اعلانیه
اعلانیه

از آموزش آشپزی گرفته تا اهداف حرفه‌ای شما، سوالاتی هستند که احتمالا از شما به عنوان یک سرآشپز پرسیده می‌شود.

اگر برای شغل آشپزی مصاحبه می‌کنید، باید چیزی بیش از مهارت‌های آشپزی خود را ثابت کنید. به هر حال، سرآشپزها مسئولیت‌های زیادی را بر عهده دارند – و برای موفقیت به مجموعه‌ای متنوع از مهارت‌ها نیاز دارند. بنابراین، اگر مصاحبه‌ای در آینده دارید، باید آماده باشید تا مهارت‌های خود را نشان دهید و ثابت کنید برای موقعیت آشپز مناسب‌ترین هستید. برای کمک به شما برای آماده شدن برای مصاحبه سرآشپز، ما برخی از رایج‌ترین سوالات مصاحبه شغلی را در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به اشتراک می‌گذاریم و نکاتی را در مورد ایجاد پاسخ‌های موثر برای هر یک ارائه می‌دهیم.

سوالات یخ شکن

مصاحبه‌ها معمولاً با سؤالات یخ شکن شروع می‌شوند تا به راحتی وارد مکالمه شوند و اطلاعاتی در مورد سابقه شما در اختیار مصاحبه کنندگان قرار دهند.

می‌تونی در مورد خودت به من بگی؟

این یکی از رایج‌ترین سوالات مصاحبه یخ شکن است. در حالی که ممکن است پاسخ دادن نسبتاً ساده به نظر برسد، اما اگر آماده نباشید، می‌توانید یک فرصت عالی را برای ایجاد یک تأثیر خوب از دست بدهید. یک پاسخ خوب برای این سوال یک زمین آسانسور ۲ تا ۳ دقیقه‌ای است. این یک مقدمه مختصر است که شامل مهم‌ترین و قانع‌کننده‌ترین اطلاعات در مورد تجربه، مهارت‌ها، نقاط قوت و غذاهای با امضای شما و شاید حتی اینکه چرا در وهله اول سرآشپز شده‌اید، است.

پنج سال دیگر خودت را کجا می‌بینی؟

به منظور درک بهتر اهداف و انگیزه‌های شما، مصاحبه کنندگان اغلب از شما می‌پرسند که در پنج سال آینده خود را کجا می‌بینید. برای پاسخگویی مؤثر، مهم است که بدانیم مصاحبه‌کنندگان به دنبال چه اطلاعاتی هستند. مصاحبه کنندگان می‌خواهند بدانند که شما در حال برنامه ریزی برای رشد با رستوران آنها هستید. بنابراین، اگر برنامه واقعی شما این است که در یکی از رستوران‌های معروف در خیابان شریعتی تهران کار کنید، بهتر است این را ناگفته بگذارید. در عوض، پاسخ خود را بر پیشرفت حرفه‌ای، محیط کار و اهداف شغلی خود متمرکز کنید.

چرا برای این رستوران درخواست دادید؟

از آنجایی که انگیزه نقش بسیار مهمی در عملکرد شغلی دارد، مصاحبه‌کنندگان می‌خواهند بدانند که شما مشتاق کار در رستوران آنها هستید. بنابراین، حتی اگر رستوران بهترین انتخاب یا کارفرمای رویایی شما نباشد، باز هم باید انگیزه خود را نشان دهید. قبل از مصاحبه، حتماً در مورد منو، تاریخچه رستوران و هر پیشنهاد فروش منحصر به فردی تحقیق کنید. هنگامی که به این سوال پاسخ می‌دهید، می‌توانید یک یا دو جنبه از رستوران را که به خصوص در مورد آن هیجان زده‌اید، انتخاب کنید.

غذای مورد علاقه شما برای تهیه چیست؟

مصاحبه‌کنندگان این سوال را می‌پرسند تا سبک آشپزی شما را بشناسند، اما همچنین برای اطمینان از اینکه آیا در تأسیس آن‌ها مناسب هستید یا خیر. بنابراین، اگر غذای مورد علاقه شما برای تهیه یک غذای لذیذ اسپانیایی است ممکن است چند سوال ایجاد شود. بنابراین، شما همیشه باید پاسخ خود را به نقشی که برای آن درخواست می‌کنید گره بزنید. به عنوان مثال، اگر یک غذای خاص به دلیل مواد تشکیل دهنده آن مورد علاقه شما برای تهیه است، می‌توانید اضافه کنید که مهم نیست که چه چیزی تهیه می‌کنید، کیفیت مواد برای شما مهم است.

چه چیزی را در مورد منوی ما بهبود می‌دهید؟

در مصاحبه‌ها، معمول است که مصاحبه کنندگان از یک نامزد می‌پرسند که چه چیزی را در مورد یک جنبه خاص از تجارت بهبود می‌بخشد. این به این دلیل است که آنها می‌خواهند بدانند که آیا نامزد قبلاً در مورد تجارت تحقیق کرده است یا خیر و آیا آنها برای بهبود رستوران ابتکار عمل خواهند کرد یا خیر. برای پاسخ موثر به این سوال، منو را از قبل مرور کنید و یک یا دو جنبه را انتخاب کنید که متفاوت انجام می‌دهید. به عنوان مثال، ممکن است از مواد فصلی استفاده کنید، گزینه‌های گیاهی بیشتری را اضافه کنید.

سوالات مهارت محور

این سؤالات به مصاحبه‌گر کمک می‌کند تا مهارت‌های فنی، مهارت‌های افراد و دانش صنعتی شما را که برای نقش یک سرآشپز لازم است، درک کند.

آموزش آشپزی شما چیست؟

مصاحبه کنندگان این سوال را می‌پرسند تا مشخص کنند آیا آموزش شما با نیازهای آشپزخانه آنها مطابقت دارد یا خیر. برای مثال، اگر رستوران متخصص دسر باشد، ممکن است به یک شیرینی‌پز با مهارت‌های تخصصی نیاز داشته باشد. بنابراین، برای این سوال، مهم است که در مورد آموزش خود صادق باشید. هر گونه پیشرفت حرفه‌ای، دوره‌ها یا آموزشی که در طول حرفه خود دریافت کرده‌اید را به اشتراک بگذارید.

سبک مدیریت شما چیست؟

سرآشپزها اغلب مسئول مدیریت آشپزخانه، از جمله مدیریت کارکنان هستند. به همین دلیل، به احتمال زیاد از شما سوالاتی در مورد مهارت‌ها و سبک مدیریت افرادتان پرسیده می‌شود. مصاحبه کنندگان می‌خواهند ببینند که شما مهارت‌های خودآگاهی و رهبری دارید . بنابراین، مطمئن شوید که قبل از مصاحبه، تجربیات شخصی خود را با کارکنان مدیریت منعکس کنید تا بتوانید به روشی صادقانه پاسخ دهید که به مصاحبه کننده بینشی در مورد سبک مدیریت شما بدهد.

آیا می‌توانید در مورد دانش غذاهای بین المللی خود بگویید؟

بسته به نوع رستوران، ممکن است از شما در مورد دانش غذاهای بین المللی خود سوال شود. به خصوص برای نقش سرآشپز در رستوران های ناهارخوری خوب، باید برای این سوال آماده باشید. هنگامی که در مورد دانش غذاهای بین المللی خود سؤال می‌شود، مطمئن شوید که صادق باشید. اگر در دانش غذاهای بین المللی کمبودی دارید، تا زمانی که تمایل و اشتیاق خود را برای یادگیری و توسعه نشان دهید، ممکن است معامله شکنی نباشد.

روند شما با توسعه منو چیست؟

یکی از مهمترین مسئولیت‌ها در نقش آشپز، تهیه منو است. به هر حال، غذاهای موجود در منو چیزی است که مهمانان را وارد رستوران می‌کند. بنابراین، اطمینان از فریبنده بودن ظروف برای هر سرآشپز موفقی کلیدی است. اگر تجربه‌ای در زمینه توسعه منو ندارید، نمونه‌هایی از نحوه رویکرد توسعه منو را به اشتراک بگذارید. یا اگر تجربه پشتیبانی از یک سرآشپز با توسعه منو در نقش خود به عنوان آشپز را دارید، می‌توانید در این مورد نیز صحبت کنید.

آیا می‌توانید در مورد برخی از روندهای صنعت صحبت کنید؟

هنگام پرسیدن سؤالات مبتنی بر مهارت، معمولاً سؤالاتی در مورد تخصص و دانش صنعت نیز از شما پرسیده می‌شود. این به این دلیل است که مصاحبه‌کنندگان می‌خواهند بدانند که شما به این صنعت علاقه دارید و از رقبا جلوتر خواهید ماند. مطمئن شوید که چند روند صنعتی را آماده کرده اید تا در مصاحبه در مورد آنها صحبت کنید. همچنین می‌توانید نحوه نوآوری‌های گذشته خود را بر اساس روند صنعت و نتیجه آن به اشتراک بگذارید.

سوالات مبتنی بر شایستگی

برای درک اینکه چگونه از مهارت‌های خود در موقعیت‌های قبلی استفاده کرده‌اید، مصاحبه کنندگان سوالات مبتنی بر شایستگی می‌پرسند. برای این سؤالات، باید مطمئن شوید که چند نمونه از زندگی واقعی آماده کرده‌اید و مطمئن شوید که از تکنیک STAR برای بهترین نتایج استفاده می‌کنید.

آیا می‌توانید در مورد زمانی که مجبور به آموزش یک کارمند جدید بوده‌اید به من بگویید؟

همانطور که قبلا ذکر شد، مدیریت افراد یک مسئولیت مهم برای سرآشپزها است. بنابراین، مصاحبه کنندگان به احتمال زیاد می‌خواهند بدانند که شما تجربه آموزش کارکنان جدید آشپزخانه را دارید. سعی کنید روی یک مثال خاص از آموزش یک کارمند جدید تمرکز کنید. شاید شما یک کارمند آشپزخانه داشتید که برای این نقش صلاحیت کافی نداشت اما بعد از آموزش شما توانسته بود عالی باشد. یا شاید شما روش خاصی برای آموزش کارکنان جدید دارید.

آیا می‌توانید در مورد زمانی که در محل کارتان درگیری داشته اید به من بگویید؟

از آنجایی که تعارض در محل کار اجتناب ناپذیر است، مصاحبه کنندگان برای درک رویکرد شما برای مدیریت تعارض این سوال را می‌پرسند. آنها می‌خواهند بدانند که شما از تعارض اجتناب نمی‌کنید و آن را به شیوه ای سازنده حل می‌کنید. هنگام پاسخ به این سؤال، حتماً نقش خود را در درگیری در نظر بگیرید. اگر فقط شخص دیگر را مقصر بدانید، به احتمال زیاد یک پرچم قرمز بلند می شود. سپس در مورد اقداماتی که برای حل مشکل و بازگرداندن هماهنگی انجام دادید صحبت کنید.

آیا می‌توانید درباره زمانی که تغییری را اعمال کردید که رستوران را بهبود بخشید، بگویید؟

مصاحبه‌کنندگان می‌خواهند بدانند که فردی را استخدام می‌کنند که مبتکر است و به‌طور مداوم رستوران را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل، ممکن است از شما خواسته شود در مورد تغییری که اعمال کرده‌اید صحبت کنید. به عنوان مثال، ممکن است در نقش قبلی متوجه شده باشید که یک آیتم از منو محبوب نیست و پیشنهاد جایگزینی آن با غذای دیگری را به دست گرفته‌اید. یا شاید شما راهی برای آماده کردن غذا با کارآمدتر کشف کرده اید، در نتیجه هزینه‌های نیروی کار را کاهش می‌دهد.

آیا می‌توانید در مورد زمانی که مجبور به گرفتن یک تصمیم دشوار بودید به من بگویید؟

سرآشپز بودن مستلزم تصمیم گیری روزانه و کار در محیطی روبه رو است. چه موادی را تمام کرده باشید و چه باید بداهه بنویسید، یا هنگام آزمایش یک دستور غذا اشتباه کرده اید، به احتمال زیاد بارها بوده است که با یک تصمیم دشوار مواجه شده‌اید. قبل از مصاحبه، به تصمیماتی که در تاریخ شغلی خود به عنوان سرآشپز باید می‌گرفتید، فکر کنید. سعی کنید نشان دهید که چگونه تصمیم را سنجیده‌اید و از مهارت‌های تحلیلی خود برای تصمیم گیری سریع، اما نه به صورت تکانشی استفاده کرده اید.

آیا می‌توانید در مورد زمانی که مجبور شدید تحت فشار استثنایی کار کنید به من بگویید؟

حرفه به عنوان یک آشپز می‌تواند شغلی پر استرس باشد. و به همین دلیل، مصاحبه‌کنندگان به احتمال زیاد می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که شما آماده‌اید تا سطح فشار مورد نیاز شغل را تحمل کنید. وقتی از این سوال پرسیده شد، به زمان خاصی که تحت فشار بودید فکر کنید. شاید در یک افتتاحیه بزرگ کار می‌کردید یا مجبور بودید برای یک منتقد رستوران آشپزی کنید. مطمئن شوید کارهایی را که انجام دادید تا خونسرد بمانید و اجازه ندهید فشار بر عملکرد کاری شما تأثیر بگذارد، به اشتراک بگذارید.

سوالات سناریو محور

این سوالات به مصاحبه کننده کمک می کند تا بفهمد در یک موقعیت فرضی چگونه پاسخ می دهید.

اگر یکی از کارکنان آشپزخانه شما عملکرد ضعیفی داشته باشد، چه کار می‌کنید؟

مصاحبه‌کنندگان می‌خواهند ببینند که شما می‌توانید در صورت بروز مشکلات عملکرد کارکنان را به‌طور مؤثر برطرف کنید. آنها می خواهند بدانند که شما می توانید بازخورد بدهید و بر رفتار کارکنان تأثیر مثبت بگذارید. از آنجایی که سبک های مدیریتی مختلفی وجود دارد، در مورد چگونگی رسیدگی به مسائل عملکرد کارکنان در گذشته فکر کنید. به زمانی فکر کنید که به طور خاص با مسائل عملکردی برخورد کرده اید و رویکرد خود را به اشتراک بگذارید.

اگر مشتری ظرفی را به آشپزخانه برگرداند چه کار می‌کنید؟

حتی برخی از ماهرترین سرآشپزها نیز تجربه کرده‌اند که مشتری از یک غذا ناراضی است. به این ترتیب، مدیران استخدام می‌خواهند بدانند که شما مهارت‌های خوبی در خدمات مشتری برای مدیریت این وضعیت دارید. به اشتراک بگذارید که ابتدا سعی کنید دلیل آن را بفهمید. اگر مشتری غذا را دوست نداشت اما درست درست شده بود، ممکن است به اشتراک بگذارید که نوع دیگری از ظرف را ارائه دهید. یا اگر آشپزخانه خطایی مرتکب شد، اقدامات لازم را انجام می‌دهید تا مطمئن شوید که این اشتباه دیگر تکرار نمی‌شود.

اگر شما یک منوی بهاری تهیه می‌کردید، چه تفاوتی با یک منوی زمستانی داشت؟

مصاحبه‌کنندگان به احتمال زیاد هنگام انجام وظایف در نقش شما سؤالات خاصی در مورد فرآیند فکری شما خواهند پرسید. و از آنجایی که توسعه منو یک عملکرد اصلی در نقش یک سرآشپز است، آنها ممکن است در مورد چگونگی تصمیم گیری شما جویا شوند. اگر در مورد توسعه منوی فصلی سؤالاتی از شما پرسیده می‌شود، این فرصتی عالی برای نشان دادن مهارت‌های تحلیلی، دانش صنعت و مهارت‌های آشپزی شما است.

چگونه به ایجاد یک منو با ملاحظات رژیم غذایی مانند کم کالری نزدیک می‌شوید؟

این سؤال عملی دیگری است که ممکن است مصاحبه کنندگان برای تعیین سازگاری شما بپرسند. اگر تجربه ایجاد منو برای مشتریانی با محدودیت‌های غذایی دارید، این فرصت عالی برای به اشتراک گذاشتن رویکرد خود است. با این حال، حتی اگر تجربه ایجاد منوها با ملاحظات غذایی متنوع را ندارید، همچنان می‌توانید نحوه برخورد با این کار را به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، می توانید به اشتراک بگذارید که در مورد غذاهای جدید تحقیق کنید و تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید.

در شرایطی که کیفیت مواد غذایی در حد استاندارد نباشد، چگونه رفتار می‌کنید؟

برای موفقیت یک رستوران، ضروری است که آنها بر کیفیت غذا تمرکز کنند. به همین دلیل، مصاحبه‌کنندگان ممکن است درباره نحوه برخورد شما با مسائل کیفیت غذا سؤالاتی بپرسند. این نکته کلیدی است که نشان دهید کیفیت پایین را تحمل نمی‌کنید، و نشان دهید که چگونه برای جلوگیری از مشکلات در آینده و همچنین حفظ روابط مهم فروشنده، اقدامات لازم را انجام می‌دهید.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *