اعلانیه
اعلانیه

استخدام تکنسین فوریت‌های پزشکی

تکنسین فوریت‌‎های پزشکی مناسب افرادی است که ضمن حضور در دوره‌های آموزشی، می‌بایست از مهارت‌های لازم در این شغل برخوردار باشند.   

عملیات فوریت‌های پزشکی به منظور حفظ سلامتی مصدومان و بیماران در شرایط اضطراری، توسط افراد آموزش دیده و خبره صورت می‌گیرد. فوریت‌های پزشکی از آن دسته از رشته‌هایی است که در تمامی کشورهای جهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نقش مهمی در جامعه پزشکی ایفا می‌کند. به همین خاطر به منظور تربیت نیروی انسانی به عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی در دانشگاه‌های کشور رشته‌ای با این عنوان ایجاد شده است تا کمبودی بابت نیروی انسانی در این زمینه وجود نداشته باشد. به دلیل اهمیت شغل فوریت‌های پزشکی در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری قصد داریم درباره شرایط کار و نحوه استخدام این دسته از مشاغل را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه می‌خوانید.

تکنسین فوریت‌های پزشکی کیست؟

به فرد آموزش دیده‌ای که به منظور ارائه خدمات اولیه درمانی به بیمار و یا مصدوم از طریق آمبولانس در محل مورد نظر حضور پیدا می‌کند تکنسین فوریت‌های پزشکی گفته می‌شود. این دسته از اشخاص نیز ممکن است در بخش اورژانس جهت ارائه کمک‌های اولیه فعالیت کنند. تکنسین فوریت‌های پزشکی و یا EMT (تکنسین آمبولانس) وظیفه دارد در جهت ارائه بهتر خدمات درمانی فوری در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام کرده و فرد آسیب دیده و مصدوم را پس از بررسی و مداوا، جهت درمان تکمیلی به مراکز درمانی منتقل کند.

شرایط تحصیلی استخدام تکنسین فوریت‌های پزشکی

علاقمندان به فعالیت در این شغل باید در یکی از رشته‌های فوریت‌های پزشکی، تکنسین اتاق عمل، پرستاری، مدیریت عملیات امداد و نجات و مدیریت امداد سوانح طبیعی و غیرطبیعی در مقاطع کاردانی و یا کارشناسی فارغ التحصیل شوند. همچنین این دسته از افراد باید دارای مدرک گواهینامه رانندگی نیز برخوردار باشند. البته در برخی از کشورها از جمله آمریکا افرادی که در دوره‌های آموزشی تئوری و عملی فوریت پزشکی شرکت کرده باشند پس از دریافت گواهینامه مربوطه می‌توانند بدون نیاز به مدرک تحصیلی در این شغل فعالیت کنند.

بازارکار تکنسین فوریت‌های پزشکی

بخش اورژانس به عنوان یکی از اصلی‌ترین واحدهای امدادرسانی در کشور محسوب می‌شود. چرا که وجود چنین بخشی برای جامعه الزامی است و بسیاری از مراکز درمانی به منظور تقویت این بخش از امدادرسانی، اقدام به استخدام تکنسین فوریت‌های پزشکی می‌نمایند. به طور کلی سیاست وزارت بهداشت در جها بهبود و توسعه بخش اورژانس است و این امر شرایط را برای متقاضیان این شغل فراهم کرده است. در حال حاضر وضعیت استخدام فوریت‌های پزشکی در کشورهای توسعه یافته از جمله آمریکا و استرالیا همه ساله در حال رشد است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۲ تا ۴۰ درصد رشد پیدا کند.

درآمد تکنسین فوریت‌های پزشکی

حقوق افرادی که به عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی در مراکز دولتی فعالیت می‌کنند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود. اما میزان درآمد آن دسته از اشخاصی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خصوصی فعالیت می‌کنند با یکدیگر متفاوت است. مدت زمان فعالیت، نوع مرکز درمانی، سابقه فعالیت و مدرک تحصیلی از جمله عواملی است که در حقوق شاغلین این حوزه اثرگذار است.

شخصیت‌های مناسب تکنسین فوریت‌های پزشکی

بر اساس مدل شخصیت شناسی MBTI، افرادی که دارای تیپ ESTP می‌باشند، برای شغل تکنسین فوریت‌های پزشکی مناسب هستند. بر اساس این تیپ شخصیتی، افراد علاقمند به این شغل، اشخاصی پویا و فعال هستند و می‌توانند به آسانی با دیگران ارتباط برقرار کنند. با توجه به اینکه ساعت کاری مشخصی برای این شغل در نظر گرفته نشده است، افرادی که از قدرت بدنی کافی برای بیدار ماندن برخوردار نیستند، به عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی توانایی فعالیت را نخواهند داشت.

مهارت‌های مورد نیاز تکنسین فوریت‌های پزشکی

افرادی که قصد دارند در مراکز اورژانس به عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی مشغول به کار شوند، لازم است با مهارت‌های مورد نیاز این شغل آشنا شوند و سپس دست به انتخاب بزنند. ممکن است شما فردی علاقمند به این شغل باشید اما به دلیل عدم برخورداری از مهارت‌های مورد نیاز، امکان استخدام شما در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها فراهم نشود. بنابراین لازم است پیش از انتخاب این شغل با مهارت‌های مورد نیاز این کار آشنا شوید. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز تکنسین فوریت‌های پزشکی اشاره می‌کنیم.

  • فوریت‌های پزشکی از آن دسته از مشاغلی است که دائما در شرایط بحرانی باید با بیماران و مصدومان در ارتباط باشید. این دسته از شاغلین همچنین علاوه بر بیمار باید توانایی برقرار ارتباط با اطرافیان بیمار و سایر افرادی که در جریان حادثه بوده‌اند و از واقعه خبردار هستند، ارتباط برقرار کنند تا وضعیت بیمار تحت کنترل قرار گیرد.
  • یکی از مهارت‌های مهم یک تکنسین فوریت های پزشکی، قدرت تصمیم گیری در لحظه است. این افراد باید در شرایط سخت بهترین تصمیم را اخذ کنند چرا که فرصت تفکر و تأمل بسیار اندک است.
  • از جمله مهارت‌هایی که هر تکنسین فوریت‌های پزشکی باید از آن برخوردار باشد، قدرت سازماندهی و مدیریت حتی در شرایط تهدید آمیز است. رسیدن سریع به محل حادثه و بالا سر بیمار و انجام اقدامات اولیه و انتقال او به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از جمله مدیریت یک تکنسین در حوزه فوریت‌های پزشکی به شمار می‌آید.
  • یکی از وظایف اصلی تکنسین فوریت‌های پزشکی، جابه جایی مصدوم و یا بیمار به آمبولانس و سپس به مراکز درمانی است. این دسته از افراد باید قدرت جسمی و توانایی بالا افراد حادثه دیده را داشته باشند.
  • توانایی و علاقه به کار تیمی از دیگر مهارت‌های مورد نیاز یک تکنسین فوریت‌های پزشکی به شمار می‌آید. چرا که این افراد دائما باید یا یک تیم پزشکی در ارتباط باشند.
  • افرادی که قصد دارند به عنوان تکنسین فوریت‌های پزشکی فعالیت کنند لازم است با لوازم و تجهیزات آمبولانس‌ها به طور کامل آشنا شوند.
  • تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی از آن دسته از افرادی هستند که ممکن است روزانه با حوادث تلخ و دلهره آور روبه رو شوند. بنابراین این اشخاص لازم است توانایی حفظ روحیه و اعتماد به نفش داشته باشند و در مواجه با صحنه‌های دلخراش روحیه خود را حفظ کنند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *