بازار اکنون غرق شده است داده ها. هر روز جدید ده ها نظرسنجی یا گزارش را به صندوق ورودی من می آورد. بیشتر این دادهها برای تبلیغ شرکتهای فردی تولید میشوند، اما برخی از معیارها مفید و جالب هستند. بسیاری از داده هایی که اکنون می بینم مربوط به اهمیت روزافزون دستگاه های تلفن همراه و تأثیر آنها بر تجارت است.
در زیر مجموعهای از دادههای اخیر از چندین شرکت و شرکت تحقیقاتی وجود دارد که رنگ بیشتری به تصویر در حال توسعه سریع رفتار کاربران تلفن همراه میبخشد. به عنوان مثال، comScore اخیرا گزارش داده است که در سه ماهه سوم یک دهم هزینه های خرده فروشی تجارت الکترونیک از طریق دستگاه های تلفن همراه (از جمله تبلت ها) انجام شده است. زمانی که اعداد Q4 در اوایل سال آینده منتشر شوند، باید شاهد افزایش این درصد باشیم.
فراتر از تجارت الکترونیک، تلفنهای هوشمند نقش بسیار مهمتری را به عنوان بخش تأثیرگذار در تحقیقات محصول مصرفکنندگان ایفا میکنند.
فعالیت رایانه لوحی منجر به معاملات تجارت الکترونیکی می شود. با این حال، بیشتر تحقیقات تلفن های هوشمند پیشروی برای خرید در فروشگاه یا تبدیل های بعدی است. در دستگاه دیگری (یعنی رایانه شخصی). علیرغم عدم تبدیل گوشیهای هوشمند، دستگاهها عمیق هستند تأثیر بر معاملات دارد و باید توسط بازاریابان مورد توجه قرار گیرد.
در یک نظرسنجی سه ماهه سوم از مصرف کنندگان آمریکای شمالی، Forrester Research از مشتریان پرسید که در کجا از تلفن های هوشمند خود استفاده می کنند. این لیست مکان های برتر است:
- در فروشگاه ها — 75 درصد
- در فضای باز – -74 درصد
- در ماشین — 74 درصد
- هنگام سفر — 68 درصد
- خانه (اتاق نشیمن) – 67 درصد
- در رستوران ها – 65 درصد
- خانه دوست — 60 درصد
- کار – 58 درصد
- حمل و نقل عمومی — 51 درصد
این دادههای نظرسنجی Forrester خود گزارش میشوند. برای مقایسه، WiFi و ارائهدهنده شبکه تبلیغات محلی JiWire (Q3) مکانهای برتر (بر اساس رفتار ثبتشده) را که مصرفکنندگان از دستگاههای تلفن همراه (عمدتا گوشیهای هوشمند) استفاده میکردند، شناسایی کردند. بر اساس این دادهها، مراکز خرید، که بهعنوان نماینده «فروشگاههای خردهفروشی» هستند، بهترین مکان بودند.
شرکت تحقیقاتی GfK که اخیراً منتشر شد، اگرچه با استفاده از دادههای سال 2011، شناسایی کرد که کاربران تلفن همراه (در مقایسه با کاربران رایانه شخصی) بیشتر وقت خود را در دستگاههای تلفن همراه در کجا میگذرانند.
در رایانههای شخصی، جستجو و شبکه اجتماعی در زمان صرف شده به هم نزدیک بودند. با این حال، در تلفن همراه، شبکه اجتماعی بسیار بیشتر از زمان جستجو (همانطور که انتظار می رود) به دست آورد. این توسط سایر داده های از قبل موجود تأیید شده است.
در تصویر بالا، شبکه اجتماعی 31 درصد از زمان کاربر را در گوشیهای هوشمند ثبت میکند. این برترین فعالیت است، به دنبال آن ایمیل و جستجو. اما تبلت ها از نظر رفتار کاربر بسیار شبیه به رایانه شخصی هستند، اگرچه یکسان نیستند.
بر اساس دادههای Q3، comScore دریافت که جستجو برترین فعالیت (از طریق نفوذ) در رایانههای لوحی است، همانطور که آنلاین است. با این حال، شبکه های اجتماعی کمتر رایج بود.
رایانههای شخصی، تبلتها و تلفنهای هوشمند سه کانال مجزا هستند که همگی رفتارهای مصرفکننده متمایز دارند. اگرچه بسیاری دوست دارند، اما نمیتوانید با ارائه بازاریابی «یک اندازه برای همه» به هر مخاطب، آنها را فریب دهید.
بازاریابان باید تفاوتهای ظریف رفتار مصرفکننده را در چند صفحهنمایش درک کنند تا بتوانند هر پلتفرم را به طور مناسب مورد بررسی قرار دهند. من نمی توانم به شما بگویم که چند بار در یک سایت رایانه شخصی در iPad خود بوده ام تا فقط یک اعلان “دانلود فلش پلیر” را در یک مربع سیاه بزرگ در مرکز صفحه مشاهده کنم. تنها چیزی که می توان در مورد آن گفت این است: #شکست می خورد.
وبسایتهای رایانه شخصی روی رایانههای لوحی کار نمیکنند (یا حداکثر تعامل مصرفکننده را به همراه ندارند). صفحات فرود رایانه شخصی برای تلفن های هوشمند نیز کار نمی کنند. همچنین تبلیغات رایانه شخصی خلاقانه نخواهد بود. به همین ترتیب، تبلیغات نمایشی طراحیشده برای تلفنهای هوشمند روی رایانههای لوحی کار نمیکنند.
تبلیغات جستجو شاید تنها ابزار بازاریابی باشد که در پلتفرمها با سفارشیسازی محدود کار میکند. اما حتی در این صورت نیز کمپینها باید بهطور خاص در هر صفحه برای حداکثر تأثیر هدایت شوند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.