اعلانیه
اعلانیه

در حالی که مارک زاکربرگ تنها 28٪ از فیس بوک را در اختیار دارد، او همچنان 57٪ از حق رای را حفظ می کند. زاکربرگ این قدرت را آزادانه در طول قرارداد فیس بوک و اینستاگرام منعطف کرد و تنها در 3 روز بدون مشورت با منابع خارجی به توافق رسید. وال استریت ژورنال گزارش می‌دهد که زاکربرگ و کوین سیستروم، مدیرعامل اینستاگرام، طی سه روز پس از پایان قرارداد، به نتیجه رسیدند. در خانه ۷ میلیون دلاری زاک در پالو آلتو. وکلا، بانکداران و هیئت مدیره فیس بوک در این معامله غایب بودند.

Mark Zucker – Facebook عکس با اجازه برایان تاچر

مذاکرات بین دو شرکت زمانی آغاز شد که زاکربرگ با سیستروم تماس گرفت و خواستار ملاقات در 5 آوریل شد. اینستراگرام در شرف انجام معامله ای برای 50 میلیون دلار سرمایه خطرپذیر بود… تا اینکه مدیر عامل فیس بوک تماس گرفت. آن دو هر روز در خانه پالو آلتو با سیستروم که هر شب با ماشین به خانه خود در سانفرانسیسکو برمی گشت ملاقات می کردند.

تعداد اولیه منتشر شده توسط مدیر عامل اینستاگرام 2 میلیارد دلار بود. در حالی که ارزش گذاری اینستاگرام کمی کاهش یافت، اما در محدوده 10 رقمی باقی ماند. قوی ترین نقطه مذاکره برای اینستاگرام، تسلط آنها بر موبایل بود. فیس بوک به طور سنتی با تلفن همراه دست و پنجه نرم می کرد، در حالی که اینستراگرام یک سرویس فقط اپلیکیشن موبایل/تبلت است. به دلیل اینکه نمی‌خواستیم از موبایل عقب بمانیم، این معامله توسط فیس‌بوک انجام شد.

کوین، سیستروم، مدیر عامل اینستاگرام – عکس با اجازه jdlasica

یکی از بزرگترین شگفتی‌ها این بود که هیچ وکیل، بانکدار یا مشاور خارجی در خرید وارد نشد. در بیشتر موارد، این دو مدیر اجرایی جزئیات معامله میلیارد دلاری را بدون هیچ کمک خارجی به هم زدند. پست اولیه که خرید را اعلام می کرد روی دیوار مارک زاکربرگ غیرعادی به نظر می رسید، زیرا چنین بود. این معامله به قدری سریع و با تعداد کمی از منابع خارجی اتفاق افتاد که همه را شگفت زده کرد. هیچ‌کس در هیئت مدیره فیس‌بوک تا 8 آوریل، یک روز قبل از انتشار پست دیواری که قرارداد را عمومی می‌کند، خرید معلق را ندیده یا نشنیده بود. اگرچه عمدتاً نمادین بود، اما قبل از انتشار اعلامیه رسمی، رأی گیری توسط هیئت مدیره انجام شد.

برای اطلاعات بیشتر، پست وال استریت ژورنال را در مورد موضوع کامل ببینید.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شده‌اند.


درباره نویسنده

گرگ فین مدیر بازاریابی برای Cypress North است، شرکتی که رسانه های اجتماعی در سطح جهانی را ارائه می دهد. و خدمات بازاریابی جستجو و توسعه وب و اپلیکیشن. او بیش از 10 سال در صنعت بازاریابی اینترنتی بوده و در بازاریابی دیجیتال تخصص دارد. همچنین می‌توانید گرگ را در توییتر (@gregfinn) یا LinkedIn.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *