اعلانیه
اعلانیه

آشنایی با شرایط استخدام کارشناس تاسیسات

فعالیت زیر نظر استاد ماهر، تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی مکانیک و کسب مدرک سازمان فنی حرفه ای، ۳ راه ورود به شغل کارشناس تاسیسات است.

به اشخاصی که مطابق با نقشه‌های فنی و با دقت بالا به نصب و تعمیر تاسیسات حرارتی، برودتی، بهداشتی و گازرسانی ساختمان‌ها می‌پردازند، کارشناس تاسیسات گفته می‌شود. با توجه به اینکه رفاه و آسایش یک ساختمان در گرو عملکرد صحیح و دقیق سیستم‌های تاسیساتی است، فعالان حوزه تاسیسات، کلیدی‌ترین بخش مشاغل فنی را برعهده دارند. به همین خاطر افرادی که وارد این دسته از مشاغل می‌شوند باید پیش از هرگونه اقدامی برای فعالیت و کسب درآمد، نسبت به یادگیری دوره‌های فنی اقدام کنند. همچنین به منظور کسب تجربیات و مهارت‌های لازم زیر نظر استادکار در یک دوره کارآموزی شرکت کنند تا توانایی فعالیت در پروژه‌های مختلف را بدست آورند.

تحصیلات مورد نیاز استخدام کارشناس تاسیسات

با توجه به اینکه فعالیت‌های مربوط به تاسیسات به عنوان مشاغل فنی شناخته می‌شود، علاقمندان جهت فعالیت در یکی از مجموعه‌های متقاضی استخدام کارشناس تاسیسات می‌توانند به صورت تجربی و زیر نظر یکی از استادهای ماهر در حوزه تاسیسات، مهارت‌های مورد نیاز را یاد بگیرند. یکی دیگر از شرایط استخدام در یکی کارخانجات به عنوان کارشناس تاسیسات، تحصیلات دانشگاهی است. افرادی که در رشته مهندسی مکانیکی و در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شده‌اند، می‌توانند به صورت آکادمیک درخواست خود را برای شرکت‌های متقاضی ارسال نمایند.

خبر خوب برای آن دسته از افرادی که فرصت تحصیلات دانشگاهی نداشته‌اند این است که آموزشگاه‌های آزاد زیر نظر سازمان‌های فنی و حرفه‌ای با برگزاری دوره‌های تخصصی شرایط را برای علاقمندان به مشاغل فنی از جمله تاسیسات، فراهم کرده است. متقاضیان با دریافت مدارک معتبر از این آموزشگاه، می‌توانند درخواست خود را به کارفرمایان متقاضی استخدام کارشناس تاسیسات ارسال نمایند.

مهارت‌های مورد نیاز استخدام کارشناس تاسیسات

به طور کلی کارفرمایان برای استخدام مشاغل فنی، افرادی را در لیست اصلی استخدام قرار می‌دهند که از مهارت‌های مربوط به شغل مورد نظر برخوردار باشند. در صورتی که قصد دارید به عنوان کارشناس تاسیسات در یکی از مجموعه‌های متقاضی استخدام شوید، بهتر است با مهارت‌های اصلی این شغل آشنایی داشته باشید. توصیه می‌شود این قسمت از استخدام را با جدیت بیشتری دنبال کنید. از جمله مهارت‌های کارشناس تاسیسات به شرح زیر است:

  • توانایی فعالیت مطابق با نقشه‌ها و بر اساس طرح‌های فنی
  • انجام منظم و دقیق کارهای محول شده
  • برخورداری از توانایی جسمانی بالا به منظور جابه جایی ابزار و وسایل
  • اطلاع از مسائل ایمنی و دستورالعمل‌های تعریف شده
  • توانایی برقراری ارتباط مناسب با سایر همکاران و مشتریان
  • توانایی گزارش نویسی و ارائه گزارش آن به مدیریت

میزان درآمد و حقوق کارشناس تاسیسات

مشاغل فنی در زمره کارهایی است که در لیست مشاغل پول ساز به شمار می‌آید. افرادی که به طور مستقل در حوزه تاسیسات فعالیت می‌کنند، می‌توانند به درآمدهای خوبی دست پیدا کنند. البته لازمه دست یافت به اهداف مالی مدنظر، ارتباط خوب با مشتریان و رضایت آنها و برخورداری از تمامی مهارت‌های مربوط به تاسیسات است. همچنین حقوق افرادی که در یکی از مجموعه‌ها فعالیت می‌کنند، متناسب شرایط کاری، نوع فعالیت، سابقه و تجربیات نیز متفاوت است. البته این دسته از افراد در صورت برخورداری از تجربیات بالا، خارج از ساعت کاری، به طور مستقل در حوزه تاسیسات فعالیت کرده و به کسب درآمد بپردازند.

وظایف و مسئولیت‌های کارشناس تاسیسات

در مجموعه‌های مختلف مسئولیت‌‎های گوناگونی برای کارشناس تاسیسات تعریف می‌شود. اما به طور کلی برای این دسته مشاغل یکسری وظایف کاملا یکسان اعلام شده است که در ادامه برخی از آنها را اشاره می‌کنیم.

  • نظارت دقیق بر فعالیت و عملکرد پیمانکاران تاسیسات
  • نظارت بر تعمیرات تاسیسات به صورت دوره‌ای (سالیانه و یا فصلی)
  • فعالیت بر اساس رعایت استانداردهای ایمنی و بهداشتی در تاسیسات
  • آماده سازی مشخصات فنی تجهیزات مورد نیاز در قالب اسناد مناقصه و مشخصات فنی
  • درک نقشه‌های تاسیساتی
  • طبقه بندی و نگهداری اسناد و نقشه‌های فنی
  • نظارت بر کلیه مراحل ساخت تجهیزات و قطعات و ارائه گزارش‌های مربوط
  • مشارکت در تنظیم قراردادهای مربوط به نگهداری تاسیسات
  • نظارت بر خرید تجهیزات و لوازم الکترونیکی و مکانیکی مورد نیاز

فرصت‌های شغلی کارشناس تاسیسات

با توجه به اینکه روند ساختمان سازی و نیاز ادارات و منازل و دیگر ساختمان‌ها به تعمیرات و نصب تاسیسات مختلف رو به رشد است، در حال حاضر کارشناس تاسیسات از بازار کار خوبی برخوردار است. پیش بینی می‌شود در آینده نیز این شغل همچنان مورد توجه بسیاری از کارفرمایان قرار گیرد. در صورتی که از تجربه و مهارت خوبی در زمینه تاسیسات برخوردار هستید می‌توانید از طریق سایت و اپلیکیشن نیازمندی‌های همشهری شغل خود را به راحتی پیدا کنند. علاقمندان به مشاغل مربوط به تاسیسات حتی می‌توانند خارج از کشور اقدام به فعالیت نمایند. چرا که در اکثر کشورهای جهان استخدام کارشناس تاسیسات مورد توجه بسیاری شرکت‌ها و کارخانجات قرار دارد و از بازار کار خوبی نیز برخوردار است.

شخصیت‌های مناسب کارشناس تاسیسات

در انتخاب شغل در صورتی که به ویژگی‌های شخصیتی، ارزش و علایق و حتی شرایط خانوادگی توجه نشود، موفقیتی حاصل نخواهد شد. با وجود اینکه شناخت تیپ شخصیتی امری بسیار طولانی است و حتی ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما شما را برای انتخاب شغل هوشمندانه یاری می‌رساند. برای مشاغلی فنی از مجله کارشناس تاسیسات افرادی مناسبی این کار هستند که نسبت به فعالیت‌های عملی علاقمند هستند و کاملا دقت را چاشنی کار خود قرار می‌دهند.


اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *