اعلانیه
اعلانیه

گیمیفیکیشن در استخدام چه کاربردهایی دارد؟

این روزها استفاده از گیمیفیکیشن (Gamification) در استخدام بین متخصصان منابع انسانی جنجال فراوانی به راه انداخته است. اما این پدیده چیز جدیدی نیست. امروزه فقط به دلیل اینکه فناوری، صنعت منابع انسانی را مختل می‌کند گیمیفیکیشن به محبوبیت زیادی دست یافته است.

با این حال، بسیاری از متخصصان منابع انسانی و سازمان‌های آن‌ها در مورد استقبال از گیمیفیکیشن در استخدام تردید دارند. در این مقاله، سعی خواهیم کرد اطلاعات مربوط به گیمیفیکیشن را در جذب نیرو ارائه دهیم.

گیمیفیکیشن در استخدام چیست؟

گیمیفیکیشن اساساً کاربرد فناوری بازی (نظریه بازی، مکانیک و طراحی بازی) در زمینه‌های غیر بازی است. در حالی که شرکت‌ها در ابتدا از گیمیفیکیشن صرفاً به عنوان یک تاکتیک بازاریابی برای درگیر کردن مصرف‌کنندگان استفاده می‌کردند، این روش در دهه گذشته محل کار را دستخوش تغییرات زیادی کرده است و اکنون به عنوان یک جایگزین مناسب برای ارزیابی‌های سنتی عمل می‌کند و برای جذب، انتخاب، پذیرش و توسعه کارمندان استفاده می‌شود.

تاریخچه گیمیفیکیشن

در حالی که پوشش رسانه‌ای در مورد گیمیفیکیشن در استخدام طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، این روند جدید نیست. در واقع، یکی از اولین تلاش‌ها برای به کارگیری گیمیفیکیشن در استخدام در سال ۱۹۹۹ توسط ارتش آمریکا انجام شد. ارتش ایالات متحده برای کشف استعدادهای درخشان ایده‌ای هوشمندانه ارائه داد.

آن‌ها یک بازی استخدام ویدیویی آنلاین، America’s Army را طراحی کردند که به متقاضیان امکان می‌دهد دنیای ارتش را کشف کنند، به نامزدها کمک می‌کند تا دریابند که آیا خدمت در ارتش با نیازها، علایق و توانایی‌های آن‌ها مطابقت دارد. پس از موفقیت یک شبه America’s Army، گیمیفیکیشن در استخدام به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد اما باز هم به شایستگی لازم نرسید.

اما با ادامه تلاش‌ها جهت سرگرم‌کننده کردن فرایند استخدام، دستاوردهای جدیدی در گیمیفیکیشن حاصل شده و نهایتا به برنامه جذب استعداد بسیاری از سازمان‌ها در سطح جهان تبدیل شد. اکنون بیش از هر زمان دیگری، سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای از این سلاح در جنگ استعدادیابی استفاده می‌کنند.

عمل گیمیفیکیشن در استخدام نیز از آن زمان به طور قابل توجهی گسترش یافته است. در استخدام، اکنون ارزیابی‌های گیمیفیکیشن برای تشخیص ویژگی‌های شخصیتی نامزدها مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند تعیین کند عملکرد آن‌ها در یک نقش خاص چگونه است. همچنین مهارت‌ها و توانایی‌های آن‌ها را برای یک موقعیت خاص ارزیابی می‌کند. همه این‌ها در حالی است که تجربه استخدام را بهبود می‌بخشد.

چرا باید از گیمیفیکیشن در استخدام استفاده کنیم؟

یک گزارش گسترده Korn Ferry نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۰ با کمبود استعداد جهانی بیش از ۸۵ میلیون نفر روبرو خواهیم شد. مشاغلی که در رسانه‌ها، ارتباطات و فناوری پر نشده باقی مانده‌اند می‌توانند به درآمد سالانه ۵/۸ تریلیون دلار منجر شوند.

برای پیشرفت در این دوره دیجیتال که همیشه در حال پیشرفت است، سازمان‌ها باید یک استراتژی موثر در جذب استعداد اتخاذ نمایند که استعدادهای برتر را جلب کرده و آن‌ها را ترغیب کند مهارت‌های خارق‌العاده خود را به شرکت شما بیاورند. اما چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟

گیمیفیکیشن در استخدام پاسخ صحیحی به نظر می‌رسد. کارشناسان استخدام از انجمن مدیریت منابع انسانی معتقدند که گیمیفیکیشن در منابع انسانی می‌تواند تصویری نوآورانه از کارفرما ایجاد کند، علاقه مردم را به فرصت‌های شغلی افزایش دهد و عملکرد آینده متقاضیان را به طور دقیق پیش‌بینی کند.

علاوه بر این، طبق نظرسنجی دیگری که توسط TalentLMS انجام شده، ۸۱٪ از کارکنانی که در محیط کار گیمیفیکیشن را تجربه کرده‌اند، گفته‌اند که این فناوری به آن‌ها احساس تعلق می‌بخشد و باعث می‌شود ارتباط اجتماعی بیشتری داشته باشند.

مزایای گیمیفیکیشن در استخدام

جای تعجب نیست که چرا عرصه استعدادیابی با در نظر گرفتن استراتژی‌های گیمیفیکیشن برای تعامل با نامزدها، بیشترین موفقیت را تا به امروز تجربه کرده است.

اکنون به مزایای گیمیفیکیشن در استخدام می‌رسیم. در اینجا برخی از مزایایی که سازمان‌ها با استفاده از گیمیفیکیشن در استراتژی استخدام خود کسب کرده‌اند آورده شده است:

جذب علاقه‌مندان فناوری

به عنوان سریع‌ترین گروه در حال رشد افراد در شرکت‌ها، هزاره‌ها تا سال ۲۰۲۵، ۷۵ درصد نیروی کار را تشکیل خواهند داد. بنابراین برای جذب، حفظ و ایجاد انگیزه در این گروه از نیروی کار، شرکت‌ها باید توجه زیادی به رفتار خود داشته باشند و بدانند چه چیزی موجب جذب آن‌ها می‌شود.

طبق مطالعه‌ای که توسط سیسکو در سال ۲۰۱۱ انجام شد، هزاره‌ها اینترنت را به اندازه هوا، آب، غذا و سرپناه مهم می‌دانند. مهارت فنی آن‌ها موجب می‌شود تا محل کار به آینده‌ای بی‌سابقه منتهی شود و بنابراین سرمایه‌گذاری در جدیدترین فناوری برای جذب و حفظ استعدادهای برتر بسیار مهم شده است.

طراح بازی، جی مک گونیگال معتقد است که میانگین هزاره‌های غربی تا ۲۱ سالگی، ۱۰ هزار ساعت صرف بازی‌های رایانه‌ای خواهند کرد. با توجه به این واقعیت، گیمیفیکیشن راه‌حل مناسبی برای استخدام فراهم می‌کند.

ایجاد آگاهی از برند

گیمیفیکیشن در استعدادیابی با داشتن دامنه وسیع و قابل تنظیم بودن، به شرکت‌ها در بهبود تعامل، تقویت برند کارفرمایان و شخصی‌سازی فرایند استخدام جهت کشف استعداد برتر کمک کرده است و همچنین روند استخدام را سرگرم‌کننده می‌کند.

با استفاده از گیمیفیکیشن در فرایندهای منابع انسانی، سازمان‌ها می‌توانند بهترین نامزدها را استخدام کنند و برند کارفرمای خود را به صدها و هزاران نامزد نشان دهند.

کسب بینش واقعی‌تری نسبت به نامزدها

گاهی اوقات داوطلبان به دلیل اضطراب یا ارعاب در آزمون‌ها و مصاحبه‌ها بهترین عملکرد را ندارند. اکثر مواقع رهبران منابع انسانی فقط به دلیل اینکه نامزدهای شایسته رزومه خود را به گونه‌ای چشم‌نواز ارائه نکرده‌اند، آن‌ها را از دست می‌دهند.

با استفاده از گیمیفیکیشن در استخدام، شما برای نامزدها یک محیط آشنا و سرگرم‌کننده فراهم می‌کنید، به آن‌ها اجازه می‌دهید توانایی واقعی خود را در یک فضای آرام نشان دهند. این به نوبه خود شما را قادر می‌سازد تا توانایی‌های واقعی هر داوطلب را ارزیابی نمایید.

جمع‌بندی

روند استخدام سنتی مانع از پیش‌بینی موفقیت نامزدها توسط استخدام‌کنندگان می‌شود. از طرف دیگر، نامزدها را از تشخیص اینکه آیا یک کارفرمای خاص بهترین شرایط را دارد یا خیر، باز می‌دارد. اینجاست که گیمیفیکیشن به کمک شما می‌آید.

گیمیفیکیشن در استخدام بهترین راه‌حل برای جذب یک گروه متنوع از داوطلبان است، این روند بلافاصله بهترین متقاضیان را انتخاب و از آن‌ها به روشی سرگرم‌کننده استفاده می‌کند، در تمام مدت به داوطلبان اجازه می‌دهد کارفرما را به دلخواه خود انتخاب نمایند. از این رو، می‌توان گفت که استفاده از گیمیفیکیشن در منابع انسانی یک راه‌حل عالی برای کارفرمایان و داوطلبان است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *