TIPO فیس بوک یک فاجعه برای شبکه اجتماعی بوده است، نه فقط از نظر مالی. BrandKeys، یک شرکت مشاوره برند و تعامل با مشتری، گزارش میدهد که این غول شبکه از رتبه ۱ به رتبه ۵ در رده شبکههای اجتماعی در شاخص وفاداری مشتری خود سقوط کرده است. این شاخص از 49000 مصرف کننده، 83 دسته و 600 برند نظرسنجی می کند. در فوریه 2012، فیس بوک در صدر فهرست شبکه های اجتماعی قرار داشت. از آنجایی که IPO فیس بوک از یوتیوب، توییتر، پینترست و لینکدین به رتبه پنجم سقوط کرده است. در اینجا 10 بازیگر برتر در شاخص تعامل آمده است:
- یوتیوب
- تویتر
- فیس بوک
- بله
- MySpace
- چهار مربع / Google +
- فلیکر
- Quora
این افت ناشی از عواملی است که ارتباط نزدیکی با شکست IPO دارند. نظرسنجی ها کاهش 11 درصدی تصویر خود و کاهش 20 درصدی اعتماد و امنیت را نشان می دهد. عوامل دیگری مانند سهولت ارتباط و ارزش برند/محتوا ثابت ماندند. فیسبوک بهطور کلی تعامل و وفاداری مصرفکننده را از دست داد، چیزی که BrandKeys آن را بهعنوان «شاخص پیشرو نهایی سودآوری» معرفی میکند و منجر به از دست دادن ۷ درصد در ارزش ویژه برند میشود.
رئیس BrandKey، رابر پاسیکوف، موارد زیر را در مورد کاهش فیس بوک در این شاخص به اشتراک گذاشت:
“کاملاً مبتنی بر مصرفکننده است… ابتدا باید به اندازه کافی با مصرفکنندگان هماهنگ باشید تا در فهرست قرار بگیرید. سپس میتوانیم تعیین کنیم که یک برند چقدر انتظارات مصرفکننده را برای محرکهای تعامل و وفاداری در این دسته برآورده میکند یا از آن فراتر میرود. پنج ماه پیش فیس بوک به خوبی کار می کرد.”
این مطالعه همچنین افزایش Pinterest را نشان داد که در لیست 10 برتر در فوریه قرار نگرفت و در 30 می به رتبه سوم رسید. برای اطلاعات بیشتر به BrandKeys مراجعه کنید.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.