اعلانیه
اعلانیه

استعفای قانونی کارمندان و دلایل آن

کارمندان می‌توانند با یک ماه اعلام قبلی، از کار خود استعفا دهند. علت کار کردن کارمند تا یک ماه آینده، معطل نماندن آن شغل و جلوگیری از خسارات ترک کار کارمند است.

در چند سال اخیر مدیران نگرانی چندانی در خصوص تامین نیروهای کار و استعفا آن‌ها نداشتند. افراد استخدام شده به حقوق و مزایای خود قانع بودند و هیچ یک از مدیران، رسیدگی زیادی بر خانواده کارکنان نداشتند. اما امروزه مدیران برای حفظ کارمندان خود، باید توجه خود را کاملا معطوف امور کارکنان کند؛ چرا که احتمال از دست دادن کارمندان خیلی بیش‌تر از قبل است. به نظر شما استعفا دادن به همین آسانی است؟ آیا تا به حال قوانین استعفا برای کارمندان تعریف نشده است؟ در این مقاله به شما ثابت می‌کنیم که استعفا دادن هم قوانین مخصوص به خود را دارد. بنابراین اگر قصد استعفا از کار خود را دارید، برای آگاهی از قانون استعفا در ادامه ما را همراهی کنید.

تعریف استعفا و قوانین ترک کار

زمانی که کارمندان برای استخدام در شرکت یا سازمان خاصی اقدام می‌کنند، در ابتدا قراردادهایی را بین خود و مدیر شرکت امضا می‌کنند. طبق این قرارداد، کارمندان موظف هستند که وظایف خود را در چارچوب اهداف سازمانی و با مسئولیت‌پذیری بالا انجام دهند. در مقابل مدیر شرکت هم وظیفه دارد که حقوق کارمندان را سر وقت خود واریز کند و رفاه کارمندان را فراهم کند. حال اگر به هر دلیلی از جمله اختلاف بین کارمند و مدیر، بیماری، مشکلات شخصی یا مهاجرت کارمند قصد ترک کار را داشته باشد، طبق ماده ۲۱ قانون کار، می‌تواند برای استعفا اقدام کند.

دلایل استعفا کارمندان چیست؟

هر کارمندی ممکن است که بنابر دلایل زیر، قصد ترک کار را داشته باشد:

موقعیت شغلی بهتر

یکی از مهم‌ترین دلایل استعفا، پیدا کردن شغلی بهتر با حقوق و مزایای بالا است.

آموزش و تقویت مهارت‌های فردی

گاهی اوقات افراد برای پیشرفت کار خود در آینده، باید مدتی کار نکنند تا به پیشرفت دلخواه خود برسند.

مهاجرت

اگر شما قصد مهاجرت به شهر یا کشور دیگر را داشته باشید، قطعا باید از کار فعلی خود استعفا دهید.

لطمه به زندگی و برنامه شخصی

برخی از کارها در سازمان‌های مختلف، ساعت‌های کاری طولانی مدتی دارند که برنامه زندگی شما را به هم می‌ریزند. مثلا خانم‌هایی که وظیفه اداره خانه خود را دارند، خیلی از اوقات به همین دلیل مجبور به ترک کار می‌شوند.

بیماری و مشکلات سلامتی

یکی از اصلی‌ترین دلایل استعفا، بیماری است؛ چرا که سلامتی افراد از همه چیز مهم‌تر است.

شرایط نامساعد محیط کار

زمانی که شما در محیط کار خود احساس امنیت و راحتی نکنید، به هیچ عنوان نمی‌توانید بازدهی مناسبی داشته باشید.

دلایل استعفا

انواع استعفا چیست؟

شرایط استعفا از کار دولتی یا غیر دولتی، در شرکت‌ها متفاوت است. از طرفی همه افراد به یک شکل استعفا نمی‌دهند. در ادامه انواع استعفا را شرح می‌دهیم:

استعفا تحت فشار

این نوع استعفا معمولا بر اثر فشارهای افراد دیگر به وجود می‌آید. مثلا فرض کنید مدیر شرکت خودش تمایل به استعفا ندارد؛ اما به دلیل فشار مسئولین بالاتر، مجبور به ترک کار می‌شود.

استعفا داوطلبانه

گاهی اوقات افراد بدون فشار دیگران و با توجه به شرایط خود، تصمیم به استعفا گرفتن می‌گیرد.

استعفا اجباری

زمانی که مدیر یا کارمندان به دلیل اشکالات ساختار مدیریتی، اجازه انجام کارهایش را ندارد، راهی به غیر از استعفا برای آن فرد باقی نمی‌ماند.

استعفا فریبکارانه

برخی از افراد برای کم شدن فشار کاری خود، به ظاهر استعفانامه خود را تنظیم می‌کنند.

قوانین استعفا کارمندان دولتی

کارمندان می‌توانند با یک ماه اعلام قبلی، از کار خود استعفا دهند. علت کار کردن کارمند تا یک ماه آینده، معطل نماندن آن شغل و جلوگیری از خسارات ترک کار کارمند است. توجه داشته باشید که کارمند اگر پس از یک ماه باز هم فعالیت خود را ادامه داد، کارفرما می‌تواند فرد دیگری را برای این کار استخدام کند.

وزارتخانه یا موسسات دولتی موظف هستند که طبق قانون استعفا، درخواست استعفا کارمند را در مدت یک ماه، حتما رد یا قبول کنند؛ در غیر این صورت شخص می‌تواند نسبت به عدم پیگیری مدیران، در دیوان عدالت اداری اعتراض کند. در ادامه برخی از قوانین استعفا در کار دولتی را شرح می‌دهیم:

  • طبق قانون ۶۶ استخدام کشوری، هزینه پرداخت شدن کارمند بابت بازنشستگی، به خودش باز گردانده می‌شود.
  • براساس قانون ۶۶ استخدام کشوری و قانون ترک کار وزارت کار، استخدام مجدد کارمندی که استعفا داده است، در صورت نیاز به کارمند اشکالی ندارد.

شرایط استعفا از کار دولتی چیست؟

هر یک از کارمندان دولتی اگر قصد ترک کار را داشته باشند، در ابتدا واجد شرایط استعفا از کار دولتی شوند. مهم‌ترین شرایط استعفا از کار دولتی به شرح زیر است:

  • کارمندان رسمی دولت، باید قبل از یک ماه استعفانامه خود را به صورت کتبی به مسئولین ارائه کنند.
  • اعلام استعفا کارمندان، به معنای عدم مسئولیت آن نسبت به تعهداتش تا یک ماه آینده است.
  • اجرای استعفا فقط در زمانی است که وزارت‌خانه، موسسات دولتی یا مدیران سازمان، طبق قوانین ترک کار، با استعفا آن فرد موافقت کرده باشند.
  • چنانچه تا پایان ماه، جواب قطعی استعفا به کارمند داده نشود، به منظور مخالفت با استعفا است.

قانون ترک کار وزارت کار برای تمامی مشاغل چیست؟

مهم‌ترین قوانین استعفا تمامی کارمندان دولتی و غیر دولتی به شرح زیر است:

  • مطابق قانون استعفا، کارگر حق استعفا دارد و به هیچ عنوان نباید مجبور به انجام کار شود.
  • کارمندان موظف هستند که برای انصراف از کار، مراحل قانونی و قوانین استعفا را رعایت کنند؛ چرا که این کار سبب جلوگیری از خسارت به کارفرما و خود کارکنان می‌شود.
  • طبق قوانین ترک کار، کارگری که استعفا می‌دهد موظف است که حتما یک ماه بعدی را به کار خود ادامه دهد.
  • بر اساس تبصره ماده ۲۱ قانون کار، کارگر موظف است که رونوشت استعفا و انصراف از آن را به شورای اسلامی، کارگاه، انجمن صنفی یا کارگران تحویل دهد.
  • برخی از کارگرانی که بدون انجام شرایط و قوانین استعفا، کار خود را رها می‌کنند، عملا ترک کار کرده‌اند؛ بنابراین چنین کارگری نه تنها سنوات را پرداخت نمی‌کند، بلکه طبق قوانین ترک کار، ملزم به پرداخت خسارت به کارفرما هم می‌شود.
  • زمانی که کارگر ملزم به انجام وظایف و تعهدات خاصی در زمان‌های مشخص است، کارگر حق فسخ قرارداد را ندارد.

جان کلام

قانون استعفا برای کارمندان رسمی دولت یا کارمندان بخش‌های خصوصی، در قانون استخدام کشوری ذکر شده است. هیچ کارمندی نمی‌تواند بدون رعایت قوانین استعفا و با زیر پا گذاشتن قانون ترک کار وزارت کار، اقدام به انصراف از شغل خود کند. بنابراین اگر شما هم به عنوان کارمند دولتی یا خصوصی به هر دلیلی قصد ترک کار را دارید، حتما باید قوانین استعفا را رعایت کنید. ما در این مقاله سعی کردیم که انواع استعفا، قوانین ترک کار، شرایط استعفا از کار دولتی و قانون ترک کار وزارت کار را به شما ارائه دهیم. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در زمینه‌های مختلفی از جمله چطور در شغل خود، خوش بدرخشیم؟ و تغییر شغل و نکات مهمی که باید بدانید ، به وب‌سایت نیازمندی های همشهری مراجعه کنید.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *