اعلانیه

خوشمزه ترین غذاهای استان گیلان

فروش

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 13 بازدید
اعلانیه

خوشمزه ترین غذاهای استان گیلان

بحث غذای ایرانی که باشد، استان گیلان حرف اول را می زند. بدون شک تمام شهر های ایران غذاهای اصیل، خوشمزه و متنوعی دارند، اما جالب است بدانید استان گیلان ۱۰ غذای ثبت ملی شده دارد و شهر رشت، با داشتن بیش از ۱۷۰ نوع غذای محلی، به عنوان «شهر خلاق غذا» در یونسکو ثبت جهانی شده است. تنوع زیاد غذاهای این استان و رژیم غذایی آبزی و سالم مردم آن، باعث شده تا غذاهای گیلان، در فهرست میراث معنوی کشور هم قرار بگیرند. با ما همراه باشید تا با چند تا از خوشمزه ترین غذاهای گیلانی آشنا شوید.

۱- باقلا قاتق

باقلا قاتق از شناخته شده ترین غذاهای شمالی است که تهیه آن در برخی از دیگر شهر های ایران هم رایج است. باقلا قاتق با بافت نرم و تقریبا غلیظش، از خوشمزه ترین غذاهای گیلان است که به همراه کمی ماهی شور طعم بی نظیری پیدا می کند. در تهیه این خورش گیلانی خوشمزه، باقلای رشتی، شوید، سیر وتخم مرغ به کار می رود.

۲- اناربیج

اناربیج تا حدودی شبیه به خورش فسنجان است و از غذاهای مخصوص شب یلدا است که در دیگر روزهای سال هم می توانید آن را سر سفره ی شمالی ها ببینید. این غذای خوش رنگ و هوس انگیز از رب انار، گردو، سبزی قرمه و گوشت چرخ کرده درست می شود. برای این که این غذا به روغن بیافتد و این ظاهر جذاب را به خودش بگیرد، معمولا ۲ تا ۳ ساعت روی گاز می ماند تا حسابی جا بیافتد.

۳- کال کباب

در این غذا خبری از کباب نیست. کال کباب مثل بیشتر غذاهای شمالی طعمی ترش دارد و در تهیه آن از دانه های انار استفاده می شود. این غذای خوشمزه گیلانی ترکیبی از بادمجان، گردو، انار، چوچاق (سبزی معطر شمالی) و سیر است. برای تهیه این غذا، بادمجان ها کبابی می شوند و مراحل پخت آن تا حدودی شبیه به غذای معروف شمالی یعنی میرزا قاسمی است.

۴- شامی

این غذای هیجان انگیز، اصالتا رودباری است. شامی رودباری یکی از خوشمزه ترین و البته سنگین ترین غذاهای شمالی است. این غذا به قدری خوشمزه است که نمی توانید فقط به اندازه ی سیر شدن از آن بخورید. شامی رودباری از ترکیب گوشت چرخ کرده و سبزیجات معطر تهیه می شود که به همراه گوجه فرنگی و غوره در روغن زیاد پخته می شود. این غذا به همراه برنج سرو می شود.

۵- ترشه تره

اگر زیاد به طعم های ترش علاقه ندارید بهتر است دور این غذا را در سفرهای شمالی تان خط بکشید. ولی اگر ترشی مزه ی محبوبتان است، ترش تره یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که می توانید در سفر به گیلان امتحان کنید. در تهیه این غذا، تخم مرغ، سیر، خالواش (سبزی سنتی گیلان)، اسفناج، برگ چغندر، گشنیز، جعفری، نعنا و شوید به کار می رود. بهتر است موقع سرو، به این خورش کمی آب نارنج تازه هم اضافه کنید و از طعم منحصر به فرد آن لذت ببرید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *