دیروز، دادگاهی در سانفرانسیسکو حل و فصل دعوای حقوقی احتمالی دسته جمعی علیه فیس بوک را به دلیل برنامه داستان های حمایت شده آن تایید کرد. فروشگاههای حمایتشده تبلیغاتی هستند که شامل شناسایی دوستان کاربرانی است که تبلیغکننده را «پسندیدهاند».
فیسبوک با پرداخت 20 میلیون دلار برای پایان دادن به پرونده موافقت کرده است. توافق بر سر اعتراضات مختلفی از جمله این استدلال که حقوق حریم خصوصی افراد زیر سن قانونی به اندازه کافی تحت شرایط توافقنامه محافظت نمی شود، تصویب شد. حامیان کودک قبل از استفاده تجاری از محتوای کودکان، تأیید والدین را میخواستند.
ماهیت ادعای شاکیان این بود که فیس بوک شباهت ها و محتوای کاربران را بدون رضایت مورد سوء استفاده قرار داده است. در حکم تایید صلح، قاضی نسبت به ماهیت بسیاری از ادعاها و استدلال های شاکیان ابراز تردید کرد.
بر اساس این تسویه حساب، برخی از کاربران پرداختهای بسیار کمی (15 دلار) دریافت خواهند کرد، وکلا بخش عمده ای از پرداختها را دریافت خواهند کرد و فیسبوک «بیانیه حقوق و مسئولیتهای» خود را تغییر میدهد تا به کاربران کنترل بیشتری بر نحوه نام و تصاویرشان بدهد. در داستان های حمایت شده استفاده می شود. (بیشتر مردم شرایط و ضوابط را نمی خوانند.)
طبق رویترز، فیسبوک بیش از 230 میلیون دلار در آگهیهای «داستانهای حامی مالی» بین ژانویه 2011 تا اوت 2012.
در زیر برخی از گزیدههای مشکوک از دستور قاضی (جاسازیشده در زیر) آمده است:
اگر «داستانهای حمایتشده» بدون منازعه قانون را نقض میکرد و تجاوز فاحش به حقوق اعضای کلاس را که با شکایت مشخص میشد، نشان میداد، آنگاه به کفایت حل و فصل، البته، مشاهده میشد. از طریق یک لنز بسیار متفاوت با این حال، ادعاها و نظریههای شاکیان تا حد زیادی مورد آزمایش قرار نگرفته و تنها از یک طرح رد انصراف جان سالم به در بردند. موانع قابل توجهی برای بهبودی باقی مانده است، که حداقل آنها الزامی برای اثبات این است که رفتار مورد شکایت باعث آسیب قابل توجهی شده است…
کاربران آگاهانه انتخاب میکنند که نشان دهند که نهادها یا فعالیتهای خاصی را در فیسبوک «دوست دارند». حتی اگر کاربران هرگز SSR های فیس بوک را نخوانده باشند، می دانند که “لایک” آنها معمولاً در “فیدهای خبری” دوستان فیس بوک آنها ظاهر می شود، مشروط به هر محدودیتی که از طریق استفاده از تنظیمات حریم خصوصی اعمال کرده اند. از نظر فیسبوک، «Sponsored Stories» چیزی جز دریافت اطلاعاتی که کاربران قبلاً داوطلبانه برای «دوستان» خود افشا کردهاند، انجام نمیدهد و گاهی آنها را در ستونی که حاوی تبلیغات سنتیتر پولی است، مجدداً برای همان افراد نشان میدهد. در حالی که فیس بوک بدون شک از برنامه Sponsored Stories درآمد کسب می کند، ادعا می کند که بازده آن در واقع کمتر از انواع تبلیغات جایگزین موجود است.
صرف نظر از میزان سود فیس بوک، شاکیان با بار قابل توجهی در نشان دادن آسیب دیدگی خود توسط استوری های حمایت شده روبرو بودند. در حالی که شاکیان برای حمایت از وضعیت قانون اساسی، دلیل کافی برای آسیب رساندن به آنها را مطرح کردند، هنوز روشن نیست که آنها می توانستند نشان دهند که واقعاً به هر طریق معناداری آسیب دیده اند. در واقع، در جستجوی گواهینامه کلاس و در تلاش برای تعیین کمیت ارزش معافیت دستوری حل و فصل، شاکیان بارها و بارها عمدتاً به استدلال خود مبنی بر سود بردن فیس بوک، به جای اینکه اعضای کلاس آسیب دیده اند، تکیه کرده اند.
شاکیان همچنین در اثبات عدم رضایت صریح یا ضمنی با یک مانع اساسی روبرو بودند.
نظرات بیان شده در این مقاله نظرات نویسنده مهمان است و لزوماً MarTech نیست. نویسندگان کارکنان اینجا فهرست شدهاند.