اعلانیه
اعلانیه

پست BBQ News: مایکروسافت بیشتر نوکیا را به قیمت 7.2 میلیارد دلار می خرد

Lumia 1020بسیاری از مردم ایالات متحده از باربیکیوهای روز کارگر به کشف کنید که مایکروسافت کسب و کار سخت افزار نوکیا را به مبلغ تقریبی 5 میلیارد دلار خریداری کرده است و تقریباً 2 میلیارد دلار دیگر برای مجوز ثبت اختراعات شرکت فنلاندی هزینه خواهد کرد. ارزش کل معامله 5.44 میلیارد یورو یا تقریباً 7.2 میلیارد دلار است.

در اینجا برخی از جزئیات نسخه مطبوعاتی مایکروسافت آمده است.:

مایکروسافت تقریباً تمام بخش‌های تجاری دستگاه‌ها و خدمات نوکیا، از جمله واحدهای تجاری تلفن‌های همراه و دستگاه‌های هوشمند و همچنین یک تیم طراحی پیشرو در صنعت را به دست خواهد آورد، عملیاتی که شامل تمام دستگاه‌های نوکیا می‌شود. امکانات تولید مرتبط با خدمات، فعالیت‌های فروش و بازاریابی مرتبط با دستگاه‌ها و خدمات، و عملکردهای پشتیبانی مرتبط.

انتظار می‌رود در پایان، تقریباً 32000 نفر به مایکروسافت منتقل شوند، از جمله 4700 نفر در فنلاند و 18300 کارمند مستقیماً در تولید، مونتاژ و بسته‌بندی محصولات در سراسر جهان. عملیاتی که قرار است به مایکروسافت منتقل شود، حدود 14.9 میلیارد یورو یا تقریباً 50 درصد از فروش خالص نوکیا برای کل سال 2012 تولید کرد.

مایکروسافت واحد تجاری دستگاه‌های هوشمند نوکیا، از جمله برند و محصولات لومیا را خریداری می‌کند. گوشی‌های لومیا جوایز متعددی را به دست آورده‌اند و در هر سه سه‌ماهه اخیر فروش خود را افزایش داده‌اند و در سه‌ماهه دوم سال 2013 به 7.4 میلیون دستگاه رسیده است.

به عنوان بخشی از این معامله، نوکیا در حال واگذاری قرارداد طولانی مدت مجوز پتنت خود با Qualcomm و همچنین سایر قراردادهای مجوز به مایکروسافت است.

این معامله به مایکروسافت عملیات سخت افزاری را می دهد که اکنون معتقد است برای موفقیت در موبایل باید آن را داشته باشد. این خرید همچنین به این معنی است که مایکروسافت دیگر نیازی به تکیه بر شرکای شخص ثالث برای ساخت سخت افزار ندارد. با این حال، این خرید به دور از تضمین موفقیت است. خرید 12.5 میلیارد دلاری موتورولا موبیلیتی توسط گوگل مانع از کاهش سهم این موتورولا در بازار نشده است – اگرچه Moto X که به تازگی منتشر شده است اولین گوشی طراحی شده تحت مالکیت گوگل است.

طبق گزارش ها، مدیر عامل نوکیا، استفان الوپ، قرار است مجدداً به مایکروسافت بپیوندد و به عنوان “معاون اجرایی دستگاه ها و خدمات” به مایکروسافت بپیوندد و رئیس فعلی نوکیا، ریستو سیلاسما، حداقل در حال حاضر، نقش مدیرعاملی نوکیا را بر عهده خواهد گرفت.

Elop تقریباً سه سال پیش از مایکروسافت برای رهبری نوکیا استخدام شد. در آن زمان تئوری‌های توطئه‌ای وجود داشت که Elop یک «اسب تروا» برای مایکروسافت است تا از موقعیت ممتاز ویندوزفون در نوکیا اطمینان حاصل کند. همه اینها در آن زمان کاملاً پارانوئید به نظر می رسید. به نظر می رسد در حال حاضر این نظریه بسیار کمتر عجیب و غریب است.

Elop احتمالا اکنون در فهرست کوتاهی برای جانشینی استیو بالمر، مدیر عامل مایکروسافت است که هفته گذشته استعفای زودهنگام خود را اعلام کرد. با توجه به مرکزیت تلفن همراه (و اهمیت این خرید) کاملاً منطقی است که Elop را مسئول کل مایکروسافت قرار دهیم. با این حال رکورد او در نوکیا در بهترین حالت مختلط است.

در حالی که شرکت تصمیم جسورانه ای برای اتخاذ یک سیستم عامل شخص ثالث گرفت. احتمالاً باید به همان اندازه از سیستم عامل اندروید استفاده می کرد. اگر این کار را می کرد، امروز در موقعیت قوی تری قرار می گرفت و احتمالاً خودش را به مایکروسافت نمی فروخت. اگرچه او به تنهایی مسئول نیست، در دوران تصدی الوپ، نوکیا ارزش قابل توجهی را از دیدگاه سهامداران از دست داد.

Kantar Worldpanel ComTech داده‌های بسیار قوی نشان داده است افزایش سهم در کشورهای منتخب اتحادیه اروپا برای تلفن های ویندوزی، اما سهم در بازارهای کلیدی مانند ایالات متحده و چین کاهش یافته است. کار مایکروسافت هنوز برای آن بسیار محدود است.

مایکروسافت اکنون کنترل یک برند سخت‌افزاری قابل احترام را به دست می‌آورد – این شرکت در حال خرید نام تجاری Lumia و صدور مجوز نام تجاری نوکیا برای مدتی چند سال است – همراه با دارایی‌ها و تخصص در زمینه تولید دستگاه. این خرید همچنین دیدگاه جدید استیو بالمر از مایکروسافت را به عنوان یک شرکت «دستگاه‌ها و خدمات» به جای یک شرکت نرم‌افزاری تقویت می‌کند. این بر عهده مدیر عامل بعدی مایکروسافت است که واقعاً این چشم انداز را اجرا کند.

این خرید یک مسابقه تلفن همراه سه طرفه را بین Google، Apple و Microsoft در مقیاس جهانی راه‌اندازی می‌کند. بلک بری برای فروش است و بعید به نظر می رسد که یک بازیگر جهانی معنادار در بازار گوشی های هوشمند باقی بماند. سایر احزاب و سیستم عامل ها، به ویژه در چین، ممکن است چین و چروک های جالبی را به نبرد جهانی اضافه کنند. اما به نظر می رسد که مایکروسافت چنگ زده است، خجالت زده و راه خود را به مبارزه خریده است.

تجارت نقشه های نوکیا (اینجا) بخشی از این معامله نیست. با توجه به پیچیدگی نقشه های Nokia/HERE و Bing Maps، این بسیار کنجکاو است. با این حال، ظاهرا مایکروسافت مجوز HERE Maps را به عنوان بخشی از هزینه 2 میلیارد دلاری که می پردازد، می دهد.

Nokia به تمرکز خود بر تجارت HERE، NSN و مجوز IP خود ادامه خواهد داد. سال‌ها بعد این یا همان لحظه پایان نوکیا خواهد بود (به عنوان یک موضوع عملی) یا، اگر همه چیز خوب پیش برود، ممکن است این معامله شبیه به واگذاری IBM از تجارت رایانه شخصی‌اش باشد.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شده‌اند.


درباره نویسنده

گرگ استرلینگ یک ویرایشگر مشارکت کننده در Search Engine Land، عضو تیم برنامه نویسی رویدادهای SMX و معاون بازار بینش در Uberall است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *