اعلانیه
اعلانیه

کمیسیون رهن، اجاره و خرید ملک در تهران چقدر است؟

کمیسیون در واقع مقدار هزینه ای است که طرفین معامله به عنوان حق الزحمه باید به بنگاه یا آژانس معاملاتی پرداخت نمایند. مقدار کمیسیون پرداخت شده با توجه به عوامل مختلفی تعیین می گردد. از این دست عوامل می توان به رقم قرار داد، ارزش ملک، نوع تصرف در ملک که اجاره، رهن و یا خرید می باشد، اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت که رقم کمیسیون تابعی از رقم قرار داد می باشد که بین دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده یا موجر و مستاجر به صورت برابر تقسیم می شود. آگاهی از نحوه ی محاسبه ی کمیسیون باعث می شود تا خریدار و فروشنده با اگاهی کامل اقدام به عقد قرار داد نمایند. قرار دادی که عادلانه باشد و حق الزحمه ی فرد معامله گر به صورت واقعی پرداخت شود.

کمیسیون خرید و فروش ملک

همانطور که پیش از این بیان شد مقدار کمیسیون دریافتی با توجه به ارزش ملک محاسبه می گردد. در هنگام محاسبه ی کمیسیون یک رقم باید به عنوان ملاک در نظر گرفته شود. رقمی که به عنوان ملاک برای محاسبه ی کمیسیون در نظر گرفته می شود، رقم 500 میلیون تومان می باشد.

ارزش ملک محاسبه شده دو حالت کلی دارد، یا رقم مورد معامله تا سقف 500 میلیون تومان می باشد و یا از 500 میلیون تومان گذشته و ارزش بیشتری دارد.

اگر ارزش ملک مورد معامله تا 500 میلیون تومان باشد، آژانس معاملاتی یک درصد از رقم معامله شده را به عنوان حق الزحمه برداشته که سهم هر کدام از طرفین مورد معامله نیم درصد می شود. حال اگر ارزش ملک مورد معامله بیش از 500 میلیون تومان باشد، تا 500 میلیون تومان اول یک درصد کمیسیون و برای مازاد آن نیم درصد کمیسیون تعلق می گیرد. به عنوان مثال اگر خانه ای به قیمت 800 میلیون تومان باشد، به ازای 500 میلیون تومان اول یک درصد که رقمی معادل با 2 و نیم میلیون تومان و برای 300 میلیون دوم نیم درصد که رقمی معادل با 750 هزارتومان که در کل 3 میلیون و 250 هزار تومان می شود.

در کنار این موضوع باید به این نکته نیز اشاره نمود که در کنار تمامی این رقم ها 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز محاسبه می گردد.

کمیسیون رهن کامل ملک

محاسبه کمیسیون رهن کامل ملک از کمیسیون خرید و فروش ملک راحت تر می باشد. حق کمیسیون بنگاه از یک قرارداد رهن معادل با نصف هزینه ی اجاره ی یک ماه می باشد که به طور برابر بین موجر و مستاجر تقسیم بندی می شود. در واقع طبق محاسبات انجام شده مستاجر و موجر هر کدام باید معادل با 25 درصد رقم اجاره را به عنوان حق الزحمه به بنگاه دار بپردازند.

قبل از نحوه ی محاسبه ی کمیسیون رهن باید نکاتی را مد نظر قرار داد. یکی از نکات این است که در رهن هر ده میلیون تومان را به عنوان 300 هزار تومان اجاره به حساب می اورند.

به عنوان مثال اگر خانه ای به قیمت 100 میلیون تومان رهن داده شود، مانند این است که ماهی 3 میلیون تومان برای اجاره ی آن به موجر پرداخت می شود. بنگاه املاک یک چهارم از این 3 میلیون تومان را از هر کدام از طرفین معامله دریافت می کند. یعنی مستاجر و موجر هر کدام موظف است که 750 هزار تومان را به بنگاه معاملات ملکی بپردازد.

ذکر این نکته الزامی است که 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز به این مبلغ توسط بنگاه دار افزوده می شود.

کمیسیون رهن و اجاره ملک

حق الزحمه ی رهن و اجاره و رهن کامل از یک الگوی مشابه پیروی می کنند. اما در کنار تشابه هایی که با یکدیگر دارند، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند.

بدین صورت که مبلغ رهن کامل در عدد 30 ضرب شده، سپس با قیمت اجاره ماهیانه جمع می گردد، تا مبلغ نهایی مشخص گردد. سپس نصف عدد به دست آمده از موجر و مستاجر دریافت می گردد، در واقع هر کدام از طرفین معامله ربع رقم به دست آمده را باید به عنوان کمیسیون پرداخت نمایند. 9 درصد مالیات بر ارزش افزودن نیز در محاسبات لحاظ می گردد.

کمیسیون اجاره ی کامل نیز از همین روش پیروی می کند.

نکات مهم در خصوص کمیسیون و تخلف بنگاه ها

بنگاه معاملات املاک گرفتن حق الزحمه ی بیشتر از مقدار محاسبه شده را ندارد، و در صورت تخلف افراد باید با شماره تلفن 7334 تماس گرفته و یا به صورت حضوری به اتحادیه مشاوران املاک مراجعه نمایند.

افراد می توانند مبلغی اضافه را به عنوان شیرینی پرداخت نمایند.

این محاسبات مختص شهر تهران بوده و برای سایر شهرها صدق نمی کند.

در هنگام محاسبه حق کمیسیون بهتر است کمی برای تخفیف گرفتن چانه بزنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *