اعلانیه
اعلانیه

طراحی تجربه کاربر (UX): وقتی فناوری کاربر است

در مقاله قبلی من، 4 نکته ای که بازاریابان آنلاین باید درباره تجربه کاربری (UX) بدانند، موارد خاصی را ذکر کردم که همه بازاریابان آنلاین، متخصصان UX و حتی طراحان/توسعه دهندگان باید در حین انجام فرآیند طراحی وب سایت به یاد داشته باشند:

  1. محتوا پادشاه است، زمینه ملکه است
  2. “قابلیت استفاده” و “تجربه کاربر” یک چیز نیستند
  3. قابلیت یافتن جنبه مهمی از تجربه مثبت کاربر/جستجوگر است
  4. زمان دانلود درک شده برای کاربران مهمتر از زمان واقعی دانلود است

من از دیدگاه یک هیبرید SEO می نویسم. من مهارت، دانش و تجربه در صنایع متعددی دارم – معماری اطلاعات (IA)، قابلیت استفاده از وب سایت، بهینه سازی موتور جستجو (SEO) و طراحی/توسعه وب. (جزئیات بیشتر در مورد هیبریدها در مقاله: تکامل بهینه سازی موتورهای جستجو: SEO Hybrids ).

به دلیل پیشینه متنوعم، نقطه ای را می بینم که مردم در مورد مفاهیم بازاریابی آنلاین گیج می شوند، و تصویر زیر نشان می دهد که این واگرایی از کجا شروع می شود:

Humans vs. Technology sign

شما اغلب دیدگاه های بسیار متفاوتی از تجربه کاربری (UX) از افرادی که مسیرهای متفاوتی را دنبال می کنند می شنوید. .

چالش این است که برخی از افراد تمایل دارند یک دید کاربر محور از صفحات وب داشته باشند، در حالی که برخی دیگر فقط فناوری را در نظر می گیرند. با این حال، بسیار مهم است که هر دو دیدگاه در نظر گرفته شوند. اجازه دهید در مورد هر دو دیدگاه به شما بگویم و راه حلی را پیشنهاد کنم.

کاربران اول: قابلیت استفاده، IA، UX و حرفه ای UCD

من از اختصارات زیادی در این مقاله استفاده می کنم. بنابراین قبل از ادامه، در اینجا معانی بسیاری از اختصارات آمده است:

  • HCI = رابط انسان/رایانه یا تعامل انسان/رایانه
  • IA = معماری اطلاعات یا معمار اطلاعات
  • SEO = بهینه سازی موتور جستجو یا بهینه ساز موتور جستجو
  • UCD = طراحی کاربر محور
  • UI = رابط کاربری
  • UX = تجربه کاربر
  • UXD = طراحی تجربه کاربر، گاهی اوقات به اختصار UED

من اخیراً یک تجربه کاربری بسیار خنده دار داشتم. من شرکت‌کننده تست قابلیت استفاده برای وب‌سایتی بودم که گوشی‌های هوشمند می‌فروشد، و کاملاً با شخصیت/نمایه‌ای که این وب‌سایت هدف قرار داده بود، مناسب بودم.

مجری از من پرسید هنگام خرید تلفن همراه چه چیزی برای من مهم است. پاسخ من: منسوخ شدن برنامه ریزی شده. من نمی خواهم پول زیادی را برای تلفنی خرج کنم که چند سال دیگر قدیمی می شود و پشتیبانی فنی ارائه نمی کند.

من تصمیمات خرید را هم برای خانواده و هم برای کسب و کارم می‌گیرم. من قصد دارم پول زیادی برای تلفن همراه خرج کنم. بنابراین من را مجبور نکنید که پول زیادی برای فناوری منسوخ شده خرج کنم.

اکنون، بسیاری از متخصصان قابلیت استفاده موارد زیر را می دانند و همیشه آن را رعایت می کنند: آنچه مردم می گویند و آنچه مردم انجام می دهند اغلب یکسان نیستند. یا همانطور که مادرم از کودکی به من گفته است: “عمل ها بلندتر از کلمات صحبت می کنند.” من یک حرفه ای در زمینه استفاده هستم. حتی من می دانم که. بنابراین می توانید تصور کنید که وقتی به من اجازه داده شد ویدیوی رفتارهای واقعی خود را مرور کنم چقدر سرگرم شدم.

می دانستم کدام دو مارک گوشی را می خواهم. در حین خرید گوشی در طول تست قابلیت استفاده، بارها و بارها دکمه “بازگشت” را فشار دادم. مجری آزمون بلافاصله متوجه عملکرد دکمه «بازگشت» من شد و یک سوال ساده از من پرسید، «شاری، چرا این صفحه را ترک کردی؟»

پاسخ من، “زیرا من کاملا [بی‌پرده] از این حامل متنفرم. هیچ راهی وجود ندارد که من دوباره با این شرکت تجارت کنم.”

در قابلیت استفاده، مانعی برای تکمیل وظیفه من (خرید تلفن همراه) منسوخ شدن برنامه ریزی شده ای نبود که ادعا می کردم برای من مهم ترین است. چیزی که برای من مهم بود حامل بود. اعمال من این را نشان داد. نظرات رنگارنگ من این را نشان داد. من کاملاً از آن آگاه نبودم تا زمانی که ویدیوی خود را تماشا کردم … سخنان مادرم در ذهن من تکرار می شد.

این داستان را برای نشان دادن یک نکته نوشتم: متخصصان قابلیت استفاده، معماران اطلاعات و غیره کار برجسته ای را در قرار دادن کاربران در زمینه انجام می دهند. و آنها در درک زمینه انسانی بسیار بهتر از بسیاری از افراد فنی کار می کنند. با این حال، متخصصان تجربه کاربر و طراحی تجربه کاربر (UCD) تمایل دارند فقط بر روی انسان تمرکز کنند. آنها متوجه نیستند که فناوری کاربر است.

اول فناوری: توسعه دهندگان، برنامه نویسان و سئوکاران

می‌خواهم از بهینه‌سازی موتور جستجو به عنوان مثال استفاده کنم زیرا افسانه‌ها، تصورات غلط و تعصبات آشکار علیه این صنعت وجود دارد.

در ارزش اسمی، سئو به معنای بهینه سازی فقط برای موتورهای جستجو است. بسیاری از متخصصان سئو صادقانه این مسیر را طی می کنند. آنها ظاهراً می توانند آخرین الگوریتم یا به روز رسانی کوچک گوگل را موعظه کنند. آنها می توانند همه چیز را در مورد متعارف سازی، عادی سازی، طرحواره و انواع دیگر اصطلاحات تخصصی فناوری محور به شما بگویند.

من حرف این افراد را به یک دلیل ساده نادیده نمی گیرم – متخصصان سئو می دانند و تصدیق می کنند که فناوری یک کاربر است. در این مورد، فناوری مورد اشاره آنها موتورهای جستجوی وب تجاری هستند.

جایی که افراد «ابتدا فناوری» از گروه واسط انسان/رایانه جدا می‌شوند این است که آنها یا نمی‌دانند یا نمی‌توانند ببینند که بهینه‌سازی موتور جستجو در واقع به معنای بهینه‌سازی برای افرادی است که از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. آنها بخش فناوری را به درستی دریافت می کنند، اما فناوری را در زمینه مناسب مشاهده نمی کنند.

در اینجا چیزی است که بسیاری از متخصصان سئو نمی دانند یا تصدیق می کنند: صفحات وب، تصاویر گرافیکی، ویدئوها و سایر اسناد دیجیتال در واقع به دلیل اهداف و رفتارهای انسانی (جستجوگر) رتبه بندی می شوند. برای مثال، اگر جستجوگر وب عبارت کلیدی «عکس‌های برج لندن» را تایپ کند، حدس بزنید در نتایج جستجو چه چیزی ظاهر می‌شود؟ تصاویر گرافیکی.

Google search results  for the keyword phrase: photos tower of london

نتایج جستجوی Google برای عبارت کلیدی: tower of lo عکس های ndon. کلمه عکس نشان می‌دهد که جستجوگر در حال انجام یک درخواست تراکنش است.

وقتی یک جستجوگر وب می‌خواهد به عکس‌ها نگاه کند و از موتور جستجوی وب برای مشاهده آن عکس‌ها استفاده می‌کند، متخصصان سئو باید فوراً بدانند که این یک جستجوی تراکنشی است. پرس و جوی تراکنشی عبارت است از عبارت جستجویی که در آن کاربر می‌خواهد نوعی فعالیت را انجام دهد، مانند دیدن عکس‌ها، تماشای ویدیو، دانلود نرم‌افزار و غیره.

یک SEO کاملاً آگاه رفتارهای جستجوگر را درک می کند و همیشه به یاد می آورد که رفتار جستجوگر بخشی شناخته از الگوریتم های جستجو است. (ببینید که چقدر رفتار جستجوگر وب را درک می کنید: آزمون رفتار جستجوگر وب – سئوی خود را تست کنید دانش).

راه حل؟ رابط های انسان/کامپیوتر

من به عنوان یک متخصص سئو، دائماً مشاهده می کنم که مردم فناوری را از متن خارج می کنند. از طرف دیگر، به عنوان یک معمار اطلاعات و حرفه ای قابلیت استفاده، من دائماً مشاهده می کنم که مردم فناوری را به عنوان یک کاربر واقعی رد می کنند.

من دیدگاه گروه دوم را درک نمی کنم. چگونه متخصصان UX می‌توانند تا این حد بر روی دستگاه‌ها (لپ‌تاپ/دسک‌تاپ، تبلت، گوشی‌های هوشمند) تمرکز کنند و موتورهای جستجو را به عنوان کاربر نادیده بگیرند؟

به نظر من، پاسخ دقیقاً همان چیزی است که سال‌هاست مطالعه می‌کنم: رابط‌های انسان و رایانه. هم انسان و هم فناوری را در خود جای دهید.

متخصصان فناوری؟ دیدگاه انسانی را فراموش نکنید. متخصصان فاکتورهای انسانی؟ فراموش نکنید که فناوری اغلب کاربر است و کاربران انسانی شما از فناوری برای تکمیل وظایف خود استفاده می کنند. همه، تصویر بزرگ را دریافت کنید.

بنابراین من با یکی از نقل قول‌های مورد علاقه‌ام از کتابی با محوریت فناوری که سال‌ها پیش خواندم، پایان می‌دهم:

“… یک راه خوب برای حل مشکلات این است که با تصویر بزرگ شروع کنید… [زیرا اگر تصویر بزرگ را درک نکنید] ممکن است مشکل اشتباه را حل کنید یا ممکن است کاوش نکنید پاسخ‌های دیگر – احتمالاً بهتر است.»

-Heineman, G.  et al. (2009). الگوریتم ها به طور خلاصه، ص. 4.

مشکلات اشتباه را حل نکنید. پاسخ های دیگر – احتمالا بهتر – را کاوش کنید. اگر هیبرید نیستید به عنوان یک تیم کار کنید. در پایان، همه ما می‌توانیم رابط‌هایی ایجاد کنیم که هم برای انسان‌ها و هم برای فناوری کار کنند.


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شده‌اند.


درباره نویسنده

Shari Thurow موسس و مدیر SEO در Omni Marketing Interactive و نویسنده کتاب کتاب‌های قابلیت مشاهده موتور جستجو و وقتی جستجو با وب ملاقات می‌کند قابلیت استفاده. شاری در حال حاضر در هیئت مدیره موسسه معماری اطلاعات (IAI) و مجله مدیریت اطلاعات ASLIB فعالیت می کند. او همچنین در هیئت مدیره انجمن حرفه ای تجربه کاربر (UXPA) خدمت کرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *