اعلانیه
اعلانیه

وضعیت اجاره بهای مسکن در سال 98

افزایش بیش از حد قیمت خانه که از سال گذشته صورت گرفت و همچنان نیز ادامه دارد، بر بازار فعلی مسکن تاثیر منفی گذاشته است و اکنون با عبور از ماه های ابتدایی سال و آغاز فصل تابستان که فصل نقل و انتقال مستأجرین می باشد، رهن و اجاره آپارتمان نسبت به مورد مشابه در سال قبل از رونق افتاده است.

در این نوشتار قصد داریم میزان تغییرات اجاره بهای مسکن را در سال 98 مورد بررسی قرار دهیم.

سرمایه گذاری موفق در واحد های کوچک

با توجه به گفته مشاورین املاک، در بازه زمانی بهمن 97 تا فروردین 98 تمامی قرارداد های موجود در حوزه مسکن اعم از خرید و فروش و رهن و اجاره نسبت به سال گذشته کاهش چشمگیری پیدا کرده است، از این تعداد، بیشتر قرارداد ها در حوزه خرید و فروش مسکن به ثبت رسیده است و حجم قرارداد های رهن و اجاره پایین بوده است. افشین پروین پور، یکی از کارشناسان املاک در مورد بازار مسکن در سال 98 پیش بینی کرده است که این بازار نمی تواند بیش از 30 درصد رشد داشته باشد. وی همچنین تاکید کرد با تحقق یافتن قوانین مربوط به مالیات در مبحث سوداگری مسکن، می توان میزان اجاره بهای مسکن را به شکل مطلوبی مورد کنترل قرار داد و در ضمن با انجام این اقدامات توسط دولت قیمت های کاذب در بازار مسکن از بین خواهد رفت و قیمت مسکن به نرخ واقعی خود نزدیک خواهد شد.

میزان افزایش اجاره بهای مسکن در سال 98 به میزان 30 تا 35 درصد

مستأجرانی که امسال قصد تمدید اجاره نامه خود را داشتند، با افزایش اجاره بهای 30 تا 35 درصد از سوی صاحبان خانه روبرو شدند. رئیس اتحادیه مشاورین املاک، مصطفی قلی خسروی بیان کرده است که میزان افزایش اجاره بهای املاک همانند سال گذشته به میزان 32 درصد بوده و از این میزان فراتر نخواهد رفت. این میزان افزایش اجاره بهای خانه توسط عضو هیات مدیره انبوه سازان تهران، محمد علی ربانی مورد تایید قرار گرفته و وی بیان می کند در صورتی که سیاست های اقتصادی دولت دچار تغییر و تحول نشود، فشار زیادی بر مستأجران در سال 98 وارد خواهد شد.

همانند گذشته، خانه هایی که متراژ پایینی، معمولا کمتر از 100 متر داشته اند، وضعیت پر رونق تری دارند و رشد اجاره بهای آن ها بیشتر بوده است.

ثبات قیمت ها در بازار، خبر خوش برای مستأجران

خبر خوشی که می توان برای مستأجران متصور شد این است که مشاورین املاک بیان می کنند که رشد اجاره بهای مسکن در پر ازدحام ترین فصول سال یعنی بهار و تابستان، از نرخ تورم پیشی نخواهد گرفت، زیرا که چنین ظرفیتی برای افزایش نرخ ها وجود نداشته و قیمت ها واقعی تر خواهند بود. به عبارت دیگر امسال بر خلاف سال های پیش، میزان رشد اجاره بها با رشد نرخ مسکن سازگاری نخواهد داشت و در همان حدود پیش بینی شده 30 تا 35 درصد خواهد بود. این خبر را رئیس اتحادیه مشاورین املاک نیز تایید کرده و بیان نموده است که امسال شاهد ثبات قیمت در بازار مسکن خواهیم بود. وی همچنین افزود میزان افزایش اجاره بهای مسکن در امسال از افزایش قیمت مسکن تبعیت نخواهد کرد، چرا که با این اقدام بسیاری از خانه ها بدون مستأجر خواهد ماند و در این صورت ضرر زیادی به صاحبان خانه متحمل خواهد شد.

تمایل به اجاره بهای بیشتر و رهن کمتر توسط صاحبان خانه

در سال 98 نیز همانند چند سال گذشته، به دلیل نرخ پایین سود های بانکی و همچنین نرخ بالای تورم و به تبع آن بالا رفتن هزینه ها، صاحبان خانه تمایل دارند تا در قرارداد ها اجاره بیشتری را در قبال رهن کمتر دریافت کنند، به گونه ای که بسیاری از قرارداد های تمدید شده با افزایش مبلغ اجاره بهای آپارتمان مسکونی و کاهش مبلغ رهن همراه بوده اند. با توجه به افزایش 50 تا 70 درصدی قیمت ملک در دو سال گذشته، افرادی که قصد خرید خانه را داشتند به علت از دست دادن سرمایه خود در این وضعیت بازار، به رهن و اجاره روی آورده اند و به این ترتیب، رکود خرید و فروش خانه و آپارتمان در سال 98 همچنان ادامه خواهد داشت.

با این اوصاف مشاورین املاک به افرادی که قصد خرید ملک را دارند، توصیه کرده که تعلل نکرده و منتظر نمانند تا قیمت ها ارزان شود بلکه تا جایی که در حد توان آن هاست باید حتی خانه ای با متراژ پایین و در حاشیه شهر ها خریداری کنند، چرا که طبق تجربه، با روند افزایش قیمت املاک، طی چند سال، سرمایه آن ها باز خواهد گشت و آن ها متحمل ضرر نخواهند شد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *