اعلانیه

راهنمای استفاده از خطوط مترو تهران

فروش

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 17 بازدید
اعلانیه

راهنمای استفاده از خطوط مترو تهران

راهنمای جامع استفاده از خطوط متروی تهران

متروی تهران دارای خطوط متنوعی است که مسافران را در بخش های مختلف شهر جابجا می کند. راهنمای مترو به شما کمک می کند که بدانید برای طی یک مسیر از کدام خط باید استفاده کنید و در کدام ایستگاه ها پیاده شوید. همچنین نحوه ی پرداخت هزینه نیز برای شما در نظر گرفته می شود.

متروی تهران دارای 6 خط فعال است که بیشتر نقاط تهران را به هم وصل می کند و به مسافرت های درون شهری کمک شایانی کرده است. اولین خط مترو مربوط به میدان صادقیه به کرج بود و بعدها ایستگاه های دیگری هم افتتاح شد.

برای راهنمای متروی تهران مناسب مسافرین نقشه های کاربردی متنوعی طراحی شده تا بتوانند از آن ها استفاده کنند.

معرفی خطوط مترو  و راهنمای متروی تهران

خطوط متروی تهران در اصل 7 خط اصلی است که 6 تای آن در حال استفاده است و خطوط فرعی فرودگاه های امام خمینی و مهرآباد نیز قابل استفاده اند.

خط 1 متروی تهران: خط تجریش _ کهریزک

این خط از شمال تهران تا جنوب آن ادامه دارد و طولانی ترین خط است که با رنگ قرمز در نقشه مترو نمایش داده شده است این خط در ایستگاه میدان امام خمینی با خط 2، ایستگاه شهید بهشتی با خط 3 و ایستگاه دروازه دولت با 4 تعویض خط دارد. از خط 1 می توان به شهر پرند و فرودگاه امام رفت که 39 کیلومتر ول دارد و خط 1 مجموعاً 72 دقیقه زمان مسافرت دارد.

شروع ساعت کاری 5:30 و اتمام آن 22:30 است.

خط 2 متروی تهران: خط صادقیه _ فرهنگسرا

این خط شلوغ ترین خط است و با رنگ آبی پررنگ بر روی نقشه متروی تهران نشان داده می شود. خط 2 در ایستگاه های امام خمینی با خط 1، دروازه شمیران و شادمان با خط 4 و نواب صفوی با خط 6 تعویض خط دارد. در خط 2 مسافرت 25 کیلومتری حدود 47 دقیقه زمان می برد.

شروع ساعت کاری 5:30 و اتمام آن 22:30 است.

خط 3: خط قائم _ آزادگان

جنوب تهران به شمال با این خط که به رنگ آبی کمرنگ روی نقشه متروی تهران است وصل می شود که با ایستگاه شهید بهشتی با خط 1، ایستگاه تئاتر 4 و مهدیه با 6 تعویض خط دارد. خط سه 33 کیلومتر است که 63 دقیقه زمان می برد.

شروع ساعت کاری 5:30 و اتمام آن 22:30 است.

خط 4: ارم سبز _ شهید کلاهدوز

این خط با رنگ زرد در نقشه متروی تهران نشان داده می شود. خط شماره 4 در ایستگاه دروازه دولت با خط 1، دروازه شمیران و شادمان با خط و در ایستگاه تئاتر 3 با خط متروی شماره 3 تعویض خط دارد. مسافت خط 4 21 کیلومتر و 43 دقیقه زمان می برد. با این خط به فرودگاه مهر آباد هم می توانید بروید.

شروع ساعت کاری 5:30 و اتمام آن 22:30 است.

خط 5: خط صادقیه _ گلشهر

خط 5 در نقشه مترو با رنگ سبز نشان داده می شود. خط 5 در ایستگاه صادقیه با خط 2 و در ارم سبز با خط 4 تعویض خط دارد. خط 5 دارای 45 کیلومتر طول است و زمان مسافرت این خط 57 دقیقه می باشد.

شروع ساعت کاری 5:30 و اتمام آن 22:30 است.

خط 7: نواب صفوی _ مهدیه

این مسیر در نقشه متروی تهران با رنگ بنفش مشخص شده است. این خط از نواب صفوی آغاز و از ایستگاه رودکی، کمیل، بریانک و هلال احمر می گذرد تا به ایستگاه مهدیه برسد؛ که در ایستگاه ناب با خط 2 و ایستگاه مهدیه با خط 3 تعویض خط دارد. این خط مسافت 10 کیلومتری را در 10 دقیقه طی می کند.

شروع ساعت کاری 5:30 و اتمام آن 22:30 است.

قطارهای سریع السیر صادقیه به گلشهر و بالعکس

قطارهای سریع السیر سفرهای درون شهری و برون شهری را در زمان بسیار کمتری انجام می دهد. برخی از قطارهای خط 5 از کرج به تهران و برعکس به صورت تندرو حرکت می کنند که ساعات حرکت دقیقی دارند و می توان زمان رفت و آمد را با آن ها تنظیم کرد.

خط فرودگاه مهرآباد

خطهای فرودگاهی به سفرهای برون شهری مسافران کمک شایانی کرده است. این خط، خط فرعی از خط 4 متروست و از ایستگاه بیمه منشعب می شود و دارای 2 ایستگاه است. ایستگاه دارای پایانه 1، 2، 3 و 4 است که می توان از طریق آن ها به بخش های مختلف فرودگاه دسترسی داشت. خط فرودگاه مهرآباد 2.5 کیلومتر مسافت دارد که در 5 دقیقه طی می شود.

شروع ساعت کاری 5:30 و اتمام آن 22:30 است.

خط شهر پرند و فرودگاه امام خمینی

خط فوق از خط 1 مترو تهران در ایستگاه شاهد _ باقر شهر منشعب می شود و شامل ایستگاه های شهر پرند، فرودگاه امام، واوان و نمایشگاه آفتاب است. طول این خط 31 کیلومتر است که در 35 دقیقه طی می شود.

شروع ساعت کاری 6:10 و اتمام آن 20:45 است.

انواع بلیط متروی تهران

– بلیط تک سفره

در صورتی که زیاد از مترو استفاده نمی کنید بلیط های تک سفره که دو سفر رفت و برگشت را صورت می دهد استفاده کنید.

– بلیط الکترونیک

اگر زیاد از مترو استفاده می کنید بهتر است که بلیط الکترونیک تهیه کنید. استفاده از این بلیط باعث می شود تا بیش از 60 درصد در هزینه های سفر خود نسبت به کسانی که از بلیت تک نفره استفاده می کنند صرفه جویی کنید.

– کارت بلیط مبلغ دار حومه

مسافرین ایستگاه های کرج، محمد شهر، گلشهر، اتمسفر و گرمدره بدون محدودیت مسافت، 1000 تومان از کارت خود پرداخت می کنند.

– کارت بلیط مبلغ دار فرودگاه امام خمینی

مسافران فرودگاه امام خمینی می توانند از کارت بلیط مبلغ دار استفاده کنند که از موجودی کارت آن ها بدون در نظر گرفتن محدودیت مسافت، 7500 تومان کسر خواهد شد.

موارد استفاده از کارت بلیط الکترونیک

این کارت ها به صورت مدت دارند و می توان از آن ها برای استفاده از اتوبوس درون شهری تهران نی استفاده کرد. علاوه بر این کارت بلیط الکترونیک متروی تهران قابل استفاده برای پرداخت هزینه پارک خودرو یا هزینه پارکومترها و … می توانید از آن استفاده کنید. همچنین می توانید کرایه تاکسی های ایستگاه مترو را نیز پرداخت کنید. با کارت بلیط الکترونیک می توان هزینه تاکسی که با آن سفر می کنید را در زمان سوار شدن یا پیاده شدن پرداخت کنید. البته این خدمات در حال حاضر فقط به تاکسی هایی که در محدوده ی خطوط متروی تهران فعالیت دارند تعلق دارد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *