اعلانیه
اعلانیه

دانستنی‌هایی درباره استخدام تکنسین اتاق عمل

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی افرادی را به عنوان تکنسین اتاق عمل استخدام می‌کنند که از قدرت صبوری و در عین حال دوره دیده و دارای مهارت‌های پیراپزشکی برخوردار باشد.

یکی از نقش‌های مهم و اصلی در عمل جراحی موفق آمیز، حضور تکنسین‌های اتاق عمل دوره دیده و دارای مهارت در کنار جراحان هستند. این شغل مناسب افرادی است که در کار خود دقت عمل را چاشنی فعالیت خود قرار می‌دهند و از ابتدا تا پایان عمل جراحی، کمک دست جراحان هستند. اهمیت این دسته از مشاغل به اندازه‌ای است که لازم است علاقمندان پیش از هرگونه اقدامی برای استخدام در مراکز درمانی، با مهارت‌ها و وظایف مورد نیاز این شغل آشنا شده و با دید بهتری دست به انتخاب بزنند. ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل این شغل تکنسین اتاق عمل را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به چه کسی تکنسین اتاق عمل گفته می‌شود؟

به آن دسته از افرادی که در اتاق عمل به عنوان کمک جراح حضور دارند و وسایل مورد نیاز جراحی را در اختیار جراحان قرار می‌دهند، تکنسین اتاق عمل گفته می‌شود. با توجه به اینکه این اشخاص لازم است مدت زمان طولانی را بایستند بنابراین باید از مقاومت خوبی برخوردار باشند و با انرژی بالایی توانایی فعالیت در اتاق عمل را داشته باشند. تکنسین اتاق عمل همچنین در برخی از بیمارستان‌ها وظیفه استریل ابزارهای جراحی و همچنین مدیریت اتاق عمل را برعهده دارند. به همین خاطر بسیاری مراکز درمانی برای استخدام این دسته از افراد با دقت بالایی عمل می‌کنند و بر اساس مهارت‌ها و توانایی افراد، فرد مورد نظر را جذب می‌کنند.

تحصیلات مورد نیاز استخدام تکنسین اتاق عمل

علاقمندان به فعالیت در اتاق عمل به عنوان تکنسین باید به عنوان دانش آموختگان رشته پرستاری مقطع کارشناسی در دوره‌های آموزشی مربوط به اتاق عمل آموزش ببینند. این دسته از افراد باید در ۳ سطح برای ایفا نقش‌های اسکراب و تکنولوژیست اتاق عمل دوره ببیند. شرکت کنندگان در این دوره در سطح اول آموزش‌‎های مربوط به عمل‌های عمومی، در سطح دوم عمل‌های تخصصی و فوق تخصصی و در سطح سوم نیز آموزش‌هایی در رابطه با دانش تئوری و عملی در حوزه مدیریتی را دریافت خواهند کرد.

بازار کار و فرصت‌های شغلی تکنسین اتاق عمل

بیمارستان‌ها، مراکز جراحی دولتی و خصوصی، کلینیک‌ها و همچنین اورژانس‌ها از جمله مراکزی است که تکنسین‌های اتاق عمل می‌توانند پس از فارغ التحصیل در رشته پرستاری و شرکت در دوره‌های آموزشی مربوطه، مشغول به کار شوند. افزایش بیماری و اعمال جراحی‌های مختلف به دنبال افزایش میانگین سنی سالمندان در کشور، نیاز به تکنسین‌های اتاق عمل افزایش پیدا کرده که از این بابت شرایط برای استخدام این دسته از افراد در کشور مهیا است. اگر فردی به این حوزه از مشاغل پشتکار و علاقه داشته باشد، می‌تواند در این کار به موفقیت دست پیدا کنند و به کسب درآمد بپردازد.

راهنمای استخدام تکنسین اتاق عمل

علاقمندان به این دسته از مشاغل به منظور استخدام در یکی از مراکز درمانی، کافی است از طریق سایت و اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری، اقدام نمایند. روزانه هزاران آگهی استخدام در این پلتفرم منتشر می‌شود و شرایط استخدام تمامی افراد با رشته های شغلی مختلف نیز فراهم است.

درآمد تکنسین اتاق عمل در ایران

آن دسته از افرادی که به عنوان تکنسین اتاق عمل در بخش‌های دولتی کشور فعالیت می‌کنند میزان حقوق‌شان مطابق با قوانین دولت تعیین می‌شود. اما در بخش خصوصی درآمد این دسته از افراد بر اساس عواملی از جمله مهارت، تحصیلات، تجربه و توانمندی‌ها متفاوت است. به طور کلی با توجه به عدم دسترسی به اطلاعات دقیق، نمی‌توان میزان درآمد تکنسین اتاق عمل را اعلام کرد.

شخصیت‌های مناسب تکنسین اتاق عمل

به طور کلی مشاغل مربوط به حوزه پرستاری و پیراپزشکی از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و افرادی می‌توانند در این دسته از مشاغل به خصوص تکنسین اتاق عمل فعالیت کنند که از یکسری ویژگی‌های شخصتی برخوردار باشند. یکی از این دسته از شخصیت‌ها می‌توان به گوش دادن فعال اشاره کرد. افرادی می‌توانند در این حوزه از مشاغل به خوبی فعالیت کرده و به موفقیت دست پیدا کنند که از این قدرت برخوردار باشند.

افرادی که از توانایی هماهنگی بین اعضای تیم برخوردار هستند، برای این شغل گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. با توجه به حساسیت کار در اتاق عمل، افرادی که از قدرت تحمل استرس و همچنین استقامت بالا برخوردار هستند برای این کار مناسب هستند. توصیه می‌شود افراد پیش از انتخاب هر شغلی در تست روانشناسی شغل شرکت کنند تا با دید بهتری دست به انتخاب بزنند.

مهارت‌های مورد نیاز تکنسین اتاق عمل

موفقیت افراد در تمامی مشاغل در گرو توجه به مهارت‌های مورد نیاز است. معمولا کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی هستند که مهارت‌های کافی برای انجام فعالیت را داشته باشند. برای شغل تکنسین اتاق عمل نیز مهارت‌هایی برای افراد شاغل در این حوزه تعریف شده است که شامل مهارت‌های فنی و یا سخت و مهارت‌های قابل انتقال و یا نرم است.

از جمله مهارت‌های فنی می‌توان به استفاده از روش‌های روز جراحی، آشنایی با تکنولوژی‌های روز جراحی، برنامه ریزی جهت مراقبت از بیماران، آشنایی با تکنیک‌های مربوط به آسپتیک، احیای قلبی ریوی و یا CPR نام برد. گوش دادن فعال به دستورالعمل‌ها، مدیریت دقت زمان و تعامل با همکاران به عنوان اصلی‌ترین مهارت‌های نرم و یا قابل انتقال تکنسین اتاق عمل در نظر گرفته شده است.

برنامه کاری تکنسین اتاق عمل

افراد فعال در حوزه تکنسین اتاق عمل ساعت کاری دقیقی ندارند و معمولا به صورت شیفتی فعالیت می‌کنند. شیفت شاغلان این حوزه ممکن است شامل تعطیلات، آخر هفته و شب‌ها باشد و در برخی از مراکز درمانی ممکن است ساعت کاری شان بیش از ۸ ساعت طول بکشد.

وظایف و مسئولیت‌های تکنسین اتاق عمل

مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای هر یک از افراد شاغل، مسئولیت‌های مختلفی را تعریف کرده‌اند و این افراد باید بر اساس آن فعالیت‌های خود را دنبال کنند. برای تکنسین اتاق عمل وظایف گوناگونی تعریف شده که در ادامه برخی از آنها را شرح می‌دهیم.

  • اطمینان خاطر از سالم بودن ابزار و تجهیزات موجود در اتاق عمل و تست هر یک از آنها پیش از شروع عمل
  • تهیه و آماده سازی وسایل مورد نیاز عمل
  • استریل کردن وسایل مورد نیاز عمل جراحی و جداسازی وسایل غیر استریل از یکدیگر
  • تهیه چک لیستی از وضعیت و پرونده بیمار
  • ارائه اطلاعات کافی به بیمار در خصوص عمل جراحی
  • فراهم کردن شرایط برای کاهش استرس بیمار
  • کمک به جراح تا پایان عمل
  • ارائه توضیحات لازم به همراهان بیمار در خصوص عمل جراحی و ارائه نکات در جهت مراقبت از بیمار
  • دعوت به حفظ آرامش به همراهان بیماران
  • تهیه گزارش‌های مربوط به فرایند عمل جراحی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *