اعلانیه
اعلانیه

استخدام کارشناس فروش؛ چالش‌‎ها و مهارت‌های مورد نیاز

در صورت برخورداری از روحیه خستگی ناپذیر و شم تجاری خوب، می‌توانید به عنوان کارشناس فروش به درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید.

یکی از متداول‌ترین و مهم‌ترین روش‌های کسب درآمد در هر شرکتی خدمات و یا تولیدی، فروش است. مجموعه‌هایی که از واحد فروش بسیار قوی برخوردار هستند و از نیروی‌های انسانی خبره‌ای در زمینه فروش برخوردار هستند، در زمان کوتاه‌تری می‌توانند به درآمد ایده آل نزدیک‌تر شوند. یکی از فعالان واحد فروش که به عنوان نبض تپینده هر شرکتی شناخته می‌شود، کارشناس فروش است. وظیفه اصلی این دسته از کارشناسان، معرفی هرچه بهتر کالا و خدمات به مشتریان و ترغیب آنها برای خرید است. با توجه به اهمیت استخدام کارشناس فروش در هر مجموعه‌ای، ما در این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری به طور کامل این شغل را مورد بررسی قرار داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

کارشناس فروش کیست؟

به طور کلی شخصی که محصول و یا خدماتی را طی فرآیندی به مشتریان معرفی و عرضه می‌کند و شرایط را برای کسب درآمد بهتر شرکت فراهم می‌کند، کارشناس فروش گفته می‌شود. این دسته از شاغلین، فرایند فروش را در ارتباط با بازاریابان به صورت تلفنی و یا حضوری تکمیل می‌کنند. کارشناس فروش در صورتی می‌توانند در مجموعه‌ای به موفقیت دست پیدا کند که نسبت به استراتژی‌های فروش شرکت به طور کامل آشنا شده و بر اساس آن جامعه مشتریان را انتخاب کند و به معرفی و ترغیب مشتریان برای خرید کالا و یا خدمات مورد نظر کند.

شرایط استخدام کارشناس فروش

بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌ها به منظور فروش کالا و خدمات خود اقدام به استخدام کارشناس فروش می‌نمایند. از این رو یکی از مهم‌ترین روش برای کسب درآمد هر مجموعه‌ای فروش است بنابراین وضعیت استخدام کارشناس فروش در کشور بسیار مطلوب است و علاقمندان به مشاغل فروش، می‌توانند بر اساس تجربیات و سوابق به عنوان کارشناس فروش استخدام شوند و به کسب درآمد بپردازند.

آگهی استخدام کارشناس فروش

در پلتفرم‌های مختلف انتشار آگهی استخدام، روزانه شاهد انتشار تعداد بی‌شماری آگهی استخدام کارشناس فروش از مجموعه‌های مختلف هستیم. سایت و اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری به عنوان مطمئن‌ترین پلتفرم انتشار آگهی در کشور با احزار هویت آگهی دهندگان، برترین آگهی‌هاس استخدام را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. کافیست علاقمندان به فعالیت در حوزه فروش با مشاهده شرایط استخدام مندرج در متن آگهی و ارسال رزومه اقدامات لازم را انجام دهند.

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس فروش

یک کارشناس فروش به منظور پیشبرد اهداف شرکت و برنامه‌های واحد فروش، باید بر اساس مسئولیت‌های تعریف شده، فعالیت‌های خود را دنبال کند. ممکن است برای هر مجموعه‌ای شرح وظایفی در اختیار کارشناس فروش بگذارند اما برای این دسته از مشاغل، در هر شرکتی مسئولیت‌های کلی اعلام می‌شود که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • برطرف کردن مشکلات مشتریان در فروش و خدمات پس از فروش کالا با ارائه راه حل‌های مناسب
  • تحلیل و بررسی آمارهای مربوط به فروش و ارائه گزارش کامل به مدیر فروش
  • داشتن برنامه ریزی فروش به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه
  • آگاهی جامع از کالا و خدمات قابل عرضه به مشتریان
  • بررسی نرخ‌های مربوط به تخفیف کالا و خدمات بر اساس شرایط فروش شرکت
  • برخورداری از توان فروش تمام محصولات شرکت مربوطه
  • پاسخگویی دقیق به سوالات و درخواست‌های مشتریان
  • صدور و ارائه فاکتور به مشتریان در صورت درخواست
  • ثبت دقیق اطلاعات مشتریان حضوری و یا تلفنی به صورت سیستمی و یا دستی
  • توانایی برقراری ارتباط مناسب با مشتریان
  • آشنایی با عملکرد فروش و محصولات قابل عرضه شرکت‌های رقبا
  • تهیه و تدوین استراتژی‌های فروش شرکت برای تولید محصولات
  • برقراری ارتباط مناسب با سایر همکاران واحد فروش در جهت توسعه فعالیت

مهارت‌های مورد نیاز استخدام کارشناس فروش

برخی از مهارت‌های اصلی کارشناس فروش به شرح زیر است:

  • یکی از مهم‌ترین مهارت‌های اصلی هر کارشناس فروش، قدرت عالی در مذاکره با مشتریان است. فردی می‌تواند در این شغل موفق باشد که بتواند در ارتباطات کاری و اجتماعی بیشترین تاثیر گذاری را داشته باشد. فروشندگان با کسب تجربیات به مرور نسبت به چنین مهارتی مسلط می‌شوند.
  • معمولا کارشناسان فروش از شم تجاری خوبی برخوردار هستند و در شرایط مختلف پیشنهادهای مناسبی به مشتریان ارائه می‌دهند. حتی توانایی شناسایی تهدیدها را نیز دارد.
  • برنامه ریزی یکی دیگر از مهارت‌های مهم هر کارشناس فروش به شمار می‌آید. اگر به طور دقیق از چنین مهارتی برخوردار نباشید، رسیدن به اهداف فروش غیر ممکن به نظر خواهد رسید.
  • هیچ فروشنده‌ای در جهان وجود ندارد که با جواب “نه” از سوی مشتریان مواجهه نشده باشند. یک کارشناس فروش هم قطعا در طول فعالیت با جواب‌های نه روبه رو می‌شود. فروشنده‌ای موفق خواهد بود که با شنیدن “نه” ناامید نشود و با قدرت فعالیت خود را دنبال کند.
  • یک کارشناس فروش در صورتی که با صنعت مورد نظری که در حال فعالیت است، به طور کامل آشنا باشد، بهتر می‌تواند در فروش کالا اقدام کند.
  • از جمله مهارت‌هایی که تعداد کارشناسان فروش کمتری از آن برخوردار هستند، توانایی تحلیل بازار است. معمولا برخی از کارفرمایانی به دنبال استخدام کارشناس فروش هستند که از قدرت تحلیل بازار برخوردار باشند.

شخصیت‌های مناسب کارشناس فروش

یکی از ارکان اصلی فروش موفق، حفظ ارتباط با مشتریان و پیگیری‌های متعدد است. شخصی می‌تواند به عنوان کارشناس فروش به موفقیت دست پیدا کند که از روحیه خستگی ناپذیری برخوردار باشد. این دسته از افراد معمولا از تکنیک‌های ارتباطی در مذاکرات بهره می‌برند. آشنایی با تغییرات جدید در محصولات و خدمات و میل به روز بودن از دیگر ویژگی‌های اصلی شخصیت‌های فعال در حوزه فروش است.

چالش‌های کارشناس فروش

این دسته از افراد با توجه به اینکه با مشتریان به طور مستقیم در ارتباط هستند، با برخی از مشکلات مختلفی روبه رو هستند. از جمله چالش‌های کارشناس فروش می‌توان به جلب رضایت مشتریان، تماس‌های زیاد با مشتریان، پورسانتی بودن درآمد، نوسانات ارز و تاثیر آن روی قیمت کالاها، جلب رضایت مدیران با توجه به تغییرات و اهداف فروش شرکت اشاره کرد.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *