اعلانیه
اعلانیه

ویندوز فون، سرفیس مایکروسافت و “نبرد اکوسیستم ها”

A چند هفته پیش، استیو بالمر، مدیر عامل مایکروسافت، در سالن اجتماعات سانفرانسیسکو روی صحنه ایستاد و راه‌هایی را که ویندوز فون 8 و ماشین‌های سرفیس می‌توانند مایکروسافت را دوباره در برابر رقبای اصلی‌اش گوگل و اپل رقابت کنند، بررسی کرد. پیش از آن، جو بلفیور، معاون مایکروسافت، یک گشت و گذار ویژه یک ساعته از تلفن‌های ویندوزی به ما داده بود: طراحی جسورانه، دوربین عالی، شخصی‌سازی، برنامه‌های جدید (مانند «گوشه بچه‌ها»، «حس داده») و غیره.

و در حالی که Windows Phone (8) دارای برخی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد است و رابط کاربری به خوبی انجام شده است، هیچ یک از این ویژگی‌های سیستم عامل مجزا نمی‌تواند اکثر کاربران iPhone یا Android را فریب دهد.

قیمت‌های تهاجمی ممکن است توجه ارتقا دهندگان تلفن همراه یا والدینی را که به دنبال گوشی‌های هوشمند ارزان‌تر برای فرزندان خود هستند، جلب کند. اما اگر از iOS یا Android استفاده می‌کنید، سازگاری با رابط کاربری Windows به زمان نیاز دارد.

مایکروسافت برای تصاحب سهم بازار تلفن همراه منحصراً به جذابیت ذاتی گوشی یا ویژگی‌های آن متکی نیست. این به چیز دیگری کمک می کند: اکوسیستم بزرگتر مایکروسافت. بالمر تاکید کرد که تلفن‌های ویندوزی عمیقاً با تبلت‌های سرفیس، رایانه‌های شخصی ویندوز و ایکس‌باکس یکپارچه شده‌اند و «همراهی کامل» هستند. آنها بخشی از یک جهان دستگاه کامل و چند صفحه‌ای هستند که توسط فضای ذخیره‌سازی ابری به شکل Skydrive به هم گره خورده‌اند.

مایکروسافت روی این ایده حساب می‌کند که درصدی از میلیون‌ها کاربر رایانه‌های شخصی ویندوزی، خواهان قابلیت همکاری دستگاه‌هایی هستند که بالمر و بلفیور درباره آن صحبت می‌کردند. بالمر با بیان سخنان خود خطاب به «صدها میلیون» کاربر رایانه شخصی ویندوز در آنجا گفت: «هیچ گوشی بهتری برای شما وجود ندارد.

مایکروسافت با نگاهی به استراتژی خرده فروشی اپل، امیدوار است که قرار گرفتن در معرض مستقیم لمسی با محصولات جدید باعث افزایش فروش شود. برای این منظور، ردموند ادعا می کند که 15 میلیون نفر قبلاً پیاده روی کرده اند از درهای مختلف خرده فروشی و فروشگاه های پاپ آپ مایکروسافت در ایالات متحده:

آداشک گفت: «ما تاکنون از بیش از 15 میلیون مشتری استقبال کرده‌ایم و تعداد زیادی از مشتری‌ها را تاکنون یاد گرفته‌ایم. “داشتن این ارتباط مستقیم با مشتریان ما واقعا به ما کمک کرده تا نیازهای فنی آنها را بهتر درک کنیم.”

همه این عوامل نشان می‌دهند که مایکروسافت فروش دستگاه‌های تلفن همراه را در سه ماهه چهارم بهبود می‌بخشد — اگرچه فروش رایانه‌های شخصی معمولی (مخصوصاً در قسمت پایین‌تر) کاهش ادامه دارد. سوال این است که فروش چقدر خوب خواهد بود. بزرگ خواهند بود یا فقط متواضع فروش Windows Phone تا به امروز چندان قوی نبوده است.

استراتژی اکوسیستم مایکروسافت در تخته سفید راهبردی مناسب است. مشکل این است که با رویکردهای تقریباً یکسانی از طرف اپل و گوگل روبرو می شود که هر کدام تقریباً با پیشنهادات سرگرمی، ذخیره سازی ابری و استراتژی های بین دستگاهی دیگر مطابقت دارند. آمازون یکی دیگر از رویکردهای اکوسیستمی مشابه، هرچند تا حدودی کمتر توسعه یافته است.

معضل شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، آمازون و گوگل (به میزان کمتر اپل) که این نوع استراتژی اکوسیستم را دنبال می‌کنند این است که آیا و چگونه می‌توانند محصولات خود را برای اکوسیستم‌های رقبا قوی کنند یا خیر. برای مثال، انتظار می رود راه اندازی مایکروسافت آفیس برای دستگاه‌های iOS و Android نیازی به خرید تبلت‌های ویندوزفون یا سرفیس برای دسترسی به آفیس در دستگاه تلفن همراه را از بین می‌برد. به طور مشابه، یک برنامه نقشه‌برداری بومی iOS از Google، استدلال Android علیه آیفون را کاهش می‌دهد.

و آیا کاربران iPad که می‌توانند به فیلم‌های استریم آمازون پرایم یا برنامه Kindle دسترسی داشته باشند، تمایل کمتری به خرید تبلت آمازون خواهند داشت؟ من می گویم احتمالا اینطور است.

با این حال، نادیده گرفتن اکوسیستم‌های رقبا خطراتی را به همراه دارد. شما این خطر را دارید که نرم افزار شما به سادگی با چیز دیگری جایگزین شود: Google Docs، Apple Maps. Neflix/Hulu یا سایر ابزارهای شخص ثالث. بر این اساس، با در دسترس نگه داشتن آفیس در تمامی پلتفرم‌های دستگاه، مایکروسافت کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که افراد همچنان از آفیس استفاده می‌کنند، حتی با کاهش زمان رایانه شخصی‌شان. اگر این شرکت بخواهد آفیس تلفن همراه را منحصر به ویندوزفون کند، به این معنی است که بیش از 100 میلیون دارنده گوشی هوشمند ممکن است به سادگی به استفاده از چیز دیگری عادت کنند.

همانند امواج تجاری ایالات متحده در روزهای پایانی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، مایکروسافت متعهد شده است که بازار را با تبلیغات برای ویندوزفون و سرفیس پر کند – محصولات خیمه شب بازی خود برای تعطیلات 2012. این شرکت امیدوار است که رگبار بازاریابی و افزایش آگاهی که به ارمغان می آورد در واقع فروش واحد را افزایش می دهد. تلفن های ویندوزی در ایالات متحده کمتر از 4 درصد از سهم بازار گوشی های هوشمنددارند. >.

با این حال اکوسیستم های گوگل، اپل و آمازون نیز جذاب و قوی هستند. مایکروسافت با وجود جنگ گسترده، طرح‌های محصول جدید و تصمیمات بازاریابی، با رقابتی‌ترین بازاری مواجه است که تا به حال دیده است.

و در حالی که استراتژی بازاریابی اکوسیستم ممکن است در نهایت برای مایکروسافت موفقیت آمیز باشد، اکوسیستم رایانه شخصی ویندوز آنقدر قدرت سابق نیست.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شده‌اند.


درباره نویسنده

گرگ استرلینگ یک ویرایشگر مشارکت کننده در Search Engine Land، عضو تیم برنامه نویسی رویدادهای SMX و معاون بازار بینش در Uberall است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *