اعلانیه
اعلانیه

ارتباط میان طبایع و ویژگی‌های شخصیت شغلی

خیلی از ما دغدغه این را داریم که با یک سری فرم یا تست و سؤال و جواب خودمان را بشناسیم و به عبارتی به ما دیکته شود که بهتر است سراغ فلان کار برویم چون در آن موفق‌تر هستیم.

اگرچه وجود یک سری فرم‌ها و تست‌ها در برخی مواقع می‌تواند راهگشا باشد ولی این همه ماجرا نیست و نباید بر اساس یک سری احتمالات کلی تصمیم‌های بزرگ و مهم بگیریم. به‌عنوان‌ مثال، شما اگر می‌خواهید بدانید که برای چه شغلی مناسب هستید، نمی‌توانید فقط به آشنایی با طبع‌تان تکیه کنید. چون حتما لازم است که در کنار شناخت آن با یک سری از ویژگی‌های شخصیتی‌تان هم آشنا شوید. برای دانستن بیشتر در این باره این مقاله از مجله اینترنتی نیازمندی‌های همشهری را به طور کامل بخوانید.

اثرات طبایع روی شخصیت آدم‌ها

خیلی از صفات و ویژگی‌ها آموختنی است و ارتباطی به مزاج و طبع آدمها ندارد. درست است که طبایع روی شخصیت آدم‌ها اثر می‌گذارد ولی باید بدانیم خیلی از ویژگی‌های انسان‌ها آن چیزی است که بر اساس آن تربیت شده‌اند. اینکه نسخه بپیچیم و بگوییم فلان افراد برای فلان کارها مناسب‌اند، رویه درستی نیست چون افراد با توجه به مهارت‌ها و دانشی که کسب می‌کنند انگیزه‌شان عوض می‌شود.

دسته بندی افراد بر اساس مزاج‌ها و جایگاهشان

ضمن لحاظ کردن ویژگی‌های شخصیتی فرد، می‌توان طبایع را به دو بخش گرم (صفراوی‌ها و دموی‌ها) و سرد (سوداوی‌ها و بلغمی‌ها) تقسیم کرد. سپس گفت که طبایع گرم چون پرحرارت هستند، پر جنب و جوش‌ا‌ند و واکنش‌شان به اتفاقات سریع است و برای کارهای مدیریتی و کارهایی که احتیاج به انرژی، روابط عمومی و ارتباط قوی دارند، مناسب‌اند. البته این به معنی این نیست که یک فرد با مزاج سرد نمی‌تواند مدیر خوبی باشد چون ممکن است یک نفر طبعش سرد باشد ولی باهوش باشد و بتواند در حرفه مدیریتی خود موفق باشد.

ویژگی‌های افراد صفراوی و دموی‌ها

صفراوی‌ها معمولا بازاریاب‌های خوبی هستند، پرجنب‌و‍‌جوش و پرتحرک‌اند اما دموی‌ها ضمن اینکه ارتباط خوب برقرار می‌کنند، آرامش هم دارند. بنابراین برای حوزه مدیریت زود جوش نمی‌آورند و زود تصمیم نمی‌گیرند، به اصطلاح تعمق دموی‌ها از صفراوی‌ها بیشتر است.

ویژگی‌های افراد سوداوی و بلغمی

سردها که به دو دسته سوداوی و بلغمی تقسیم می‌شوند برای کارهایی مناسب‌اند که جنب‌و‌جوش و تصمیم‌گیری سریع نمی‌خواهد. این دسته از افراد برای کارهای انفرادی مثل نقشه کشی یا بایگانی و امثال آن مناسب‌اند. ما در حوزه روانشناسی می‌گوییم یک مثلث روانی برای افراد وجود دارد که یک رأس آن افکار، رأس دوم عواطف و احساسات و رأس سومش کردار و عملکرد آنهاست. بنابراین عملکرد ما به شدت تحت تأثیر افکار و عواطف و احساسات ماست و تکیه صرف روی مزاج افراد نتیجه مطلوبی نمی‌دهد.

مهارت‌های زندگی

معمولا یکی از مباحثی که در عصر فعلی خیلی روی آن تأکید می‌شود « skills life» یا همان مهارت‌های زندگی است. به این معنا که ما باید در طول زندگی یک‌سری از مهارت‌ها مثل کنترل خشم و ناراحتی، بروز شادی و خوشحالی و چگونگی تصمیم‌گیری را یاد بگیریم. روانشناسی و نظریاتش با بحث طبع و مزاج مکمل‌اند و با کنار یکدیگر قرار دادن آنها، ما می‌توانیم به یک جمع‌بندی برسیم.

برتری طبایع نسبت به یکدیگر

هیچ برتری نسبت به طبایع وجود ندارد،. خداوند همه چیز را بر اساس حکمت آفریده است. جامعه همانطور که مدیر می‌خواهد، زیردست هم می‌خواهد. ما نمی‌خواهیم در جامعه همه یکدست و شبیه هم باشند بلکه می‌خواهیم که هرکسی در هر جایگاهی است، بهترین باشد. اگر بخواهیم این موضوع را با توجه به مزاج‌ها بگوییم بهتر است اینگونه بگوییم که ما نمی‌خواهیم هیچکس از تعادل مزاجی‌اش خارج شود یا مزاجش را تغییر دهد.

تغییر مزاج همراه با تغییر شغل

یک مدیر یا خبرنگار خوب لازم نیست حتما و ضرورتا یا طبعش گرم باشد. چنین فردی بهتر است به جای تغییر مزاج خود، مهارت‌های مدیریت و برنامه‌ریزی را یاد بگیرد و بتواند افراد را کنترل و هدایت کند. حالا چنین فردی اگر فکر کرد که خیلی خوب نمی‌تواند با زیردستانش ارتباط برقرار کند، می‌تواند یک معاون با مزاج گرم استخدام کند تا ضعف‌هایش پوشیده شود.

در مورد حرفه‌ای مثل بازیگری که طبع افراد یک چیز است، ولی نقشه‌شان چیز دیگری است ماجرا به چه صورت است؟ در مورد چنین مشاغلی نمی‌توانیم بگوییم که همه چون بازیگری ارتباط خوب می‌خواهد حتما بازیگران طبعشان گرم است. چرا که در میان همین بازیگرها، هم بازیگر سرد مزاج داریم و هم گرم مزاج. مثلا امین حیایی یا جواد رضویان همیشه در نقش‌های پرشور و حرارت و پرحرف هستند و طبعشان گرم است. بازیگری مثل لیلا حاتمی که معمولا در نقش‌های آرام و منزوی است احتمالا طبعش سرد است. بنابراین اینگونه نیست که ما همه را به یک چشم ببینیم و بگوییم که شاغلان فالن حرفه همگی گرم‌اند یا سرد.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *