اعلانیه
اعلانیه

همانطور که وجود دارد به طور گسترده گزارش شده، یاهو امروز شکایتی را علیه فیس بوک در دادگاه فدرال ایالات متحده در ناحیه شمالی کالیفرنیا تنظیم کرد. در مرکز این دعوا، طیف وسیعی از ادعاها وجود دارد که شامل تبلیغات، فید اخبار، پیام‌رسانی، شبکه‌های اجتماعی و حریم خصوصی و سایر موارد می‌شود.

این یک پاراگراف کلیدی از شکایت است:

این مطلب می‌خواند: «برای بسیاری از فناوری‌هایی که فیس‌بوک بر پایه آن استوار است، یاهو ابتدا به آنجا رسید. . ” در بخش خسارات شکایت مبلغ دلاری مشخص نشده است. احتمالاً یاهو فکر می‌کند که این IP صدها میلیون یا میلیاردها دلار ارزش دارد.

AllThingsD گزارش می دهد که تصمیم به شکایت عمدتاً توسط جدید گرفته شده است اسکات تامپسون، مدیر عامل یاهو – به دلیل مخالفت های بسیاری از پرسنل یاهو در داخل – و نشان دهنده یک نگرش تهاجمی تر جدید در یاهو است. فیس‌بوک به نوبه خود می‌گوید که از این ادعاها و شکایت «در رسانه‌ها» مطلع شده است، که نشان می‌دهد یاهو قبل از طرح دعوا به آن مراجعه نکرده است. با این حال نیویورک تایمز گزارش داد که شرکت‌ها «شخصا» در پایان فوریه برای بحث در مورد ادعاها ملاقات کردند.

انگیزه یاهو چیست؟

چرا یاهو از فیس بوک شکایت می کند؟ پیشنهاد غالب این است که یاهو دیگر نمی تواند مستقیماً رقابت کند و بنابراین برای به دست آوردن «درآمد» شکایت می کند که در بازار از دست می دهد. یا شاید به دلیل نوعی “ناراحتی” که فیس بوک موقعیت خود را به عنوان بزرگترین سایت تبلیغات نمایشی آنلاین غصب کرده است.

هیچکدام دقیق نیستند. یاهو احتمالاً فرصت بزرگی را در این دعوا می بیند. زمان بندی برای فیس بوک، که در شرف عمومی شدن است، ناخوشایند است. با این حال من مطمئن هستم که زمان کاملاً توسط Yahoo محاسبه شده است.

شاید به یاد داشته باشید که یاهو از گوگل و دیگران به دلیل نقض حق اختراع در مورد AdWords شکایت کرد (بر اساس پتنت های Overture که در سال 2001 اعطا شد). گوگل همچنین به تازگی در شرف عرضه عمومی بود و با یاهو تسویه حساب کرد و با انتشار 2.7 میلیون سهم در ازای مجوز دائمی IP و توافقی برای رد پرونده موافقت کرد. یاهو بعداً این سهام را به مبلغ 1.5 میلیارد دلار فروخت.

درس های دعاوی گوگل

این مبلغ اکنون در مقابل میلیاردها درآمدی که Google از AdWords درو می کند، به نظر می رسد مبلغی ناچیز است. اگر یاهو درخواست می کرد و هزینه مجوز سالانه دریافت می کرد، ممکن بود “سالیانه” قابل توجهی از Google دریافت کند.

Yahoo همچنین از Quigo (اکنون بخشی از AOL) و FindWhat در نیمه اول دهه گذشته با استفاده از همان پتنت های Overture شکایت کرد.

بنابراین اقدام یاهو علیه فیس‌بوک بی‌سابقه نیست و ممکن است ربطی به “انگور ترش” نداشته باشد. بسیاری از ادعاها، اگر نه بیشتر، احتمالاً شایستگی دارند و احتمالاً به جای محاکمه (فقط یک حدس) حل و فصل خواهد شد.

IPO فشار بیشتری بر فیس بوک وارد می کند تا در کوتاه مدت تسویه حساب کند. این بدون شک چیزی است که یاهو در زمان این دعوا در نظر گرفته است. سوال واقعاً این نیست که آیا فیس بوک حل و فصل خواهد شد یا خیر، بلکه این است که آیا یاهو، با آموختن تئوری درس تسویه حساب IP Google، سعی می کند درآمد مداوم مجوز را از شبکه اجتماعی به دست آورد.

مدخلهای مرتبط


نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شده‌اند.


درباره نویسنده

گرگ استرلینگ یک ویرایشگر مشارکت کننده در Search Engine Land، عضو تیم برنامه نویسی رویدادهای SMX و معاون بازار بینش در Uberall است.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *