اعلانیه
اعلانیه

شرایط استخدام انباردار؛ چالش‌ها و وظایف

انباردار به عنوان یکی از مشاغل چالش برانگیز در هر سازمانی محسوب می‌‎شود که ممکن است فرایند کاری را بر اساس وظایف دشوارتر کند.

انباردار به عنوان یکی از مشاغل سنگین، وظیفه کنترل و محافظت از اموال و سرمایه اصلی سازمان‌ها و کارخانه‌ها را برعهده دارند. شاید این شغل از نظر عموم، جزو یکی از مشاغل ساده و بی دغدغه به شمار آید اما از دید مدیران و کارفرمایان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در تمامی کشورهای جهان افراد شایسته را برای این شغل انتخاب می‌کنند. هرچه انباردار حرفه‌ای و مسئولیت پذیر باشد، حفاظت و امنیت کالاها و اموال سازمان‌ها، نیز افزایش پیدا می‌کند.

در صورتی که قصد دارید وارد کار انبارداری شوید لازم است با مسئولیت‌ها، شرایط استخدام و چالش‌های این شغل آشنا شوید تا با دید بهتری دست به انتخاب بزنید. بدین منظور ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل این شغل را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

انباردار کیست؟

شخصی که مسئولیت دریافت کالا و محصولات، انبار و توزیع آنها بر اساس دستورالعمل‌ها برعهده دارد، به عنوان انباردار شناخته می‌شود. افرادی که به عنوان انباردار در سازمان‌ها و کارخانه‌جات مشغول به کار می‌شوند، نقش بسیار مهمی در چرخه توزیع برعهده دارند و کوتاهی در انجام وظیفه شان ممکن است ضررهای هنگفتی متوجه کارفرما کند و فعالیت سازمان را با اختلال روبه رو کنند. بسته به ابعاد و تعداد محصولات موجود در انبار ممکن است تعداد افرادی که در این مکان فعالیت می‌کنند، متفاوت باشد. انباردار باید در طول فعالیت خود قدرت توانایی حل مسائل مختلف را به صورت خلاقانه داشته باشد و از کار کردن در محیط انبار لذت ببرد.

شرایط استخدام انباردار

یکی از الزامات اصلی کارفرمایان برای استخدام انباردار، رعایت امانت داری است. معمولا مدیران سازمان‌ها برای حفاظت از اموال و محصولات، افرادی که سابقه درخشان و خوبی در این حوزه نداشته باشند، به عنوان مدیر و یا رئیس انبار انتخاب نمی‌کنند. افراد تازه کار معمولا به عنوان کمک انباردار استخدام می‌شوند و بر اساس قاعده سازمان، در صورت برخورداری از تجربیات لازم در صورت لزوم برای شغل انباردار انتخاب می‌شوند.

چارت سازمانی انباردار

بسته به بزرگی سازمان، شغل انبارداری مانند بسیاری مشاغل دیگر نیز دارای رده‌های شغلی بوده و از چارت سازمان تبعیت می‌کند. اما به طور کلی چارت شغل انبارداری در سازمان‌های بزرگ به ترتیب به صورت مدیر انبار، سرپرست انبار، کارگر انبار و کمک انبار است.

انباردار چه وظایف و مسئولیت‌هایی برعهده دارد؟

تمامی مشاغل فعال در سازمان‌های مختلف از یکسری وظایف و مسئولیت‌های مختلف برخوردار هستند و افراد بسته به نوع شغل باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشند. شغل انبارداری نیز شامل تعداد بسیاری زیادی وظایف است که اشخاص باید نسبت به شرح وظایف این شغل مطلع بوده و نسبت به رعایت آنها اقدام کنند. در ادامه برخی از مسئولیت‌ها و وظایف شغل انبارداری را مطرح می‌کنیم که در ادامه می‌خوانید.

  • کنترل و مدیریت ورود و خروج کالا، محصولات و اموال مربوطه
  • تحویل کالای وارده به انبار و کنترل کامل هر یک از آنها و رسید و امضای فرم ها و قبوض مربوطه
  • انطباق کیفی و کمی کالاها با نمونه‌های موجود از طریق کنترل و ثبت گزارش مربوطه
  • مشخص کردن مکانی مناسب برای انبار کردن کالاهای مختلف بر اساس وزن، حجم و نوع آنها
  • بررسی موجودی انبار و اطلاع و گزارش آن به کارپردازان
  • رسیدگی و مراقبت از کالاهای موجود در انبار به منظور جلوگیری از شکستگی و فساد آنها
  • شماره گذاری و طبقه بندی کالاها و مواد موجود در انبار و در صورت نیاز الصاق هریک از آنها با استفاده از برچسب
  • تهیه گزارش مربوط به وضعیت مالی اجناس ورودی
  • انبارگردانی در فواصل زمانی مشخص و تهیه گزارش مربوط به آنها
  • برخورداری از دانش سیستم‌های کامپیوتری جهت ثبت کنترل موجودی انبار و تهیه گزارش از آنها
  • تعیین و شناسایی کالاهای دارای تاریخ انقضا
  • مطابق دادن درخواست‌های خرید از انبار با موافقت مسئولین واحدها
  • حراست از فضاهای فیزیکی انبار و موجودی
  • هماهنگ با واحد تدارکات به منظور تامین کالای سفارشی

انباردار به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

افراد شاغل در حوزه انبارداری در صورت برخورداری از مهارت‌های مرتبط با این شغل به راحتی می‌توانند از عهده وظایف‌ها برآیند. برخی از مهارت‌های اصلی انبارداری به شرح زیر است:

  • آشنایی کامل با کامپیوتر و سیستم‌های انبارداری
  • برخورداری از مهارت های گزارش نویسی
  • توانایی در انجام کار تیمی
  • توجه دقیق به جزئیات
  • قدرت جهت دهی به خدمات مربوط به انبار
  • نظم و انضباط کاری

انباردار چقدر درآمد دارد؟

بسته به تجربه، مهارت و مسئولیت‌های محول شده، درآمد انباردار نیز تغییر می‌کند. ممکن است برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها به دلیل اجرای پروژه‌ها و مسئولیت‌های مختلف شرایط را برای انباردار رقم زند که حقوق این افراد نیز افزایش پیدا کند. با توجه به این انباردار وظیفه اصلی اموال اصلی یک سازمان را برعهده دارد، ممکن است با نظر برخی از کارفرمایان حقوق این افراد به نسبت سایر مشاغل بالا باشد.

انباردار با چه چالش‌هایی روبه رو است؟

یکی از از مشکلات اصلی انباردار حجم کار زیاد است. چنین موردی می‌تواند دقیق‌ترین انباردار را در ثبت ورودی و خروجی کالا را با مشکل روبه رو کند. علیرغم اینکه انباردار تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که بدون هیچ گونه خطایی اطلاعات را وارد کند، اما به دلیل فشار کاری زیاد، ممکن است دچار اشتباه شود. حمل روزانه کالا و ثبت ورود و خروجی کالا فعالیت‌هایی است که به عنوان کارهای روتین یک انباردار به شمار می‌آید.

چنین فعالیت‌های متوالی‌ای باعث می‌شود راندمان فرد در این حوزه کاهش پیدا کرده و منجر به شکل گیری خطای انسانی شود. یکی دیگر از چالش‌های انباردار، عدم آماده سازی سفارش مورد نیاز به دلیل رخ داد عوامل داخلی و خارجی است. آب و هوا، نوسانات ارز و تغییر فصل از جمله عواملی است که ممکن است در ارسال کالا به مشتریان تاخیر ایجاد شود. البته چنین رویدادهایی به دلیل اینکه غیرقابل پیش بینی است ممکن است برای هر انبارداری رخ دهد.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *