وقتی صحبت از حریم خصوصی به میان می آید، به نظر می رسد که گوگل و اروپا به بیان استعاری در دو طرف یک اقیانوس قرار دارند. رویترز گزارش امروز صبح میدهد که مقامات اروپایی ناامید شده «برنامهای برای اقدام دارند» علیه Google به دلیل عدم رضایت آنها در مورد خط مشی رازداری تلفیقی آن.
Google معتقد است که خط مشی رازداری آن با تمام قوانین و مقررات اروپایی مطابقت دارد. تنظیمکنندههای حریم خصوصی از فرانسه و سراسر اروپا به شدت از سیاست حفظ حریم خصوصی «تلفیقی» گوگل انتقاد کردهاند و میگویند این سیاست بیش از حد است. با این حال، آنها از اعلام “غیرقانونی” خودداری کردند.
در مارس 2012، Google سیاستهای حریم خصوصی متعدد و متنوع خود را در یک سیاست ترکیب کرد. گوگل استدلال کرد که این تغییر با تقطیر مجموعه ای پیچیده و بالقوه متناقض از خط مشی ها به یک رویکرد ساده که درک آن آسان تر بود، به نفع کاربران بود. همچنین به Google اجازه میدهد از دادهها در سراسر شبکه خود برای هر هدفی، از جمله هدفیابی تبلیغات یا توسعه محصول استفاده کند.
اروپاییها، و بهویژه کمیسیون ملی فرانسه برای محاسبات و آزادیهای مدنی (CNIL)، بر روی ادغام یا تجمیع دادههای کاربران تحت خطمشی جدید تمرکز کردند و از Google یک سری سؤال درباره نحوه استفاده از دادهها توسط شرکت پرسیدند. آیا به کاربران اطلاع داده شده است.
در نامهای که در اکتبر گذشته منتشر شد، CNIL به نمایندگی از مقامات حفاظت از دادههای اروپایی، تعدادی از نگرانیهای خود را به لری پیج، مدیرعامل Google بیان کرد. در میان آنها، CNIL گفت که Google در طول تحقیقات نتوانسته به سؤالات کلیدی مربوط به استفاده از داده و رضایت کاربر رسیدگی کند:
پاسخهای Google نشان نداده است که شرکت شما از اصول کلیدی حفاظت از دادهها یعنی محدودیت هدف، کیفیت داده، به حداقل رساندن داده، تناسب و حق اعتراض حمایت میکند. در واقع، سیاست حفظ حریم خصوصی نشان می دهد که هیچ محدودیتی در مورد دامنه مجموعه و استفاده های بالقوه از داده های شخصی وجود ندارد. . .
علاوه بر این، تحقیقات چندین مشکل حقوقی را با خط مشی جدید حفظ حریم خصوصی و ترکیبی از داده ها آشکار کرد. اولاً، بررسی نشان داد که Google اطلاعات ناکافی را در اختیار کاربران خود (از جمله کاربران غیرفعال) قرار میدهد، به ویژه در مورد اهداف و دستهبندی دادههای در حال پردازش. . .
ثانیاً، بررسی نگرانیهای ما را در مورد ترکیب دادهها در میان سرویسها تأیید کرد. خطمشی رازداری جدید به Google اجازه میدهد تقریباً همه دادهها را از هر سرویسی برای هر هدفی ترکیب کند. ترکیب دادهها، مانند هر پردازش دیگری از دادههای شخصی، نیاز به زمینه قانونی مناسب دارد و نباید با هدفی که این دادهها برای آن جمعآوری شدهاند، ناسازگار باشد. برای برخی از اهداف مربوط به ترکیب داده ها و که بیشتر در پیوست توضیح داده شده است، Google رضایت صریح کاربر را جمع آوری نمی کند. . .
به Google تقریباً چهار ماه فرصت داده شد تا توصیههای CNIL را بپذیرد یا رسیدگی کند. به گفته CNIL، گوگل از انجام این کار خودداری کرده است و به موضع خود مبنی بر اینکه خط مشی رازداری آن به قوانین اروپا احترام می گذارد، پایبند است. گوگل می گوید، با این حال، اقداماتی را برای رفع نگرانی های اروپا انجام داده است.
رویترز از مقامات اروپایی نقل میکند که خطمشی Google را «خطر بالا» (برای افراد) توصیف میکنند. مقاله رویترز اضافه میکند که تنظیمکنندههای مختلف حریم خصوصی اروپایی یک «گروه کاری» ایجاد کردهاند و تا تابستان امسال پاسخی هماهنگ ارائه خواهند کرد.
این “پاسخ” یا “اقدام” چه چیزی ممکن است نامشخص باشد، اگرچه جریمه یکی از احتمالات است.
در زیر متن نامه CNIL به لری پیج، مدیرعامل Google در اکتبر 2012 آمده است.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.