اعلانیه
اعلانیه

فروش دارایی های علی بابا توسط یاهو به شرکت خالص 4.5 میلیارد دلار تزریق نقدی (به روز شده)

کیف پول یاهو کمی چاق تر شد. این شرکت فروش بیش از 7 میلیارد دلاری تقریباً نیمی از سهام خود در علی بابا (در ابتدا به قیمت 1 میلیارد دلار خریداری شده بود) را بسته است . طبق گزارشات، پس از کسر مالیات، یاهو 4.5 میلیارد دلار خالص خواهد شد.

یاهو تقریباً 40 درصد از شرکت تجارت الکترونیک چینی را در اختیار داشت. اکنون 20 درصد مالکیت آن را در اختیار دارد. این معامله بخشی از برنامه بازخرید سهام توسط علی بابا است. (به‌علاوه، علی‌بابا درگیر درام سازگاری Acer Android-OS با Google است.) در نهایت یاهو این کار را انجام خواهد داد. تمام سهام خود را در علی بابا بفروشد.

واگذاری دارایی های علی بابا یاهو در زمان کارول بارتز، مدیر عامل سابق یاهو، موضوعی بحث برانگیز بود. اما در اردیبهشت ماه سال جاری توافقی بین شرکت ها صورت گرفت. این نتیجه توافق قبلی است.

سرمایه گذاران یاهو انتظار داشتند که پول به آنها بازگردانده شود، اما به نظر نمی رسد این اتفاق بیفتد. ماریسا مایر، مدیرعامل جدید یاهو، برنامه‌های دیگری از جمله خرید دارد. من قبلاً حدس زده بودم که یکی از این خریدها ممکن است Foursquare باشد.

مایر اخیراً درگیر استخدام شدید بوده و مدیران اجرایی (عمدتاً زن) را به تیم او و به هر کارمند یاهو یک گوشی هوشمند (آیفون 5، اندروید یا نوکیا لومیا 920) به غیر از بلک بری می دهد. قبلاً او غذای رایگان را برای کارمندان یاهو در دفتر مرکزی این شرکت در Sunnyvale، CA تهیه کرده بود.

Mayer همچنین در حال اجرای سایر تغییرات فضای کاری است که برای بهبود شرایط کاری و روحیه کارکنان طراحی شده است، که به نظر می رسد کارساز باشد.

سوال بزرگ‌تر این است که آیا او می‌تواند به شرکت کمک کند تا برخی از پیشنهادات مصرف‌کننده و تبلیغ‌کننده خود را جذاب‌تر کند (اگرچه یاهو تعدادی ویژگی و برنامه هنوز هم بسیار موفق دارد). یاهو چندین سال است که جایگاه خود را به گوگل و فیسبوک از دست داده است. حتی برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه مایر ممکن است تلاش کند جستجوی یاهو را دوباره اختراع کند وجود دارد.

اما از دیدگاه صرفاً روابط عمومی، مایر به تغییر دوره عمومی پوشش شرکت از عمدتاً منفی به عمدتاً مثبت کمک کرده است.

پس‌اسکریپت: Business Insider منتشر شد آنچه به نظر می رسد یادداشت داخلی ماریسا مایر است که توضیح می دهد شرکت با 4.3 میلیارد دلار (به نظر می رسد) پول نقد چه خواهد کرد. او قرار است سهم شیر آن را به سهامداران برگرداند. این قسمت مربوط به یادداشت است:

امروز به نقطه عطف بسیار مهمی در رابطه خود با علی بابا رسیدیم – معامله ای را بسته ایم که برخی از سهام گروه علی بابا را به قیمت 7.6 میلیارد دلار فروخت. پس از مالیات و کارمزد، تقریباً 4.3 میلیارد دلار دریافت کرده‌ایم. ما به زودی یک بیانیه مطبوعاتی صادر خواهیم کرد.

ما استراتژی خود را برای درآمدها با هیئت مدیره بررسی کرده‌ایم و توافق کرده‌ایم که تقریباً 3.65 میلیارد دلار به سهامداران برمی‌گردانیم. این مبلغ شامل «پیش‌پرداخت» 646 میلیون دلاری است که طی چند ماه گذشته در قالب بازخرید سهام از زمان اعلام معامله انجام داده‌ایم، و همچنین 3 میلیارد دلار اضافی از عواید امروزی.

این نتیجه برای یاهو فوق العاده است. نقدینگی تولید می کند تا ارزش قابل توجهی برای سهامداران ما ایجاد کند، در حالی که مقدار قابل توجهی را در شرکت برای سرمایه گذاری در آینده خود حفظ می کند. همچنین، از آنجایی که ما هنوز 23 درصد از سهام عادی علی‌بابا را در اختیار داریم، این فرصت را داریم که در زمان عرضه اولیه سهام علی‌بابا از وضعیت صعودی آینده بهره ببریم.

بنابراین یاهو 650 میلیون دلار نگه خواهد داشت. شاید مایر نمی‌خواست در اتخاذ این تصمیم (با مشورت هیئت مدیره) خشم سهامداران نهادی را برانگیزد. و در حالی که 650 دلار پول زیادی است، اما در زمینه تلاش برای خرید یا سرمایه گذاری قابل توجه در کسب و کار زیاد نیست. به طور کلی یاهو در پایان سه ماهه دوم 2012 حدود 2 میلیارد دلار پول نقد و معادل پول نقد در اختیار داشت.

در مقایسه، Google حدود 15 میلیارد دلار پول نقد و معادل پول نقد در اختیار دارد.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شده‌اند.


درباره نویسنده

گرگ استرلینگ یک ویرایشگر مشارکت کننده در Search Engine Land، عضو تیم برنامه نویسی رویدادهای SMX و معاون بازار بینش در Uberall است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *