتمانی با ارتفاع زیاد و تعداد واحد بالا روز به روز در شهرها بیشتر شد. البته در گذشته اکثر خانه ها ویلایی و دارای حیاط بود و مردم فضای بیشتری را برای زندگی داشتند. قوانین آپارتمان نشینی به این افراد کمک می کند تا راحت تر زندگی کنند.

چرا باید قوانین آپارتمان نشینی را بدانیم؟

به علت کم بودن فضا و قیمت مناسب تر خانه های آپارتمانی اکثر مردم به آپارتمان نشینی روی آوردند؛ اما این یک واقعیت است که هنوز هم فرهنگ آپارتمان نشینی بین مردم ما جا نیفتاده است و بسیاری از مردن نکات آپارتمان نشینی را نمی دانند یا آن را نادیده می گیرند.

اکثر افراد همان تفکری را در مورد آپارتمان دارند که در خانه های حیاط دار داشتند و اکثر اوقات مهمانی های پر سرو صدا برگزار می کنند که مزاحم دیگر ساکنین ساختمان می شود. همچنین کفش های خود را در پاگرد رها می کنند و به نظرشان یک امر عادی است!

از این رو ضروری است که قوانین آپارتمان نشینی را بدانیم تا با همسایه های خود به مشکلی برنخوریم و زندگی راحتی داشته باشیم. این قوانین را بشر برای داشتن زندگی آسوده تر تدوین کرده است و پایبندی به آن ها جز شرایط ابتدایی زندگی راحت و صلح آمیز در کنار دیگر همسایگان آپارتمانی مان است.

مهم ترین قوانین آپارتمان نشینی که باید بدانید

بهتر است یک سری قوانین که باید رعایت کنید و در اکثر آپارتمان ها مشابه است بررسی شود تا هر چه راحت تر زندگی کنید.

– قبل از خرید و اجاره آپارتمان و ساکن شدن در آن از حقوق خود مانند انباری، پارکینگ و… مطلع شوید تا اشتباهاً جای دیگران را نگیرید. شرط داشتن یک رابطه خوب با همسایگان این است که نه اجازه دهید کسی به حقوق تان تجاوز کند و نه به حقوق کسی تجاوز کنید.

– یکی از مهم ترین قوانین آپارتمان نشینی این است که شما بدانید حق دخالت در زندگی دیگران و سرک کشیدن در کار همسایه ها را ندارید. شما فقط اختیار واحدی را دارید که در آن سکونت کرده اید.

– در صورتی که دورهمی ها و مهمانی هایی مانند تولد و … دارد که ممکن است تا دیروقت طول بکشد، قوانین آپارتمان نشینی ایجاب می کند که به همسایه های خود خبر دهید و سعی کنید از ساعت 9 شب به بعد فضا را آرام نگه دارد تا آرامش همسایه ها به هم نخورد.

– قرار دادن گلدان، کفش، جاکفشی و … در راه پله و مشاعات که بین دیگر همسایگان مشترک است کار درستی نیست. قوانین آپارتمان نشینی می گوید که برای زیباسازی محیط و راه پله ها همه ی اعضا در جلسات ساختمان تصمیم گیری می کنند.

– اگر نیاز به مصرف خارج از حد معمول از برق، گاز و آب دارید باید از دیگر همسایه ها اجازه بگیرید و با آن ها به توافق برسید. به خصوص اگر قبض شما با دیگران مشترک است؛ مثلاً در زمانی که برای پخت نذری به این انرژی ها نیاز دارد حتماً آن ها را در جریان بگذارید و سعی کنید هزینه آن را برآورد کنید.

– نظافت آپارتمان و حفظ تمیزی از قوانین آپارتمان نشینی است که به خصوص در مکان های مشترک باید به خوبی آن را رعایت کنید.

– اگر بخشی از ساختمان دچار مشکل یا خرابی است به مدیر ساختمان اطلاع دهید.

– استعمال دخانیات در مکان های مشترک و سربسته مانند پارکینگ، راهروها و آسانسور مجاز نیست.

– بدون هماهنگی دست به تغییرات در بالکن، نما و دیگر اجزای بیرونی ساختمان نزنید.

– نگهداری حیوانات خانگی در بخش های مشترک غیر مجاز است و قوانین آپارتمان نشینی برای نگهداری در منزلتان نیز یک سری اصول قرار داده است. به عنوان مثال داشتن بو و صدا و … نباید برای همسایه ها مشکل ایجاد کند و فقط در صورتی که دیگران را آزار ندهد مجاز به نگهداری از آن هستید.

– هر دوره یک مدیر برای ساختمان انتخاب کنید تا کارهای مربوط به آپارتمان و امور مشترک را بر عهده بگیرد.

– برای رعایت قوانین آپارتمان نشینی هزینه های آپارتمان و شارژ را به موقع پرداخت کنید.

– هر کسی در هر واحدی که ساکن است باید هزینه های مربوط به خسارت آن واحد، مانند گرفتن لوله ها، خرابی دیوار و … را پرداخت کند.

قوانین آپارتمان نشینی و تعامل با همسایه ها

یک سری نکات را در زمان آپارتمان نشینی خود بهتر است برای تعامل و ارتباط بهتر با همسایگان رعایت کنید.

– وسایلی که مربوط به دیگر همسایگان است را مورد استفاده قرار ندهید یا سبب آسیب دیدن آن نشوید.

– به هیچ وجه پشت سر همسایگان تان صحبت یا قضاوت نکنید.

– هنگامی که زمان استراحت همسایه ها است سعی کنید درب خانه شان نروید و سر و صدا ایجاد نکنید.

– اطلاعات همسایگان خود را به دیگران نگویید

– بعد از ورود درب اصلی را ببندید

– کارهای ساختمانی که سروصدا دارند در زمان هایی غیر تعطیل و ساعت هایی که افراد در حال استراحت نیستند انجام دهید و هنگام جابه جا کردن وسایل آن ها را به در و دیوار نزنید تا صدا به دیگر واحدها منتقل نشود. همچنین سعی کنید صدای موسیقی خود را کم کنید تا همسایه ها اذیت نشوند.

– قوانین آپارتمان نشینی ایجاب می کند که در صورت مشکل با یکی از همسایه ها، به آرامی و مؤدبانه رفتار کنید و جار و جنجال راه نیاندازید. همچنین در صورتی که مشکل اینگونه حل نشد با مدیر ساختمان در مورد آن صحبت کنید.

– به هیچ عنوان اجازه ندهید که صدای دعوایتان وجهه شما را در بین همسایه ها خراب کند و علاوه بر این برای آن ها ایجاد ناراحتی و مزاحمت کند

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *