اعلانیه

بازارگردی در تهران به سبک قاجار

فروش

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 15 بازدید
اعلانیه

بازارگردی در تهران به سبک قاجار

تهران پر از آثار و بناهای تاریخی است و در هر گوشه اش که بگردید به یادگارهایی بر می خورید که انگار در تاریخ مانده اند. همانقدر ناب و تازه و همانقدر اصیل. در بین همه ی آثار تاریخی این کلان شهر، بازار ها از قدمت و زیبایی خاصی برخوردار هستند. بازار تهران یکی از شناخته شده ترین بازارهای قدیمی این شهر است اما شاید درباره ی راسته های مختلف آن و کاروانسرای خانات کمتر شنیده باشید. درخیابان تاریخی مولوی تهران کاروانسرایی وجود دارد که شما را به دل تاریخ می برد. با ما همراه باشید تا درباره ی کاروانسرای خانات و راسته ی حضرتی بازار بزرگ تهران، بیشتر بدانید.

کاروانسرای خانات

سفری از سال ۱۳۹۶ به  ۱۲۸۵

تاریخ ساخت کاروانسرای خانات به دوران قاجار و اواخر دوره ی سلطنت ناصرالدین شاه برمی گردد.چند سال پیش، سید محمد اردهالی از نوادگان صاحب این کاروانسرا، تصمیم به بازسازی و مرمت آن گرفت. مرمت این کاروانسرای بزرگ ۶ سال طول کشید. سال ۱۳۸۸ کاروانسرای خانات، با قدمت ۱۱۰ سال به ثبت ملی رسید و اولین جشن ملی نوروز در آن نیز در همین سال برپا شد.

کاروانسرای خانات با ۵۲ حجره، بزرگترین بنای بافت مرکزی شهر تهران محسوب می شود. در گذشته این کاروانسرای ۱۰ هزار متری، محلی برای تجارت بوده و تجار به صورت فصلی در آن اقدام به خرید و فروش می کردند. امروزه این بنا تبدیل به بورس خشکبار شده است و دارای امکانات دیگری از جمله رستوران و سفره خانه است.

بازسازی این بنا در کنار حفظ بافت سنتی آن ، این محل را تبدیل به فضای مناسبی برای خرید و وقت گذرانی پایتخت نشینان کرده است. برای رفتن به این کاروانسرا باید به چهارراه مولوی، خیابان صاحب جمع، میدان امین السلطنه بروید.

قدمت بازار سنتی تهران به دوره صفویه بر می گردد. در همان دوران توماس هربرت (جهانگرد انگلیسی) که از آن دیدن کرده بود، در سفرنامه ی خودش این بازار ها را بدون سقف توصیف کرده است. در زمان ناصرالدین شاه، کم کم راسته های بیشتری در آنساخته شد و رونق بیشتری گرفت. امروزه بازار تهران یکی از مراکز خرید مهم تهرانی ها است که تنوع محصول و قیمت مناسب اجناس در آن باعث شده تا همچنان رونق خود را حفظ کند.

یکی از قسمت های بازار که در خیابان مولوی واقع شده است به راسته حضرتی شناخته می شود. مانند دیگر بخش های آن، راسته حضرتی هم محل فروش اجناس مختلف است. پاساژ حضرتی که در این راسته قرار دارد اما، بیشتر بورس لوازم بهداشتی و آرایشی است.

تیمچه حاجب‌الدوله نیز که در کنار مسجد امام قرار دارد، یکی از با ارزش‌ترین تیمچه های بازار تهران است که در دوره ناصرالدین‌ شاه توسط حاج‌ علی‌ خان حاجب‌ الدوله ساخته شده است.

با وجود پاساژ های به روزی که در نقاط مختلف بازار ایجاد شدند، هنوز هم می توانید بوی قدیم تر ها را در فضای بازار استشمام کنید. بازار تهران در میان خیابان‌های مولوی در جنوب، مصطفی خمینی در شرق، پانزده خرداد در شمال و خیام در غرب قرار گرفته‌ است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *