اعلانیه

راهنمای نوشتن توصیه نامه شغلی

کسب و کار

۱۷ فروردین ۱۴۰۲ 10 بازدید
اعلانیه

راهنمای نوشتن توصیه نامه شغلی

توصیه‌ نامه شغلی یکی از امتیازاتی است که می‌تواند ما را نسبت به سایر رقبا و کارجویان دیگر متمایز و برجسته کند. ما در این یادداشت به تعریف توصیه‌نامه و جزئیات مهمی که درباره آن وجود دارد، پرداخته‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

در دنیای امروز که دسترسی به امور دلخواه، داشتن شغل مناسب، گرفتن بورسیه یا پذیرش دانشگاهی، با موفقیت گذراندن جلسات مصاحبه مقاطع تحصیلات تکمیلی و… نیازمندِ رقابت با عده زیادی است که همچون ما خواستار یک رسیدن به یک هدف مشترک هستند، لازم است مدام در پی فراهم کردن امتیازاتی باشیم که ما را از دیگری متمایز می‌کند. توصیه نامه شغلی یکی از همین امتیازاتی است که می‌تواند ما را نسبت به سایر رقبا و کارجویان دیگر متمایز و برجسته کند. ما در این یادداشت به تعریف توصیه نامه و جزئیات مهمی که درباره آن وجود دارد، پرداخته‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

توصیه‌ ‎نامه شغلی چیست؟

توصیه نامه شغلی به زبان ساده، نوشته‌ای از جانب کارفرما، مدیر، سرپرست یا یکی از آشنایان حوزه شغلی گذشته یا حال شماست که آن را برای کارفرما یا محل کار جدیدتان که قصد دارید به تازگی در آنجا استخدام یا مشغول به کار شوید، می‌نویسد. کسی که توصیه‌نامه را می‌نویسند توانمندی‌های، قابلیت‌ها و ویژگی‌های مثبت شما را تایید می‌کند. او همچنین در توصیه به این موضوع اشاره می‌کند که شما توصیه‌های لازم را برای جایگاه شغلی موردنظر دارید و افراد می‌توانند با خیال آسوده به شما و توانمندی‌های شغلی‌تان اعتماد کنند.

اغلب، تعداد محدودی از شرکت‌ها و کسب‌وکارهای استارتاپی هنگام استخدام یا برگزاری جلسات مصاحبه از شما توصیه‌نامه شغلی می‌خواهند. اما اگر قصد دارید که در بازار شغلی حوزه خود، امتیاز بیشتری نسبت به سایر رقبا و درخواست‌کنندگان آن شغل داشته باشید، می‌توانید توصیه‌نامه شغلی‌تان را که از طرف فرد شناخته‌شده‌ای در آن حوزه است، به رزومه‌تان ضمیمه کنید.

چه کسانی می‌توانند برای شما توصیه نامه شغلی بنویسند؟

این‌که توصیه‌نامه شغلی شما را فرد شناخته‌شده‌ای در حوزه کاری‌تان بنویسد، تاثیر بسیار مطلوبی در دیدگاه محل کار جدید و مدیرتان خواهد داشت. بهتر است این توصیه‌نامه را کسی بنویسد که مدیر مستقیم شما بوده و به توانمندی و ویژگی‌های شخصیتی شما به‌خوبی آگاه است. این فرد می‌تواند قبل‌تر با شما همکاری کرده باشد یا در حال حاضر نیز مشغول به همکاری با شماست و می‌تواند شما و توانمندی‌هایتان را به مدیران موقعیت‌های شغلی در آینده توصیه کند.

افرادی که می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید تا برای شما یک توصیه‌نامه شغلی بنویسند، عبارت‌اند از:

  • رئیس یا مدیر
  • سرپرست تیمی که یکی از اعضای آن بودید
  • سایر همکاران
  • مربی یا آموزش‌دهنده دوره‌های مهارت‌افزایی شغلی که آن‌ها را پشت سر گذاشتید

هنگام درخواست از افراد برای نوشتن توصیه‌نامه به این نکته توجه داشته باشید که فرد توصیه‌نامه حتما در جایگاه شغلی متناسب با شغل و مهارت شما باشد. برای مثل اگر در تیم دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار هستید، باید از مدیر دیجیتال مارکتینگ بخواهید که طبق شناختش از شما، توصیه‌نامه‌ای بنویسد. این‌که از یک تیم یا مجموعه دیگر بخواهید تا برای شما توصیه‌نامه بنویسند، منطقی نیست و چنین توصیه‌نامه برای محل کار جدید شما، اعتبار و ارزشی ندارد.

چطور تقاضای خود برای نوشتن توصیه‌ نامه شغلی مطرح کنیم؟

اول و آخر این شما هستید که باید از مدیر سابق یا فعلی خود بخواهید تا برای شما توصیه‌نامه بنویسند. اگر در تمام مدت کاری خود و همکاری با آن شرکت یا محل کارتان، کارمند منضبط و وظیفه‌شناسی بوده‌اید و مطمئن هستید که بدون دلخوری و کم‌کاری و رضایت کامل مدیر و همه همکاران  قرار است آنجا را ترک کنید، پس با خیال آسوده از مدیر یا همکاران‌تان بخواهید که برای شما توصیه‌نامه شغلی بنویسند. در ادامه به نکاتی که باید هنگام مطرح‌کردن درخواست‌تان به آن دقت کنید، اشاره شده است.

  • لازم است درخواست‌تان را صریح و بدون تعارف با فرد موردنظر مطرح کنید. او را در جریان بگذارید که برای استخدام‌شدن در چه شرکت یا سازمانی و برای چه جایگاه شغلی‌ای نیازمند توصیه‌نامه او هستید.
  • اگر فرد موردنظر فرصت کافی برای نوشتن یه توصیه‌نامه شغلی را ندارد، می‌توانید خودتان از قبل توصیه‌نامه را آماده و در اختیار او قرار بدهید. از او بخواهید اگر چیزی به‌ نظرش کم یا زیاد است به شما اطلاع بدهد تا توصیه‌نامه را ویرایش کنید. درصورتی‌که توصیه‌نامه به‌نظرش خوب و کامل بود، می‌تواند فقط به مُهر و امضا بسنده کند. اگر قرار شد توصیه‌نامه را خودتان از قبل آماده کنید، می‌توانید از نمونه‌های موجود در اینترنت برای ایده گرفتن و راهنمایی استفاده کنید و آن‌ها را مطابق با نیاز خود تغییر دهید.
  • جزئیاتی را که لازم است فرد موردنظر در توصیه‌نامه قید کند، به او اطلاع دهید. همین‌طور از اون خواهش کنید تا توصیه‌نامه را تا تاریخی مشخص به شما تحویل دهد. چون ممکن است به دلیل مشغله فراموش کند و شما نتوانید در موعد مقرر، توصیه را ضمیمه یا در اختیار کارفرمای جدید قرار دهید.

برای مطالعه بیشتر  ویژگی‌های یک رزومه شغلی قابل قبول کلیک کنید.

در توصیه‌ نامه شغلی باید به چه مواردی اشاره شود؟

نوشته‌های خوب، نوشته‌هایی هستند که هیچ‌گونه کلی‎گویی‌ای نداشته باشند و جملات آن‌ها مبهم و گنگ نباشد. برای مثال اگر در توصیه‌نامه نوشته شده باشد که فلانی شخصیت مثبتی دارد، این جمله با این‌که یک جمله تعریفی‌ست، اما ارزش و اعتباری ندارد. در توصیه‌نامه باید همه‌چیز مصداقی و به‌طور جزئی ذکر شود. برای مثال: فلانی فرد منعطفی است و به‌خوبی از عهده مدیریت زمان برمی‌آید.

نکات مهمی که باید در توصیه‌ نامه شغلی قید شود:

  • لازم است مهارت‌های شغلی شما به‌طور جداگانه و با ذکر میزان توانمندی‌تان ذکر شود.
  • علاوه بر مهارت‌های شغلی، فرد توصیه‌کننده باید به ویژگی‌های شخصیتی فرد درخواست‌کننده نیز توجه داشته باشند و درباره آن‌ها نیز بنویسد.
  • توصیه‌نامه باید بر این نکته تاکید داشته باشد که چرا شما بر درگیر افراد برتری دارید و دلیل این برتری چیست.

نمونه یک توصیه‌نامه شغلی

در زیر نمونه‌ای از یک توصیه‌نامه کاری آمده است که می‌تواند برای نوشتن توصیه‌نامه‌های دیگر مفید باشد و به شما ایده بدهد.

(نام مسئول استخدام) گرامی،

این‌جانب …. را برای موقعیت ….. شرکت توصیه می‌کنم. …. به طور در مهارت‌های مربوط به شغلش نظیر…. و…. و …. زبده، باپشتکار و مؤثر است. در محیط‌هایی مانند محیط کاری شما، حضور شخصیتی همچون او با ویژگی منعطف بودن و داشتن مهارت کافی در کار گروهی بسیار ارزشمند است. او چندباری به‌طور داوطلبانه اقدام به برگزاری کارگاه‌هایی …. برای افزایش مهارت‎افزایی سایر اعضای تیم و همکاران خود کرده و از مهارت‌افزایی خود در زمینه‌های کاری‌اش هم غافل نبوده است.

باعث خوشحالی و خرسندی است که بتوانم استخدام او در شرکت شما را توصیه کنم. در مدت کوتاهی به‌سرعت شاهد پیشرفت و تاثیرگذاری او خواهید بود.

با احترام، مدیر شرکت …


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *