اعلانیه
اعلانیه

راهنمای استخدام بانک کشاورزی در ۱۴۰۱

مزایای شغلی و در آمد ثابت باعث شده است تا بسیاری از داوطلبان اشتغال در بانک به استخدام بانک کشاورزی فکر کنند.

بانک کشاورزی سومین بانک دولتی ایران است که در سال ۱۳۱۲ تاسیس شد. این بانک که با تمرکز بر خدمات مالی و بانکداری بر صنایع کشاورزی، فعالیت می‌کند، با شبکه‌ای مشتمل بر ۱۹۱۴ شعبه و بیش از ۱۶ هزار کارمند در سراسر کشور نخستین بانک تخصصی کشور در زمینه اعطای وام، خدمات بانکداری خرد و بانکداری اختصاصی بر صنایع کشاورزی به مشتریان به شمار می‌رود.

بانک کشاورزی در ساختار کنونی‌اش پس از انقلاب اسلامی با ادغام دو بانک تعاون کشاورزی و توسعه کشاورزی و تعدادی موسسات اعتباری وابسته به وزارت کشاورزی به وجود آمد. بانک کشاورزی از اوایل دهه ۷۰ با حضور موثر در مراکز پولی و مالی کشور و توسعه خدمات در شعب خود تلاش کرده است تا از منابع موجود به نفع توسعه بخش کشاورزی استفاده کند. در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به نحوه استخدام و شرایط استخدام در بانک کشاورزی پرداختیم.

نحوه استخدام بانک کشاورزی

معمولا بیشتر ارگان‌های دولتی و غیر دولتی یا بانک‌ها با برگزاری آزمون استخدامی، نیروی مورد نیاز خود را از میان پذیرفته شدگان در آزمون انتخاب می‌کنند. بانک کشاورزی یکی از همین بانک‌ها است که نیروی انسانی مورد نیاز شعب خود را با برگزاری آزمون کتبی استخدام می‌کند. این بانک آخرین بار سال ۱۳۹۲ آزمون استخدامی برگزار کرد و تاکنون اطلاعیه‌ای در رابطه با آزمون استخدامی این بانک در سال ۱۴۰۱ منتشر نشده است. برای آشنایی شما از مراحل استخدام در بانک کشاورزی نحوه برگزاری آزمون و شرایط استخدام در این بانک در سال‌های گذشته را بیان می‌کنیم.

شرایط استخدام بانک کشاورزی

آن طور که از شواهد پیداست شرایط و نحوه استخدام بانک کشاورزی در این سالها تغییر چندانی نکرده و در صورت برگزاری آزمون استخدامی این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا با آمادگی بیشتر در آزمون استخدام بانک کشاورزی شرکت کنید.

معمولا ثبت نام برای شرکت در آزمون، اولین گامی است که در همه آزمون‌ها صورت می‌گیرد. ثبت نام در آزمون استخدامی بانک کشاورزی به صورت اینترنتی و از طریق سایت اختصاصی بانک کشاورزی به آدرس Bki.ir امکان پذیر است. حتی اگر آزمونی هم برگزار نشود و از طریق بررسی رزومه صورت بگیرد، برای ثبت نام جهت استخدام باید به سایت بانک مراجعه کنید تا مراحل ثبت نام را طی کنید.

مراحل ثبت نام آزمون استخدام بانک کشاورزی

تا کنون اطلاعیه‌ای مبنی بر استخدام نیروی انسانی در سال ۱۴۰۱ از سوی بانک کشاورزی منتشر نشده است. با این حال بهتر است بدانید مراحل ثبت نام برای شرکت در آزمون استخدامی بانک کشاورزی مراحل ثبت نام به این ترتیب است:

  • با اعلام بانک برای استخدام، ابتدا به سایت اختصاصی بانک مراجعه کنید و دستورالعمل ثبت نام را با دقت مطالعه کرده و فرم اطلاعاتی خواسته شده را کامل کنید. دقت نمایید قبل از ثبت نام در آزمون استخدامی مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام را تهیه کرده باشید.
  • پس از ورود به سایت بانک کشاورزی وارد بخش ثبت نام آزمون شده و مبلغ تعیین شده با عنوان هزینه ثبت نام را پرداخت نمایند تا سریال پرداخت دریافت کنید. هزینه ثبت نام آخرین دوره آزمون استخدامی بانک کشاورزی در سال ۹۲ مبلغ ۲۵ هزار تومان بود. قطعا هزینه ثبت نام آزمون استخدامی در دوره جدید در صورت برگزاری افزایش خواهد یافت. مبلغ پرداخت شده جهت ثبت نام در آزمون در صورت انصراف به هیچ وجه بازگردانده نمی‌شود. پس سعی کنید قبل از ثبت نام تمامی مدارک اعلام شده برای ثبت نام را آماده کنید.
  • با پرداخت هزینه ثبت نام و دریافت سریال، نوبت به بارگذاری مدارک خواسته شده می‌رسد و پس از اینکه مدارک را ثبت کردید کد رهگیری ثبت نام را دریافت کرده و ثبت نام شما صورت می‌گیرد.

مدارک لازم ثبت نام آزمون استخدام بانک کشاورزی

  • فایل اسکن شده عکس سه در چهار داوطلب، دقت کنید پس زمینه عکس‌تان سفید و عکس فاقد هر نوع اثر مهر یا منگنه باشد. عکس خانم‌های داوطلب باید با حجاب کامل باشد.
  • تصویر اسکن پشت و روی کارت ملی
  • اسکن صفحات شناسنامه
  • فایل اسکن مدرک تحصیلی (تاریخ پایان تحصیل باید قبل از ثبت نام باشد.)
  • اسکن کارت پایان خدمت سربازی و کارت معافیت دائم غیر پزشکی (برای آقایان)

شرایط ثبت نام آزمون استخدام بانک کشاورزی

بانک کشاورزی هم مانند همه بانک‌ها شرایط خاصی را برای استخدام نیروی انسانی خود در نظر می‌گیرد که به دو دسته شرایط عمومی و شرایط اختصاصی تقسیم می‌شود.

 شرایط عمومی آزمون استخدام بانک کشاورزی

شرایط عمومی شرایطی هست که شامل همه داوطلبین می‌شود.

  • داوطلب باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته و به قانون اساسی آن پای بند باشد.
  • داوطلبان باید به دین اسلام یا یکی از دین‌های شناخته شده در قانون اساسی اعتقاد داشته باشد.
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر یا روانگردان‌ها از شرایط عمومی استخدام بانک کشاورزی است.
  • داوطلب نباید هیچ گونه سوء پیشینه کیفری موثر و فساد اخلاقی یا ممنوعیت فعالیت‌های اجتماعی داشته باشد.
  • داشتن کارت پایان خدمت مقدس سربازی یا کارت معافیت دائم برای داوطلبان آقا الزامی است. دقت کنید تاریخ روی کارت باید برای قبل از برگزاری آزمون باشد.
  • سلامت روحی و جسمی داوطلب به گونه‌ای که بتواند امور محوله در بانک را انجام دهد باید مورد تایید پزشک معتمد بانک قرار بگیرد.

شرایط اختصاصی استخدام بانک کشاورزی

معمولا شرایط اختصاصی در هر بانکی نسبت به عنوان شغلی و نوع نیاز نیروی انسانی در بانک متفاوت می‌باشد و اغلب از طریق بانک مورد نظر مشخص می‌شود. با توجه به اینکه بیش از ۷ سال است که بانک کشاورزی استخدامی نداشته است، شرایط اختصاصی استخدام که در این مقاله ذکر می‌کنیم برای استخدام در دوره‌های قبل بانک کشاورزی است. در صورت استخدام جدید ممکن است تغییرات کوچکی مانند شرط سن یا شرط معدل صورت گیرد.

  • داوطلبان نباید تعهد خدمتی به ارگان یا نهاد دولتی و غیر دولتی داشته باشد و در هیچ ارگانی مشغول به کار نباشد.
  • امکان استخدام برای آن دسته از داوطلبانی که مشغول به تحصیل هستند. حتی اگر تحصیلات‌شان بعد از ثبت نام به پایان می‌رسد فراهم نیست.
  • داوطلبان باید بومی شهر مورد تقاضا بانک کشاورزی باشد. داوطلبانی که حداقل ۵ سال از دوره تحصیل خود را به طور پیوسته در شهر مورد نظر گذرانده باشند بومی آن شهر به شمار می‌روند. فرزندان و همسران کارمندان دولت که به شهر دیگری منتقل شده اند با ارائه گواهی نامه معتبر بومی آن شهر به شمار می‌آیند.

شرایط سنی آزمون بانک کشاورزی

  • هر داوطلب استخدام در بانک کشاورزی می‌تواند در آزمون بانک شهرستان و استان محل سکونت خود شرکت کند.
  • حداقل سن برای استخدام بانک کشاورزی در دوره قبل ۲۰ و حداکثر ۳۰ سال برای عنوان‌های شغلی مختلف بود. مواردی مانند داوطلبان حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی و مجروحیت به دلیل حضور در جبهه ها در بالا بردن شرط سنی داوطلب موثر است.

شرایط استخدام خانواده شهدا در آزمون بانک کشاورزی

  • هر یک از خانواده شهدا و آزادگان (پدر، مادر، خواهر و برادر ) به میزان ۵ سال بر شرط سنی آنها اضافه می‌شود.
  • برای خانواده‌های شهدا، جانبازان بالای ۲۵ درصد و آزادگان با یک سال سابقه اسارت، شرط معدل در نظر گرفته نمی‌شود.

مدرک تحصیلی لازم برای آزمون استخدامی بانک کشاورزی

  • داشتن مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس برای عنوان‌های شغلی مختلف بانک. تنها مدارکی قابل قبول است که از سوی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری مورد تایید باشند.
  • شرط معدل برای داوطلبان کارشناسی و کارشناسی ارشد معدل بالای ۱۳ می‌باشد.

مراحل برگزاری آزمون استخدام بانک کشاورزی

آزمون استخدامی بانک کشاورزی در دو مرحله آزمون کتبی و آزمون شفاهی یا مصاحبه برگزار می‌شود. آزمون کتبی به این شکل برگزار می‌شود که پس از ثبت نام در آزمون استخدامی توسط سایت بانک کشاورزی زمان و مکان آزمون کتبی که معمولا صبح جمعه است از طریق سایت اعلام می‌شود. داوطلبان با دریافت کارت آزمون و حضور در جلسه آزمون در روز مشخص شده می‌توانند در آزمون کتبی بانک شرکت کنند. معمولا جواب آزمون دو هفته بعد اعلام می‌شود.

پس از اعلام نتایج آزمون کتبی استخدام بانک، واجدین شرایط و افرادی که توانسته‌اند در بخش آزمون کتبی موفق شوند برای آزمون شفاهی یا مصاحبه دعوت می‌شوند. در طول مصاحبه، داوطلب باید به سوالات مصاحبه کنندگان که معمولا در حوزه‌های تخصصی و شغلی، روانشناختی و عقیدتی و سیاسی است پاسخ دهند.

مراحل استخدام پس از آزمون

پس از موفقیت در مصاحبه و گزینش داوطلب برای معاینات پزشکی به پزشک معرفی می‌شود. با پشت سر گذاشتن این بخش مراحل استخدام در بانک کشاورزی به پایان می‌رسد و داوطلب به استخدام بانک در می‌آید. پذیرفته شدگان نهایی باید در دوره آموزشی که توسط بانک برگزار می‌شود، شرکت کرده و پس از آن فعالیت شان در بانک شروع می‌شود.

آشنایی با منابع آزمون کتبی بانک کشاورزی

سوالات آزمون کتبی استخدام در بانک کشاورزی هم مانند آزمون کتبی همه بانک‌ها به دو بخش سوالات عمومی و سئوالات تخصصی تقسیم می‌شود.

سوالت عمومی آزمون کتبی

برای همه شرکت کنندگان در آزمون سوالت عمومی یکسان است و معمولا شامل دروس زبان انگلیسی، فناوری اطلاعات، ریاضی و آمار مقدماتی، زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، اطلاعات اجتماعی و مبانی قانونی می‌باشد. آن دسته از داوطلبانی که از اقلیت‌های دینی هستند از پاسخ به سوالات معارف اسلامی معاف هستند و امتیاز این بخش از سوالات بین سایر دروس عمومی تقسیم می‌شود.

سوالات تخصصی آزمون کتبی

منابع دروس تخصصی با توجه به عنوان شغلی و تخصص و رشته تحصیلی مورد نظر از سوی بانک متغیر است. برای رشته‌های رایانه و IT، آمار و ریاضی کاربردی، زبان انگلیسی، حقوق کشاورزی، حسابداری و حسابرسی، سوالات تخصصی رشته تحصیلی اختصاص داده می‌‎شود. برای رشته‌های علوم بانکی و بانکداری مدیریت و تمامی گرایش‌های آن و علوم اقتصادی، سوالات تخصصی میان رشته‌ای مطرح می‌شود.

 نقش بانک کشاورزی در رونق صنعت کشاورزی

بانک کشاورزی در سال‌های اخیر نقش گسترده ای در رونق کشاورزی کشور داشته است. از جمله فعالیت های این بانک می توان به: اجرای موفق عاملیت خرید تضمینی گندم، پوشش بیمه ای تعداد زیادی طیور و دام، پوشش بیمه ای مزارع پرورش آبزیان، انواع محصولات باغی و زراعی، منابع طبیعی و تنه درختان اشاره کرد. این بانک با پرداخت تسهیلات به فعالیت‌هایی مانند تولید محصولات استراتژیک کشاورزی، اشتغال پایدار روستایی و عشایری، توسعه مکانیزاسیون، توسعه کشت گلخانه ای، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری و تامین مالی خرید گندم توجه ویژه‌ای به صنعت کشاورزی داشته است.

اقدامات مهم بانک کشاورزی

از دیگر اقدامات بانک کشاورزی در رونق صنعت کشاورزی می‌توان به ارائه تسهیلات در توسعه کشت گلخانه‌ها، حمایت از بخش طیور و کمک به توسعه صنایع شیر اشاره کرد. فراوری و تولید محصولات لبنی، حمایت و کمک به دامداری‌ها و تامین زنجیره گوشت قرمز در سطح کشور، توسعه فعالیت‌های شیلات و آبزیان با اختصاص تسهیلات جهت رونق صنعت کشاورزی از دیگر اقدامات است.

امنیت غذایی کشور بیشتر به تولید محصولات اساسی مانند گندم، نیشکر، چغندر، پنبه و دانه‌های روغنی وابسته است. به همین دلیل تولید کافی این محصولات در الویت است، بانک کشاورزی هر ساله تسهیلات قابل توجهی را برای حمایت از تولید این محصولات پرداخت می‌کند.

ارائه تسهیلات بانک کشاورزی

بانک کشاورزی همچنین خط اعتباری کمک به مکانیزاسیون تولید را که یکی از ضروری‌ترین روش‌های ابزاری برای توسعه کشاورزی را به مبلغ ۲۵۰۰۰ میلیارد ریال برقرار نموده است. تسهیلات پرداختی به توسعه مکانیزاسیون در طول سال‌های ۹۶ تا ۹۸ تقریبا دو برابر شده و در نیمه دوم سال ۹۹ به مبلغ ۷۵.،۳۲ میلیارد ریال رسیده است. این بانک در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به پرداخت تسهیلات برای مکانیزاسیون برنج داشته که باعث سهولت کاشت، داشت و برداشت شده است.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *