اعلانیه
اعلانیه

هر آنچه که درباره استخدام برقکار باید بدانیم!

در صورتی که شما جزء اشخاصی هستید که به صنعت برق و الکترونیک و انجام فعالیت‌های فنی علاقمند هستید، می‌توانید از طریق شغل برقکاری به کسب درآمد بپردازید. اما لازمه موفقیت در این شغل، توجه به چند نکته مهم است.

برق به عنوان یکی از نیازهای اصلی و مهم بشریت به شمار می‌آید و بدون آن تقریبا تمامی فعالیت‌ها دچار اختلال شده و ضمن غیر فعال شدن دستگاه‌ها و ابزارآلات مورد نیاز برق، نور در اختیار مصرف کنندگان قرار نخواهد گرفت. بنابراین توسط یک و یا گروهی برقکار با سیم کشی مناسب امکان اتصال برق به تمامی مکان‌های مورد نیاز فراهم خواهد شد. اما با این وجود سیم کشی برق یک ساختمان کار هر کسی نیست و فقط یک برقکار حرفه‌ای می‌تواند دست به چنین کاری بزنند.

تعدادی از اشخاص فعال در حوزه برق و الکترونیک، علاقه دارند حرفه خود را بر پایه برقکاری برنامه ریزی کنند که لازمه موفقیت این دسته از افراد، آشنایی با تمامی مهارت‌ها و روش‌های ورود به این رشته است. به منظور آشنایی کامل با شغل برقکاری و مهارت مورد نیاز آن، ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل این شغل را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

برقکار به چه کسی گفته می‌شود؟

به شخصی که تمام امور مربوط به سیم کشی درون ساختمان را ضمن رعایت تمامی مسائل ایمنی برعهده دارد، برقکار گرفته می‌شود. به طور کلی شغل برقکاری به دو دسته برقکار صنعتی و برقکار عمومی تقسیم می‌شود. آن دسته از افرادی که برقکاری درون ساختمان‌ها از جمله ساختمان‌های تجاری، اداری و یا مسکونی را برعهده می‌گیرند، برقکار عمومی گفته می‌شوند. برقکاران صنعتی نیز به افرادی می‌گویند که به عنوان برقکار در کارخانه‌ها فعالیت می‌کنند. اشخاصی می‌توانند به عنوان برقکار فعالیت کنند که از مهارت، دانش و تجربه لازم برای انجام کلیه کارهای برقی برخوردار باشند و از قدرت ریسک پذیری و تمرکز بالا بهره ببرند.

روش‌های ورود به شغل برقکار

علاقمندان به شغل برقکاری از طریق دو روش پس از آموزش، کسب مهارت و تجربیات لازم می‌توانند در این زمینه فعالیت کنند و به کسب درآمد بپردازند. در روش نخست این دسته از افراد می‌توانند رشته برق شاخه کار و دانش و یا رشته الکترونیک فنی و حرفه‌ای را انتخاب کرده و به کسب آموزش و مهارت‌های مربوط به این رشته بپردازند. در روش دوم افراد علاقمند به این شغل می‌توانند در یکی از دوره‌های آزاد فنی و حرفه ای شرکت کنند و نسبت به کسب آموزش‌های لازم اقدام کنند.

البته روش دیگری برای ورود به بازار کار به عنوان برقکار وجود دارد که فرد مستقیما زیر نزد استادکار، تمامی اصول و مبانی برق را به صورت تجربی کسب می‌کند. اما به طور کلی توصیه می‌شود به دلیل حساسیت و اهمیت این شغل، از طریق یکی از مراکز آموزشی معتبر در دوره‌های آموزشی شرکت کنید تا با فراگیری تمامی اصول این شغل، اقدام به فعالیت نمایید. لازم به ذکر است شرکت‌هایی که اقدام به استخدام برقکار می‌نمایند، آن دسته از افرادی را جذب می‌کنند که دارای مدرک معتبر در شاخه برق و الکترونیک هستند.

حقوق و درآمد برقکار

درآمد یک برقکار بر اساس معیارهایی از جمله وظایف، تجربه، میزان مهارت و مدرک تحصیلی تعیین می‌شود. اما به طور کلی افراد شاغل در این رشته درآمد خوبی دارند. همچنین با توجه به اینکه هرکسی این شغل را به دلیل حساسیت‌های بالا انتخاب نمی‌کند در صورت برخورداری از مهارت برقکاری می‌توانید به درآمد قابل قبولی دست پیدا کنید. همچنین برقکارانی که در مراکز دولتی استخدام می‌شوند، معمولا حقوق ثابت داشته و بر اساس سختی و محل کار ممکن است تغییر کند.

شخصیت‌های مناسب شغل برقکار

بر اساس تست MBTI سه دسته از تیپ‌های شخصیتی برای شغل برقکار مناسب است. تیپ ISTJ از دقت بالا و مهارت‌های فنی خوبی برخوردار هستند، تیپ ISFJ که توجه زیادی به جزئیات دارند و تیپ ESTP که با برخورداری از اطلاعات فنی، به خوبی می‌توانند با ابزارهای مختلف کار کنند. به طور کلی افرادی می‌توانند به عنوان برقکار موفق عمل کنند که از تمرکز و دقت بالایی برخوردار باشند و از قدرت بدنی بالایی برای ایستادن به مدت طولانی برخوردار باشند.

 

راهنمای استخدام برقکار

همان طور در بالا اشاره شد موقعیت شغلی برقکار در کشور برای آن دسته از افراد علاقمند به این کار مهیا است. این افراد کافی است با مراجعه به سایت و اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری نسبت به مشاهده آگهی استخدام برقکار و ارسال درخواست به کارفرمایان جهت همکاری اقدام نمایند.

مهارت‌های مورد نیاز استخدام برقکار

یک برقکار در صورتی می‌تواند فعالیت‌های مربوط به این رشته را به صورت دقیق و کامل انجام دهد که از مهارت‌های کافی در این کار برخوردار باشد. مهارت‌های مورد نیاز فقط با شرکت در دوره‌های آموزشی و انجام پروژه‌های مختلف به صورت کارآموزی و زیر نظر یکی استادکارها بدست می‌آید و شرکت‌های متقاضی برقکار، افرادی که از مهارت‌های کمتری برخوردار باشند از لیست اصلی استخدام خارج می‌کنند. برخی از مهم‌ترین مهارت‌های یک برقکار به شرح زیر است:

  • یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک برقکار باید از آن برخوردار باشد، دقت در تمامی مسائل در حین انجام فعالیت است. در صورتی این افراد از جزئیات فعالیت خود غافل شوند ممکن است فاجعه ناگواری رخ دهد. بنابراین یکی از تفاوت‌های یک برقکار حرفه‌ای با سایر برقکارها، دقت در انجام کار و توجه به جزئیات است.
  • برخورداری از توانایی انجام فعالیت‌های فنی و علمی یکی دیگر از مهارت‌های اصلی یک برقکار به شمار می‌آید. چرا که یک برقکار مجبور است برای مدت زمان طولانی ایستاده کار کند.
  • بر اساس پروژه ممکن است یک برقکار با تعدادی دیگر از افراد همکاری کند. بنابراین در صورتی که این اشخاص از مهارت کار گروهی برخوردار نباشند ممکن است در طول انجام فعالیت با مشکلاتی رو به رو شوند. همچنین یک برقکار با توجه به اینکه دائما با کارفرما در ارتباط است، لازم است از روحیه کاری خوبی برخوردار باشد تا فعالیت مربوطه به نحو احسن دنبال شود.
  • یکی از مهارت‌هایی که یک برقکار لازم است از آن برخوردار باشد، آشنایی کامل با تمام اصول و فنون این رشته است. درستی یک برق کشی یک ساختمان منوط به انجام دقیق فعالیت های یک برقکار است.
  • یک برقکار باید توانایی انجام کار در شرایط سخت را داشته باشد. فعالیت در ارتفاع به مدت طولانی یکی از مهارت‌هایی است که یک برقکار باید از آن برخوردار باشد و نباید هیچ مشکلی داشته باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *