جرمی استوپلمن، مدیر عامل Yelp، اوایل این ماه با چارلی رز مصاحبه کرد. در 15 آگوست. AllThingsD، که توجه ما را به مصاحبه جلب کرد، بر انتقاد از تلاش های محلی Google (17:35 زیر). با این حال، رز از استوپلمن درباره طیف گستردهای از موضوعات، فراتر از Yelp به فناوری به طور کلی و رقابت بینالمللی پرسید.
رز، در معرفی خود، میگوید که «استیو جابز با [استوپلمن] تماس گرفت تا شخصاً او را در برابر قرارداد [خرید گوگل] توصیه کند». در حالی که مصاحبه هرگز به استیو جابز باز نمی گردد و آنچه او ممکن است به استوپلمن گفته باشد یا نه، اما استیو جابز علناً تصدیق می کند (برای اولین بار که از آن مطلع هستم) که Google سعی کرده است سایت بررسی را بخرد.
رز مصاحبه را با پرسیدن از استوپلمن آغاز میکند، «به من بگو یلپ چه میکند؟» او پاسخ میدهد: «این حرف دهان به دهان تقویت میشود. ما شروع به ایجاد صفحات زرد جدید کردیم، راهی بهتر برای یافتن مشاغل محلی.”
استوپلمن رویدادی را بازگو می کند که منجر به ایده Yelp شد، داستانی که او بارها گفته است. او مریض شد و در تلاش بود در سانفرانسیسکو پزشکی پیدا کند. او به رز گفت که پیدا کردن یک پزشک توصیه شده آنلاین بسیار دشوار است و این پیدایش ایده Yelp بود.
Max Levchin از PayPal، که انکوباتورش Yelp را راهاندازی کرد، در ابتدا مشتاق این ایده نبود. با این حال، او مبلغ 1 میلیون دلاری را در اختیار استوپلمن قرار داد که شرکت را راهاندازی کرد.
شخصی در انکوباتور Levchin برای اولین بار نام “Yelp” را پیشنهاد کرد. استوپلمن به رز گفت که او از این نام خوشش نمیآید زیرا «معنی منفی داشت … Yelp یک فریاد برای کمک است.» اما شخص دیگری (Scott Bannister) در انکوباتور متقاعد شد که از آن استفاده کند و از ارزش نام اطمینان داشت. .
استوپلمن همچنین به طور خلاصه داستان شخصی خود را که قبلاً نشنیده بودم به رز گفت.
او دانشجوی مهندسی کامپیوتر در دانشگاه ایلینویز بود. او میگوید که «در دره سیلیکون استخدام شد» و راه خود را به استارتآپ ایلان ماسک که قبل از ادغام شرکتهایی که PayPal را ایجاد کرده بودند، پیدا کرد.
Stoppelman به مدت سه سال و نیم در PayPal بود. او به عنوان یک مهندس (“نوشتن کد”) شروع کرد و در نهایت پس از خرید PayPal توسط eBay، معاون مهندسی شد. Yelp در سال 2004 تاسیس شد.
استپلمن در مورد انگیزههای او برای راهاندازی Yelp و اینکه آیا پول یکی از آنهاست، گفت که زمانی که Yelp را تأسیس کرد، سعی داشت مشکل مصرفکننده را حل کند. او گفت که معتقد است که در نهایت یک مدل کسب و کار وجود خواهد داشت، با توجه به اینکه ارتباط مصرف کنندگان با کسب و کارهای محلی در نهایت مربوط به معاملات است.
رز بعداً به اظهار نظر شریل سندبرگ، مدیر اجرایی فیس بوک در مورد محلی به عنوان ” جام مقدس” تبلیغات اینترنتی اشاره کرد. رز از استوپلمن میخواهد که محلی را تعریف کند، که به گفته دومی، 10 تا 20 میلیون کسبوکار کوچک را شامل میشود که مجموعاً 100 میلیارد دلار برای تبلیغات خرج میکنند، که «اکثر آنها در حال حاضر آفلاین هستند».
استوپلمن میگوید: «این موضوع بسیاری از شرکتها، بهویژه شرکتهای بزرگ را هیجانزده میکند». سپس رز از این پاسخ برای بحث در مورد پیشنهاد خرید Google استفاده میکند.
رز در مورد فرآیند تصمیم گیری که منجر به رد پیشنهاد خرید Google شد می پرسد. متأسفانه، استوپلمن به استیو جابز باز نمی گردد یا جزئیات زیادی در مورد بحث های داخلی ارائه نمی دهد. او چندین اظهارات سطح بالا را بیان می کند، از جمله: «در نهایت معنی نداشت. ما در حال ساختن یک شرکت قوی و مستقل بودیم و این اتفاق افتاد.»
در اینجا برخی از نظرات جالب دیگر از مصاحبه آورده شده است:
- زمانی که آیفون و فروشگاه برنامه راه اندازی شد: «احساس می کردم به خط شروع بازگشته ایم. . . اگر آن را به درستی در تلفن همراه دریافت نکنیم، چه؟»
- در مورد رقابت با گوگل: “مهمترین مزیت تمرکز است. . . در گوگل مشکلات زیادی برای فکر کردن وجود دارد. . . عدم تمرکز وجود دارد . . آنها واقعاً در فضای [محلی] در حال مبارزه هستند.»
- در فیلتر بازبینی: شمال 20 درصد محتوای [بازبینی] ما فیلتر شده است.
- آنچه او نگران است: “تغییر بزرگ تکنولوژیکی بعدی.”
- او برای “اخبار فوری” به توییتر متکی است. او وبلاگ بیل گورلی را دوست دارد. او TechCrunch را مکانی عالی برای یادگیری در مورد استارتآپهایی که به تازگی سرمایهگذاری شدهاند، توصیف میکند، اما در غیر این صورت، «کمی آتش سوزی» است
- درباره درآمد تبلیغات: «ما 60000 مشتری پرداخت داریم. . “
آنچه مورد بحث قرار نگرفت:
- ناامیدی بسیاری از صاحبان کسب و کار (و برخی از کاربران) از فیلتر بازبینی
- دعوای حقوقی علیه این شرکت و ادعای این که Yelp برای تقویت تبلیغات در بررسی ها دستکاری می کند
- کارخانه ها را بررسی کنید، خرید را مرور کنید و سایر تلاش ها برای بازی کردن سایت
- این واقعیت که Yelp اولین سایت بررسی محلی نبود و نحوه موفقیت آن در جایی که دیگران به آن پرداختند
میتوانید مصاحبه 24 دقیقهای را در زیر مشاهده کنید.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.